به گزارش هنرآنلاین، مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت و مردمی تئاتر و سینما که هشتاد و هفتمین سال عمر خود را سپری می کند در پنجمین شب از ماه مبارک رمضان با حضور در جمع هزاران نفری شهروندان روزه دار غرب پایتخت در برنامه "برآستان جانان" حضور یافت و خاطرات سفره‌های قدیمی و صمیمیت های گذشت را واگویه کرد.

بر اساس این گزارش وی در این مراسم با اشاره آیین‌ها و سنن زیبای رمضان در گذشته گفت : یادم هست در زمانی که خبری از رادیو و تلویزیون نبود ، هنگام افطار در سه نقطه تهران توپ در می کردند و مردم سفره های ساده و صمیمی افطار را پهن می کردند که دور آن سه نسل حضور داشتند، پدر بزرگ و مادر بزرگ در راس سفره و در کنار سماوری بودند که قل قل می کرد ، پدربزرگ دعایی می خواند و سپس مادربزرگ برای همه استکانی آب جوش می ریخت تا روزه خود را باز کنند و بعد از صرف افطاری ساده، نماز و قرآن می خواندیم و زود می خوابیدیم تا قبراق و سرحال برای سحر بیدار شویم.

وی افزود: در سفره هایمان هرچند خبری از تجملات امروزه نبود اما صمیمیت و معنویتی بود که امروز حسرت آن را می خورم و امیداورم رسانه ها و متولیان فرهنگی جامعه با فرهنگسازی و اطلاع رسانی صحیح، مردم را نسبت به داشته های ارزشمندشان آگاه و نسبت به احیای آن ترغیب کنند.

احمدی با اشاره به ضرورت احیای فرهنگ عدل و انصاف در جامعه گفت : قدیم ها یادم هست در ماه مبارک رمضان کسبه منصف‌تر می شدند و با مردم مهربان‌تر برخورد می کردند، مردم کمتر مجادله می کردند ، دیرتر عصبانی می شدند و واقعا تمام اعضا و جوارح بدن روزه بود، دهان ها کمتر باز می شد و سخن می گفت، چشم ها بیشتر حریم داشت و خلق و خوها خوش‌تر بود.

وی با اشاره به آداب زیبای سحر در گذشته، افزود : قبل از سحر آیین تشت زنی داشتیم و در پشت بام روی تشت مسی میزدیم تا کسی خواب نماند ، افرادی که نذر داشتند خانه ها را دق الباب و اهالی محل را برای سحری بیدار می کردند، صدای مناجات اهالی از هر گوشه ای به گوش می رسید و هنگام اذان صبح صدای دلنشین اذان از دو سر کوچه شنیده می شد. از همه مهم تر اینکه محال بود سفره کسی بدون طعام بماند چون همه از حال هم خبر داشتند و به خانواده های فقیر و کم وسع کمک می کردند.

این گزارش می افزاید : برنامه های پنجمین شب جشن رمضانیه " برآستان جانان " با قرائت مجلسی قرآن کریم توسط مجید احمدی قاری بین المللی آغاز شد و در ادامه مراسم دکتر دوانی در باره اهمیت صبر و شکیبایی سخنرانی کرد.

دکتر رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در این مراسم گفت : تمامیت و تداوم حیات اسلام مرهون صبر و استقامت حضرت محمد(ص) و علی (ع) و صحابه آنان است و امروز باید در برابر مشکلات و سختی های پیش آمده ، آزمون صدر اسلام را تکرار کنیم.

وی افزود: برای مقابله با کاستی ها و مشکلات هیچ چاره ای جز صبر و استقامت نداریم و البته منظور از این صبر به معنی انفعال و تسلیم شدن نیست ، بلکه باید صبوری توام با برنامه ریزی برای خروج از تنگناها و سختی ها داشته باشیم و این دقیقا شیوه ای بود که رسول اکرم (ص) ، امیرالمومنین (ع) و دیگر معصومین پیش گرفتند و هرچند بهای آن را با جان و مال خود پرداختند ، اما در نهایت حلاوت و شیرینی این صبر و شکیبایی ، کام آنان و مسلمانان را شیرین کرد.

دوانی با بیان اینکه هیچ صبری بدون بها نیست ، اظهار داشت : غلبه دشمن در جنگ احد و از هم پاشیدگی لشکر حضرت رسول (ص) می رفت که استمرار حیات اسلام را از همان ابتدا دچار مخاطره کند ، اما صبر و شکیبایی توام با برنامه رسول خدا(ص) و 90 زخمی که علی (ع) به جان خرید تا از پیامبر(ص) و لشکر اسلام دفاع کند بهایی بود که در نهایت موجب پبروزی اسلام شد. صبر امام حسن (ع) بر اقیانوس شداید و سختی ها ، صبر امام حسین (ع) در کربلا و صبر اهل بیت و ائمه معصومین (ع) ، جوهره حیات اسلام است و بهای این صبر، زندان و شکنجه و خون بود ، اما در نهایت این صابرین بودند که بر مصائب غلبه کردند ؛ تا جایی که امروزه در تمام جهان ، مسلمانان و غیر مسلمانان وقتی می خواهند الگویی برای صبر و استقامت پیدا کنند از محمد (ص) و علی (ع) و حسین (ع) یاد می کنند.

وی تاکید کرد : ما که چنین الگوهایی داریم نه فقط در حرف که باید در عمل با پیروی از سیره آنان دشواری ها و تنگناها را از سر بگذرانیم و با برنامه ریزی توام با صبر، به راحتی و آرامش برسیم ، چراکه در پس هرسختی ، آسانی هست به شرط آنکه صابران واقعی باشیم.

گفتنی است دکتر محمدحسین رجبی دوانی دارای مدرک دکتری در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) و استاد دانشگاه در حوزه تاریخ اسلام و تشیع است. حضور وی در برنامه تحلیلی تاریخ اسلام با عنوان "هنگام درنگ " که با پخش سریال مختارنامه در سیما مورد استقبال عموم قرار گرفت روشنگر بسیاری از زوایای مغفول و قابل تفسیر وقایع تاریخ اسلام بوده است. دوانی در حوزه تاریخ تحلیلی اسلام دارای تالیفات و پژوهش های متعدد و صدها مقاله و سخنرانی منتشر شده است، که مرجع مهمی برای علاقمندان این حوزه است.

اجرای نماهنگ جوانه رستگاری ، در ستایش علی (ع) توسط گروه هنری "حنانه" و به سرپرستی شیوا کاتوزیان از دیگر بخش های برنامه پنجمین شب جشن رمضانیه " برآستان جانان " بود.

پایان بخش برنامه های پنجمین شب از برگزاری جشن رمضانیه " برآستان جانان " ترتیل خوانی قرآن کریم توسط مجید احمدی و آیین دعا و نیایش بود که با هم خوانی شهروندان اجرا شد.

گفتنی است جشن معنوی "برآستان جانان" همزمان با نخستین شب ماه رمضان با شعار " شهر خدا ، شهر شکیبایی" در غرب پایتخت آغاز شده است و ترتیل خوانی ، مناجات خوانی و تلاوت مجلسی قرآن کریم توسط قاریان بین المللی ، قصص قرآنی و روایت های عرفانی ، همخوانی قرآن با شهروندان ، اجرای برنامه های هنری توسط هنرمندان موسیقی ، بازیگران ، طنزپردازان ، مداحان ، تواشیح خوانان و شاعران ، ارایه سخنرانی توسط چهره های علمی و روحانیون ، مسابقه حضوری رمضان و اهدای جوایز ، از جمله بخش های مختلف این ضیافت معنوی شبانه است.

همچنین غرفه های رمضان در فضای باز بوستان جوانمردان شامل غرفه های نقاشیخط با حضور استاد غلامحسین الطافی ، کلبه نقاشی کودکان ، بازی ها و سرگرمی های کودکان با محتوای مذهبی ، پاسخ گویی به سوالات شرعی و احکام ، نمایش های عروسکی ، مشاوره، توزیع محصولات فرهنگی ، صنایع دستی و.... بر پا است.

ویژه برنامه فرهنگی هنری "بر آستان جانان" به همت فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه تا 16 مرداد ماه ، هرشب از ساعت 30/21 تا 30/23 ، در بوستان جوانمردان ایران واقع در انتهای بزرگراه حکیم غرب ، بلوار دهکده ، میدان المپیک ، خیابان صدرا ، میزبان شهروندان روزه داراست.