به گزارش هنرآنلاین، مراسم گالا آرت در ماه اکتبر هر سال توسط دانشگاه هاروارد و بیمارستان ماساچوست در آمریکا برگزار می‌شود. مسئول برگزاری این مراسم دکتر برد فورد دیکرسون (فوق تخصص آلزایمر و رئیس بخش آلزایمر در دانشگاه هاروارد) است که مراسمی را با عنوان یک شب با هنر برگزار می‌کند. از هنرمندان مدعو خواسته شده با موضوع آلزایمر و مغز آثار خود را ارائه کنند و در این مراسم و از میان هنرمندان یک نفر به عنوان هنرمند برجسته مراسم معرفی می‌شود.

اثر نقاشی سارا اشرفی نقاش ایرانی در گالا آرت امسال به عنوان اثر برجسته مراسم شناخته شد و ١٨ اکتبر ٢٠١٩ ، طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

سارا اشرفی درباره اثری که ارائه  کرده است می‌گوید: زمانی که برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شدم با توجه به موضوعی که داشت بسیار استقبال کردم، چرا که نقاشی کردن درباره بیماران مبتلا به آلزایمر برایم بسیار هیجان‌انگیز است. از نگاه من آلزایمر توانایی‌های خارق‌العاده‌ای را در قبال  رنج‌هایش به بیماران هدیه می‌کند، و آن پرواز در خیال است و شکستن مرزهای واقعیت تا همیشه ! فانتزی‌های بی‌پایانی که در آن زندگی خواهند کرد.

آلزایمر جزو بیماری‌هایی است که روند پیشرفتش بیشتر توسط اطرافیان احساس می‌شود ، چون روح را درگیر کرده است و کلام را. آنها خیلی راحت خیال را در واقعیت می‌کشند و با شما در میان می‌گذارند ، تقریبا هیچ‌کس را نمی‌شناسم که خاطره‌ای از این بیماران دوست‌داشتنی نداشته باشد.

این تنها موضوعی بود که برای شناختش نیازی به تحقیق نبود. می‌شود از هر کسی پرسید و تنها شنید ، خاطراتی که هرگز فراموش نمی‌شوند. کاش هرگز به دنبال خانه‌های کودکی ، خانه‌هایشان را گم نمی‌کردند و تنها لذت می‌بردند از رویا و از حرف زدن با کسانی که سال‌هاست مرده و آنها این غم را به فراموشی سپرده‌اند.

تابلوی من اکریلیک روی بوم و در ابعاد ٢٠٠در ٨٥ سانتی‌متر است. هشت فیگور که روی سر هرکدام المانی از آلزایمر را به تصویر کشیده‌ام. هرکدام از شخصیت‌ها را که می‌کشیدم برای بعدی هیچ نقشه‌ای نداشتم و تنها به همانی که می‌کشیدم فکر می‌کردم و این برایم چالش‌برانگیز بود.

photo_2019-10-14_14-43-21

زمانی که با اطرافیان و مردم درباره خاطراتشان با بیماران مبتلا حرف می‌زدم ، خاطرات مشابه زیادی داشتند ، مثلا مهم‌ترینشان این بود که بیشتر بیماران سن واقعی خود را باور نداشتند و در زمانی از زندگی خود می‌زیستند که احساس بهتری داشته‌اند و این زمان در بیشتر آنها کمتر از سی سال بود. آنها در زیباترین زمان زندگی متوقف می‌شوند. به همین دلیل برای همین هر هشت نفر را جوان کشیدم و تعدادی از آنها شاید ١٤ یا ١٥ ساله باشند.

از نگاه من بیماران مبتلا به زوال عقل شبیه کسانی هستند که شما را صدا می‌زنند و می‌خواهند از یک چمدان کوچک قدیمی به شما چیزهایی را نشان بدهند که برایشان خیلی ارزشمند است. از این به بعد آنها حافظه کوچکی خواهند داشت ، شبیه یک چمدان کوچک قدیمی ، تنها می‌شود دوست‌داشتنی‌ها را توی آن جای داد. بنابراین عنوان اثر را "چمدان کوچک رویا در ذهن " گذاشتم. این بیماران با هایلایت هایی از تمام زندگی‌شان وقت می‌گذرانند. گاهی به این فکر می‌کنم هایلایت های زندگی من در چنین روزهایی کدام ها خواهند بود؟!

مراسم گالا آرت ١٨ اکتبر ٢٠١٩ با حضور اساتید و پزشکان فوق تخصص و پژوهشگران در رشته آلزایمر و تعدادی از بیماران و خانواده‌های آنها در رویال هتل sonesta در ماساچوست آمریکا برگزار خواهد شد. آثار هنری در حراج این مراسم فروخته خواهد شد و بخشی از فروش این آثار به نفع تحقیقات و پژوهش در زمینه آلزایمر خواهد بود.