سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بی‌چیز" نوشته و کار مهدی فرشیدی سپهر از 8 مهرماه ساعت 19 در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است و بازیگر این اثر نمایشی نیز مهدی فرشیدی سپهر است. این نمایش پیش از این در جشنواره‌ کودک و نوجوان همدان، فرانکفورت، شیراز، برلین، اصفهان، لودویکس هافن و مشهد اجرا شده است.

مهدی فرشیدی‌سپهر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "بی‌چیز" گفت: این اثر در کنار نمایش‌های "عقل صورتی"، "پدران"، "من من من" و "نفر پنجم"، در خانواده‌ای شبیه بهم زندگی می‌کنند که همه آن‌ها آثار نمایشی هستند که با هدف فکر پروری، ایجاد پرسش، بالا بردن مهارت پرسش و استدلال، نگاه به دنیای درون آدمی و حمایت از کودکان و بزرگسالان درو‌نگرا تولید شده‌اند. "بی‌چیز" نیز با شباهتی که با نمایش‌های نامبرده دارد در تلاش است تا فکرپروری ایجاد کند و به جای اینکه تنها موجب لذت تماشاگر شود، مهارت اندیشه‌ورزی او را نیز پرورش دهد.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: این اثر درباره دوستی با خویشتن و در ارتباط با جهان درون است.

این نویسنده و کارگردان خلاصه داستان "بی‌چیز" را اینگونه توضیح داد: در این نمایش مخاطب با پسر بچه‌ای مواجه است که براساس اتفاقی با پسری در 808 سال پیش وارد ارتباط می‌شود. کمی بعد تماشاگر متوجه می‌شود که داستان به دروغ به او گفته شده و یکی از این دو نفر اصلاً وجود خارجی ندارد و این موضوع بخشی از جهان مجازی این روزهای ما آدم‌های مدرن است.

فرشیدی‌سپهر با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه به طول انجامید، تصریح کرد: از آنجا که بازیگر و کارگردان این نمایش خودم هستم، فاصله میان بازیگر و کارگردان در تمرینات این اثر وجود نداشته و من این امکان را داشتم تا به صورت شبانه‌روزی به جزئیات گوناگون نقش، حرکات و دلایل اجراگری آن فکر کنم و به نقش نزدیک‌تر شوم.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "بی‌چیز" اظهار کرد: این نمایش صحنه‌ای ندارد و تمام صحنه‌ها در خیال و رویای تماشاگر شکل خواهد گرفت. در واقع بی‌چیز نام بی‌صحنه بودن این نمایش است.

مهدی فرشیدی‌سپهر درباره موسیقی این اثر نمایشی گفت: سعی شده موسیقی‌های این نمایش از میان گونه‌هایی از موسیقی‌ باشد که ما کمتر می‌شنویم. این موسیقی‌ها به جای شلوغ کردن کار، به مخاطب این فرصت را می‌دهند که فکر کند و آرامش داشته باشد. این نمایش ترانه‌ای دارد که گروه موسیقی بمرانی آن را اجرا کرده‌اند و به این نمایش هدیه داده‌اند.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هر چند که تمرکز سنی نمایش "بی‌چیز" بر رده سنی کودکان و نوجوان است، اما این نمایش مناسب تمام رده‌های سنی گوناگون است که توان خواندن و نوشتن دارند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: صداها: مهران گل محمدی، آنالی شکوری و رعنا قادری، موسیقی و ترکیب صدا: مانی مُزَکی، آواز: گروه بمرانی، مشاور هنری کارگردان: حمیدرضا مرادی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: حمیدرضا گودرزی، اجرای نور: حمید مرادی، طراح پوستر: بردیا علمی، پشتیبانی فنی و پشتیبانی هنری: میلاد محمدی، پویا طهماسبی، الاهه نوری، هانا صراف و مبینا احرار، دوخت لباس: زهرا بهرامی، اعلان ها: امیر عسگری و روابط عمومی، رزرو و تبلیغات: غنچه وزیری، مریم منصوری و گروه نمایش بی چیز.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.