سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار رفیعه هزاره با عنوان "گستره‌ی کلاغ" در گالری افرند برپاست. هزاره در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه با راپید و طراحی روی کاغذ انجام شده است گفت: درگیری ذهنی من با پرنده محبوبم کلاغ باعث خلق این مجموعه شد. مطالعات زیادی درباره این پرنده داشتم و ویژگی‌های آن را با وجوه انسانی ترکیب کرده و به تصویر کشیدم.

هزاره ادامه داد: کلاغ همه‌جا حضور دارد و آن را زیاد می‌بینیم اما حضورش آنقدر عادی شده است که به آن توجه نمی‌کنیم. در فرهنگ، اسطوره‌ها، ضرب‌المثل‌ها و ادبیات کلاغ حضور پر رنگی دارد. ویژگی‌های این حیوان در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و خصایصی مانند بد یمنی، خوش یمنی، دانایی و... را به آن نسبت می‌دهند. من هم در آثار خود به این موجودیت چند وجهی کلاغ توجه کردم.

او با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های کلاغ آوردن خبر خوب یا بد است گفت: ما هم در فضای مجازی دائم در معرض خبرهای خوب و بد هستیم و این یکی از ویژگی‌های کلاغ بود که وارد آثار من شد. از سوی دیگر نگاهی به جنبش زنان داشتم و در تعدادی از کارهایم زن و کلاغ با هم دیده می‌شوند. در نهایت فکر می‌کنم همه ما یک کلاغ درون خود داریم.

Gallery_8346

هزاره درباره تکنیک مورد استفاده در این مجموعه گفت: پیش از این نقاشی‌های بزرگ با اکریلیک کار می‌کردم اما زمانی که به علت شکستگی پا نمی‌توانستم تحرک زیادی داشته باشم شروع به طراحی کردن و هاشور زدن در کارهایم کردم. به مرور با این شیوه کار ارتباط گرفتم و توانستم درونیات خود را با آن بیان کنم.

او درباره حذف رنگ از آثار خود گفت: این موضوع به دلیل یک حس مقطعی است و در حال حاضر اصلا نمی‌توانم با رنگ کار کنم. فضای ذهنی من هیچ رنگی را نمی‌پذیرد و با توجه به فضای اطراف از هیچ رنگی جز خاکستری نمی‌توانم استفاده کنم. اصولاً فضای ذهنی من شاعرانه و روایتگر است و همیشه این ویژگی در آثار من وجود دارد.

Gallery_8345

نمایشگاه آثار رفیعه هزاره با عنوان "گستره‌ی کلاغ" تا 19 مهرماه در گالری افرند واقع در بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان 19ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک 48 میزبان هنردوستان است.