سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دیسکانکت" نوشته و کار محمدرضا ستاری از 15 مهرماه در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی سعید داوودی، حسن علیزاده، سام رایان، طاهره قلی‌پور، عباس امن‌نژاد، داوود پیراسته، عدنان جورابلی، رضوان احمدی، زینب مقدم، محمد اسماعیلی، بهاره امینی و فاطمه رحیمی هستند.

محمدرضا ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: مدتی پیش خارج از ایران با نمایشی وام گرفته از نوشته‌های دکتر براین وایس روبرو شدم. برایان وایس در یکی از کتاب‌هایش درباره دو نفر از بیمارانش به نام الیزابت و پدرو می‌نویسد که آن‌ها را از طریق هیپنوتیزم به یک جهان موازی می‌برد و این دو بیمار درباره خودشان و زندگی‌شان در آن جهان صحبت‌هایی می‌کنند.

او در ادامه افزود: من با استفاده از ایده آن نمایش، نویسنده، استخراج برخی از المان‌ها و کلیدواژه‌ها و با توجه به نوشته‌های برایان وایس در کتاب‌هایش، نمایشنامه‌ای را نوشتم که تلفیقی از ذهنیت نویسنده آن نمایشنامه (برایان وایس) و ذهنیت و تجربیات خودم در ایران بود. پس از آن که نمایشنامه را نوشتم به‌منظور اجرای آن به دنبال بازیگرانی بودم که بتوانند در این نمایش ایفای نقش کنند. بر این اساس تنها کسانی که می‌توانستند در روند شکل‌گیری هر چه بهتر این نمایش کمک کنند بازیگرانی بودند که تجربه کمتری روی صحنه داشتند و کمتر جهان بازیگری را پیش از این حس کرده باشند.

ستاری همچنین افزود: نمایشنامه نوشته‌شده را در اختیار چند بازیگر قرار دادم از ایده‌های آن‌ها در کنار ایده‌های خودم و دکتر برایان وایس استفاده کردم  و به نمایشنامه نهایی رسیدم و آن را به روی صحنه آوردم.

کارگردان نمایش "اضطراری" ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش "دیسکانکت" حدود دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: در ابتدا قرار بود سبک اجرایی این نمایش ابزورد با استفاده از گریم خاص و تیره باشد، اما سال گذشته نمایشی با عنوان "اضطراری" را روی صحنه داشتم که به این ذهنیت نزدیک بود و بر اساس اجرای آن تجربیاتی را کسب کردم و بنابراین المان‌هایی دیگری را به نمایش "دیسکانکت" اضافه کردم تا از آن سیاهی خارج شود. به‌عنوان مثال به‌جای استفاده تنها از موسیقی زنده در کنارش خواننده‌ای را قرار دادم تا برای هر داستان نمایش برحسب موضوع آن می‌خواند و به این شکل از آن فضای تاریک خارج شدیم.

او همچنین اضافه کرد: در این نمایش از نورپردازی آبی بسیار سرد استفاده شده تا تماشاگر به‌محض ورود به سالن با جهان جدیدی روبرو شود و در پایان نمایش مخاطب علت استفاده از این نور را متوجه خواهد شد.

محمدرضا ستاری درباره طراحی صحنه این نمایش اظهار کرد: این نمایش طراحی و دکور کاملاً مینیمالی دارد که باعث می‌شود تماشاگر با استفاده از نورپردازی سردی که نمایش دارد ارتباط بیشتری با روند داستان برقرار کند.

او با بیان این که داستان‌های این نمایش با یکدیگر مرتبط نیستند، تصریح کرد: تماشاگر در این نمایش با طراحی میزانسن‌های سختی مواجه می‌شود که این میزانسن‌ها باعث می‌شود تمام دوازده داستان‌ نمایش به هم مرتبط شوند. در این نمایش میزانسن بر گفتار قالب است و در این اثر به سمت سوی دیالوگ محوری نرفته‌ایم. میزانسن‌ها برای دوازده شخصیت این نمایش به‌گونه‌ای طراحی شده که مخاطب با آشفتگی خاصی روی صحنه روبرو می‌شود.

ستاری در ادامه افزود: کاراکترهای نمایش ابتدا خودشان را روی صحنه معرفی می‌کنند و پس از آن وارد داستان اصلی می‌شوند و در واقع در این نمایش میزانسن خط اتصال دوازده داستان است.

او خلاصه داستان نمایش را این‌گونه توضیح داد: این نمایش دوازده شخصیت فرشته دارد که در یک دنیا موازی زندگی کرده‌اند و اکنون در حال توضیح و نمایش خاطرات خودشان از آن دنیا هستند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: گروه  Red8، مشاور کارگردان: عباس خداوردیان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: محمدجواد ملک‌زاده، مدیر تولید: امید رضایی، مجری طرح: محمد زمانی، مشاور هنر پروژه: آرزو کریمی زند، طراح نور: حمید سلامی، ساخت دکور: مسعود رنجبر، طراح صحنه و لباس: محمدرضا ستاری، طراح پوستر: مهدیه کسرایی، عکاس: فرنوش اروندی و مبینا ستوده نیا، روابط عمومی: شهرام نامور و موسیقی و آهنگساز: وحید مصلحی فرد، پارسا مصلحی فرد و پرهام مصلحی فرد.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.