به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، مراسم یاد بود حسن کسایی نوازنده پیشکسوت عصر روز گذشته پنجم مرداد در خانه هنرمندان برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و حمیدرضا نوربخش در ابتدای این مراسم گفت: حسن کسایی از نوازندگان برجسته ساز نی بود و مانند ایشان در تاریخ موسیقی ایران دیگر تکرار نمی شود.همه ما به یاد یکی از قله های هنر موسیقی کنار هم جمع شده ایم و باید یاد این استاد را گرامی بداریم.

وی افزود:من امروز بیشتر از زاویه آوازی درباره استاد کسایی صحبت می کنم.اصولا ما دو دسته نوازنده داریم که دسته اول کسانی هستند که زمانی که ساز می زنند نوع نگاهشان سازی است و دسته دوم کسانی هستند که اساس موسیقی را آواز می دانند و نوع نگاه سازی این افراد رنگ آوازی دارند که استاد کسایی جز دسته دوم بودند.

این خواننده خاطرنشان کرد:حسن کسایی عاشق آواز بود و همان طور که می دانیم از دوران کودکی به آواز علاقه خاصی داشتند اما به دلیل تغییر صدای ایشان بعد از دوره بلوغ از خوانندگی به نوازندگی نی روی آورد و ساز نی را جهانی کرد.

حمیدرضا نوربخش در ادامه گفت: حسن کسایی ساز نی را به جایگاه اصلی خود رساند و این ساز به کمک استاد کسایی در دلها نفوذ کرد.همچنین کسانی که دارای نبوغ هستند در هر حوزه ای که وارد می شوند،در آن حوزه موفق و پیشکسوت می شوند و حسن کسایی جز این افراد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حسن کسایی علاوه بر ساز نی در نواختن تار نیز مهارت داشت ،گفت:استاد کسایی بهترین خواننده و بهترین نوازنده تار و نی بود و این نشان دهنده این است که گوهر خاصی در وجود ایشان وجود داشت ؛به همین دلیل است که این نوازنده نی به یکی از هنرمندان بزرگ موسیقی ایران تبدیل شده است.

این خواننده خاطرنشان کرد:ساز نواختن حسن کسایی بیانگر آواز است و این به دلیل اشراف کامل ایشان به ادبیات فارسی بود و بیشتر کلمات ایشان با شعر پیوند خورده بود و بهتر است بگویم که حسن کسایی سالهای سال با شعر و آواز زندگی کرده است.

حمیدرضا نوربخش با اشاره به اینکه حسن کسایی جایگاه بزرگی در هنر موسیقی دارد ، گفت: ساز این دو هنرمند پیشکسوت برای آواز خوان ها نیز دارای حرفها و آموزش های بسیار است .

این خواننده افزود:شعر و ادبیات ما با آواز عجین شده است و این را می توانستیم در ساز زدن حسن کسایی لمس کنیم .همچنین امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه این استاد گرامی باشیم .

در ادامه گروه نقش به نوازندگی امیر شفیعی ، حسین خوش چهره ، رامین علی پور و به خوانندگی مهدی امامی به روی صحنه رفتند و چند قطعه در دستگاه آواز دشتی را اجرا کردند.

همچنین در ادامه منوچهر غیوری ، شاگرد حسن کسایی به روی صحنه رفت و درباره حسن کسایی گفت: ما باید ارزش و جایگاه اساتید موسیقی را بدانیم و به همان اندازه به آنها احترام بگذاریم و باید در زمان حیات این عزیزان از آنها قدردانی و حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: من در این چهل روز متوجه شدم که مانند حسن کسایی در هنر موسیقی نخواهیم داشت ؛زیرا ایشان برای به ثمر رسیدن ساز نی شبانه روز تلاش کرد و این بسیار با ارزش است .همچنین نوازندگان جوان ما باید به ارزش و جایگاه این اساتید توجه کنند و این عزیزان را سرلوحه هنری خود قرار دهند.

این نوازنده نی با اشاره به اینکه حسن کسایی در هر هنری سررشته داشت ،گفت: حسن کسایی در تمامی هنرها مانند نقالی ، نقاشی،خوانندگی ،شاعری ،خط و شطرنج و... سررشته داشت و هر کسی نمی تواند این ویژگی ها را به طور کامل داشته باشد.

منوچهر غیوری با اشاره به اینکه باید به هنرمندان توجه زیادی داشته باشم،گفت: وظیفه تمامی ما این است که به هنرمندان احترام بگذاریم ،همچنین باید در زمان حیات هنرمندان این بزرگداشت ها را برگزار کنیم تا در آینده افسوس نخوریم.

در ادامه منوچهر غیوری قطعاتی از ساخته های حسن کسایی را اجرا کرد.

در پایان امیر مداح به روی صحنه رفت و چند قطعه آواز افشاری را به یاد حسن کسایی اجرا کرد.

پایان پیام/46