سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که سینمای ایران به لحاظ مالی با مشکلات بسیاری مواجه شده است و آثار تولیدی هزینه‌های سنگینی برای گروه سازنده به همراه دارند، اما این روزها شاهد ساخت آثاری در کشورهای مجاور و بخصوص ترکیه هستیم.

نزدیکی و سهولت سفر به ترکیه، هزینه‌های به نسبت کمتر، انجام ساده و راحت کارهای اداری و همچنین روند سریع تولید یک اثر حرفه‌ای در این کشور موجب شده است موج تولید آثار مشترک با حضور ستارگان سینمای ترکیه و ایران رو به افزایش برود.

از سوی دیگر، حضور بازیگران معروف کشورهایی چون ترکیه که به‌واسطه شبکه‌های ماهواره‌ای برای مخاطبان ایرانی چهره‌هایی آشنا هستند می‌تواند تماشاگران دل‌زده از سینمای ایران را به سالن‌های سینمایی بکشاند، ضمن این که بازیگران زن خارجی نیز می‌توانند بدون پایبندی به قواعد و قوانین مرسوم در مورد بازیگران زن ایرانی در این فیلم‌ها مقابل دوربین بروند. این عوامل دست‌به‌دست هم داده است تا فیلمسازان ایرانی به این سمت گرایش بیشتری داشته باشند، چرا که علاوه بر استفاده از بازیگران خارجی و تسریع در ساخت اثر سینمایی از سوی دیگر، فیلم آن‌ها امکان اکران در کشور میزبان را هم دارد و این می‌تواند باعث شناخت بیشتر از فیلمسازان و سینمای ایران و همچنین فروش بیشتر فیلم‌ها شود. بنابراین تولیدات مشترک منافعی به همراه دارند که می‌تواند سینمای ایران را خیلی سریع‌تر به سمت هنر- صنعت بودن پیش ببرد.

نمایش لوکیشن‌های جدیدی که برای مخاطب تازگی داشته باشد یکی دیگر از مواردی است که فیلمسازان ایرانی به آن توجه نشان داده‌اند. در سینمای ما پیش از این آثار بسیاری بودند که در ترکیه ساخته شده‌اند و صرفاً در آن‌ها از لوکیشن خارجی این کشور بهره گرفته شده است، مانند "آدم‌برفی"، " کار کثیف"،"فردا روز دیگری است" و ... که در سینمای ایران به نمایش گذاشته شده‌اند و حالا این موج از استفاده لوکیشن و استفاده بازیگران آثار سینمایی ایران را به سمت سینمای ترکیه سوق داده است.

در حال حاضر فیلم‌های "ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان" ساخته مهرداد غفارزاده در نوبت اکران قرار دارد، " سبز، سفید، قرمز" محمدحسین لطیفی و "مست عشق" آثار مشترکی هستند که یا ساخته شده و در نوبت اکران قرار دارند یا در مرحله ساخت هستند.

"ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان"

فیلمبرداری بخش‌های ایران فیلم سینمایی "ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان" به کارگردانی مهرداد غفارزاده با حضور بازیگرانی از ترکیه و ایران، پس از اتمام فیلمبرداری در استانبول در تهران آغاز شد. بازیگران ایرانی این اثر را پژمان بازغی، افسانه پاکرو، امید روحانی، سارا احمدی، فرناز محمودی، آیتک جاوید و بازیگران ترکیه‌ای را یوسف چیم، علی بوراک جیلان، هازال تورسان، آیشن اینجی، سمرا دینجر و الیف ارول تشکیل می‌دهند. در خلاصه داستان "ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان" آمده است: امره جوان خوش‌صدا با دوست نزدیکش هاکان به‌عنوان پیک موتوری توزیع غذای یک رستوران در استانبول کار می‌کنند. امره رابطه‌ای صمیمی با مادرش دارد و گاهی اوقات برای کودکان پرورشگاه بچه‌های بهشت کنسرت‌های تک‌نفری اجرا می‌کند و مورد علاقه بچه‌های بی‌سرپرست آنجاست، در همین روزها دختری ایرانی به نام دلارا همراه برادرش حامد به استانبول می‌آیند که به توصیه پدرشان شعبه‌ای از کارخانه‌ای را که صنعت خانوادگی‌شان است، در استانبول تأسیس کنند، از سوی دیگر هاکان با فیلمبرداری از امره و پخش فیلم در فضای مجازی باعث معروفیت او می‌شود. زنی به نام سارا که دلال فروش املاک است، محل پرورشگاه بچه‌های بهشت را می‌خواهد با ترفندهای مختلف به دلارا بفروشد و امره که حامی کودکان پرورشگاه است، با فروش پرورشگاه مخالفت می‌کند و حامد و دلارا درگیر ماجرایی ناخواسته می‌شوند و...

"سبز، سفید، قرمز"

فیلمبرداری "سبز، سفید، قرمز" به کارگردانی محمدحسین لطیفی به‌تازگی در ترکیه به پایان رسید و چهره‌هایی همچون مهدی سلطانی، بهاره کیان‌افشار، بهنوش بختیاری، ایرج نوذری و نادر سلیمانی در این پروژه سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند. "سبز، سفید، قرمز" به نویسندگی پیمان عباسی و تهیه‌کنندگی پرویز امیری، عنوان اثری سینمایی است که در قالبی خانوادگی به موضوع پرچم ایرانی، غیرت ملی و عشق ورزیدن به میهن می‌پردازد.

"مست عشق"

"مست عشق" به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند در استانبول در حال ساخت است. شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل و حسام منظور به‌عنوان بازیگران این فیلم اعلام شده‌اند. داستان فیلم "مست عشق" نیز همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد.