سرویس سینمایی هنرآنلاین: بحث رده‌بندی سنی در سینمای ایران مدت‌ها مطرح بود و از شهریور امسال به دستور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، دستورالعمل اجرای آن همزمان با روز ملی سینما به همه ارگان‌های وابسته ابلاغ شد.

همزمان با این ابلاغیه نیز تمام فیلم‌هایی که پروانه نمایش دریافت می‌کردند ملزم به درج درجه‌بندی سنی مشخص‌شده از سوی شورای پروانه نمایش در تبلیغات، برای سالن‌های سینمایی پیش از شروع فیلم و همچنین کلیه مواد و اقلام تبلیغاتی خود شدند تا به گفته انتظامی این امر مشارکتی شکل جدی به خود بگیرد.

اما نکته اینجاست که با این ابلاغیه و درج اعدادی که در اقلام تبلیغاتی آثار سینمایی از شهریورماه تاکنون انجام شده است، بیش از هر چیز دو عدد 15+ و 12+ بیش از هر عدد دیگری دیده می‌شود و عملاً آثار سینمایی به سه دسته 15+،12+ و بدون رده‌بندی سنی تقسیم شده‌اند و به نظر می‌رسد همین عامل موجب شد بسیاری از آثار سینمایی در پاییز امسال در گیشه با موفقیت مواجه نشوند و سینماها روزهای خلوتی را پشت سر بگذارند.

درواقع از یک سو نبود شناخت و آگاهی درست نسبت به این مسئله موجب شده است مخاطبان با دیدن این اعداد و ارقام از خیر دیدن یک اثر سینمایی بگذرند و عطا را به لقایش ببخشند و از سوی دیگر خود سینماگران معتقد هستند بحث رده‌بندی سنی، به شکل اصولی انجام نشده و این خود موجب یک نوع ممیزی سوم در آثار سینمایی و پس زدن از سوی مخاطبان شده است و به همین دلیل نیز اعتقاد دارند که شکست گیشه پاییزی یکی از دلایلش همین بحث رده‌بندی سنی است.

حالا پس از گذشت حدود دو ماه از اجرایی شدن این طرح خبر رسیده است که این دستورالعمل از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شده است.

به گفته مسعود نجفی مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی دادستانی کل کشور درخواست ابطال دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را به دیوان عدالت اداری داده است و دیوان هم دستور توقف اجرای آن را صادر کرده است.

حال باید دید آیا این طرح از اساس و پایه حذف خواهد شد و عمرش به همین یکی دو ماه خواهد رسید یا سازمان سینمایی و اعضای شورای رده‌بندی برای آن فکری خواهند کرد و در روش اجرایی آن اعمال نظر خواهند کرد.