به گزارش هنرآنلاین، نمایش "امشب اینجا" به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی به دلیل استقبال مخاطبان تئاتر، با پایان اجرا در تماشاخانه ایرانشهر، از جمعه ۱۹ مهر ساعت ۱۹:۳۰در تماشاخانه ملک به صحنه می‌رود.

"امشب اینجا" عنوان جدیدترین تجربه مژگان خالقی در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر است که توسط محمد چرمشیر دراماتورژی شده است. این اثر نمایشی که موضوعی اجتماعی با محوریت زنان دارد، در شکل روایت، ساختار و طراحی اجرا، تجربه‌ای متفاوت در کارهای واقع‌گرا است.

"امشب اینجا" با حضور میترا حجار، ترلان پروانه، مژگان خالقی و جواد مولانیا پیش از این در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای موفقی را سپری کرد و گروه اجرایی نمایش به دلیل استقبال مخاطبان تصمیم به ادامه اجرای این نمایش گرفت.

بر این اساس نمایش "امشب اینجا" از روز جمعه ۱۹ مهر ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه ملک به صحنه می‌رود.

خرید بلیت‌ اجراهای جدید نمایش "امشب اینجا" از طریق سامانه تیکت امکانپذیر است.

عوامل اجرایی این اثر نمایشی عبارتند از طراح صحنه: منوچهر شجاع، طراح صدا و آهنگساز: فرشاد فزونی، طراح چهره‌پردازی: ماریا حاجیها، طراح نور: علی کوزه‌گر، طراح لباس: سمانه داوودی پارسا، طراح گرافیک: سینا افشار، مجری طرح: محمد طباطبایی، مدیر تولید: خسرو خالقی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: علی نصر، عکاس: میلاد بهشتی، مدیر تبلیغات: امیر قالیچی، دستیار دوم کارگردان: فرشید شایسته، مدیر صحنه: مهزیار رضویان، منشی صحنه: ناعمه علمی‌نژا و دستیار صحنه: نازگل مهرانی.

 

بازبین‌های جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا معرفی شدند

بازبین‌های بخش صحنه‌ای نخستین جشنواره مونولوگ دانشجویی آکادمی هنرهای اجرایی افرا معرفی شدند.

شهاب‌الدین حسین‌پور، علی شمس و میلاد نیک‌آبادی به‌‌عنوان هیئت بازبین بخش صحنه‌ای نخستین جشنواره مونولوگ دانشجویی آکادمی هنرهای اجرایی افرا معرفی شدند.

حسین‌پور، شمس و نیک‌آبادی هر سه به‌عنوان کارگردان‌ها و مدرسان شناخته شده تئاتر کشور، از سوی داود نامور (دبیر جشنواره) برای بازبینی ۵۳ متن راه یافته به بخش صحنه‌ای جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا انتخاب شده‌اند.

یادآور می‌شود بازبینی متون پذیرفته شده از ۲۰ تا ۲۵ مهر در پلتفرم افرا به صورت حضوری انجام می‌شود.

همچنین برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی در روز اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.

نخستین جشنواره مونولوگ دانشجویی آکادمی هنرهای اجرایی افرا از ۸ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در مجموعه نمایشی عمارت نوفل‌لوشاتو به دبیری داود نامور برگزار می‌شود.

 

دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر مان منصوب شد

محمدحسین میربابا طی حکمی توسط شاهین چگینی مدیر مرکز آفرینش‌های هنری تئاتر مان، به‌عنوان دبیر "دومین جشنواره تئاتر مان" منصوب شد. رویکرد جشنواره و شرایط انتخاب آثار، طی روزهای آتی و در فراخوان جشنواره ذکر می‌‌شود.

دومین دوره از جشنواره تئاتر مان با دبیری محمدحسین میربابا، در بخش بزرگسال و همچنین بخش کودک و نوجوان، در دی ماه سال جاری و در محل تماشاخانه استاد مشایخی برگزار خواهد شد.

 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تماشای "خاتون" نشست

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: جمعیت هزار نفری در سالنی با گنجایش هشتصد نفر شاهد بر موفقیت نمایش "خاتون" است هر چند اجرای یک نمایش با این تعداد بازیگر،‌دکور و عوامل کار دشواری است.

مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تماشای نمایش "خاتون" به کارگردانی حسین عالم بخش در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران نشست.

وی در گفت‌وگویی درباره این نمایش عنوان کرد: خاتون یکی از کارهای فاخری است که امسال شاهد تحول بزرگ آن در حوزه آفرینش‌های هنری با رویکرد ترویج تئاتر برای به نمایش گذاشتن بسیاری از ارزش‌ها هستیم.

اوحدی همچنین افزود: این نمایش سال پیش هم توسط آقای عالم بخش در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت. امسال به دلیل اینکه آقای عالم بخش مدیریت مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری را بر عهده دارد، خودشان اکراه داشتند که این کار را به صحنه پردیس تئاتر تهران بیاورند، من اصرار کردم و در شورای مدیران هم چندین بار تکرار کردم که به گفته من و مصوبه شورای مدیران سازمان به حمدالله شاهد برگزاری این تئاتر شدیم.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم و تأثرشان از تماشای این کار گفت: در برخی شب‌ها شاهد جمعیت هزار نفری در سالنی که هشتصد نفر گنجایش داشته بودیم، برخی شب‌ها مردم روی پله‌ها کار را تماشا کردند. بهرحال اجرای یک کار هنری آن هم با این تعداد بازیگر و دکور سنگین و نوع گفتمان‌ها کار سختی است. اما نوع استقبال نشان داده که بازیگران و عوامل کارشان را درست انجام دادند و توانستند گوشه‌ای از مظلومیت دردانه حضرت رقیه(س) را نشان دهند.

اوحدی در ادامه افزود: بهرحال در طول تاریخ همیشه شاهد تقابل چند جریان بوده‌ایم، یک جریان که به دنبال محو آثار اهل بیت(ع) بودند، در همین نمایش هم شاهدش بودیم که یک عده با سرنیزه و داشتن امکانات خبری و رسانه‌ای در برابر جریان حق و مظلومیت اهل بیت(ع) ایستادند حتی یک خانواده نصرانی امانت دار پیکر مطرح حضرت رقیه(س) شد.

وی اظهار داشت: بنابراین در تاریخ داشتیم روزهایی را که حکومت‌ها آب به کربلا بستند تا آثار آنجا را محو کنند امروز هم شاهد ائتلاف سعودی به رهبری آمریکا و صهیونیسم جهانی و تفکر وهابیت هستیم که دشمن ارزش‌های اهل بیت(ع) است و داعش را به وجود آورده است. اینها اگر دستشان به حرم حضرت رقیه(س) می‌رسید آنجا را هم با خاک یکسان می‌کردند.

اوحدی با بیان اینکه باید قدرشناس حماسه بزرگ شهدای مدافع حرم، فاطمیون، حیدریون، علویون و شهدای دفاع مقدس باشیم، افزود: امروز اگر اربعین را داریم و اقیانوس انسان‌هایی که به سمت کربلا می‌روند، مرهون همین حاج قاسم‌ها و شهدای مدافع حرم و جنگ است.

وی درباره طرح "هنر برای همه"‌ که توسط سازمان فرهنگی هنری در حال اجرا است، ‌گفت: این از سیاست‌ها و رویکردهای ما بوده به دلیل اینکه هنرهای نمایشی و کنسرت‌های فاخر عموما در بخش‌های خاصی از شهر اجرا می‌شد و ما فکرمان این بود که در این طرح مناطق کم برخوردار جنوب شهر تهران نیز ازاین امکانات بهره مند شوند. لذا خدا را شکر امروز پردیس تئاتر تهران محملی برای جمع شدن آنهایی شده که به هنر احترام می‌گذارند.

اوحدی افزود: شما توجه کنید الان بیست شب اجرای نمایش ارزشی خاتون با هر شب حدود هزار نفر موفق بوده است حتی تا پایان ماه صفر نیز برنامه اجرای نمایش‌های ارزشی و دینی را به همت حسین عالم بخش، آقای زندوکیلی و مجموعه هنرمندان این منطقه و انشاءالله شاهد کارهای مهمی خواهیم بود.

وی عنوان کرد:‌آنچه در نمایش خاتون دیدیم همه از درآمد آموزشی و فعالیت‌های مختلف خودشان بوده و قطره قطره جمع شده بنابراین خاتون با کمترین بضاعت اجرا رفت. بعد از گذشت هفت ماه متأسفانه یا خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری به همت کارکنان و مدیران و خانواده آنها با عزت این برنامه را اجرا کرد.

همچنین محمود حمیدی، رئیس حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در صحبت‌هایی گفت: این نمایش روایت نویی از سه ساله کربلا و امام حسین(ع) دارد که بهنظر من نسبت به سایر روایت‌ها جذاب‌تر است خوشبختانه گروه این نمایش توانست به خوبی همه این موارد را به نمایش بگذارد.

وی در پایان گفت:‌ هنر نمایش ارتباط خوبی می‌تواند برای انتقال پیام با مردم برقرار کند، اگر شهرداری تهران هم بتواند طرح هنر برای همه را به خوبی اجرا کند، قطعا نتیجه مثبت و خوبی دراین راستا خواهیم گرفت.

 

محمد حشمتی و افشین هاشمی به رادیو نمایش می‌روند

پایان هفته محمد حشمتی و افشین هاشمی میهمان رادیو نمایش می‌شوند.

در مجله موسیقیایی"ماهور" به تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ مهر و با اجرای مازیار عصری که پنج شنبه ساعت 21:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود، محمد حشمتی به عنوان میهمان حضور دارد.

همچنین در برنامه "گ مثل گپ" به تهیه کنندگی زهره سربازی و با اجرای بهرام ابراهیمی با محوریت سینما  پنج شنبه و جمعه ساعت 20:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود که گفت‌وگوی صمیمی با اهالی  سینما و موسیقی دارد و این هفته افشین هاشمی  میهمان این برنامه است.

"جادوی سیاه" به تهیه‌کنندگی ریحانه یزدان دوست و با اجرای فاطمه نیرومند و امیر محمد صمصامی و به نویسندگی مهدی خانی پور، جمعه ساعت 21:00 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

"آن سوی نمایش" به تهیه‌کنندگی مهدیه تقی زاده و با اجرای فرزام رنجبر، جمعه‌ها ساعت 22:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

مسابقه سرگرمی و فکاهی "چهارباغ" به تهیه‌کنندگی مهدیه تقی زاده و با اجرای امیر زنده دلان پنج شنبه و جمعه ساعت 17:00 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

"به وقت مسابقه" به تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ مهر و با اجرای سینا نیکوکار وکارشناسی بهرام ابراهیمی و بهناز بستان دوست، پنج شنبه و جمعه ساعت 9 صبح از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"آوا نما" به تهیه‌کنندگی رویا ولی زاده، جمعه ساعت 11:15 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

"من و صحنه" به تهیه‌کنندگی رویا ولی زاده، چهارشنبه ساعت 22:45 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"روزگار تئاتر" به تهیه‌کنندگی مهدی شیبانی زاده و کارشناسی امیرحسن ندائی و رامتین شهبازی چهارشنبه ساعت 21 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

"زورق خیال" به تهیه‌کنندگی فرشاد آذر نیا و با اجرای ایوب آقاخانی جمعه ساعت 6:15 داستان‌های جذاب ایران و جهان را روایت می‌کند.

"یک نمایش، یک تجربه" به تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل پور و اجرای مهدی طهماسبی و کارشناسی اساتید دانشگاه ، روزهای پنج شنبه و جمعه ساعت 12:30 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

گفتنی است رادیو نمایش علاوه بر برنامه‌های متنوع در پایان هفته، نمایش‌های گوناگون و متنوعی را نیز در ساعات مختلف روی آنتن خواهد برد.

علاقه‌مندان می‌توانند شنونده برنامههای رادیو نمایش بر روی موج اف ام ردیف 5 و 107 مگاهرتز باشند.

 

فهرست بازیگران نمایش "نیمه تاریک ماه" کامل شد

با معرفى بهزاد عمرانى، سیاوش صفاریان پور و هانا کامکار، فهرست هفت بازیگر اثر جدید داود بنى اردلان کامل شد. این نمایش از ٢٤ مهرماه هر شب ساعت ٢٠:٣٠ در تالار حافظ روى صحنه خواهند رفت.

پیش‌فروش بلیت این نمایش از روز جمعه، ١٩ مهرماه آغاز مى‌شود و بهزاد عمرانى، خواننده گروه بمرانى و سیاوش صفاریان پور، مجرى و کارگردان تلویزیون با بازى در این اثر وارد عرصه بازیگرى مى‌شوند.

بهزاد عمرانى، خواننده گروه بمرانى آلبوم‌هاى موفقى مثل "مخرج مشترک" و "گذشتن و رفتن و پیوستن" را در کارنامه خود دارد. سیاوش صفاریان پور نیز پیش از این مجرى و کارگردان برنامه تلویزیونى پرمخاطب "آسمان شب" بوده است.

هانا کامکار،نیکى مظفرى، سام کبودوند، جواد مولانیا، و المیرا دهقانى، پنج بازیگر دیگر این نمایش اجتماعى و روانشناسانه هستند که همگى بازى در پرفروش‌ترین تئاترهاى سال‌هاى اخیر را به عهده داشته‌اند.

هانا کامکار، در سال‌هاى گذشته بازیگرى در نمایش‌هاى پرفروش کارگردان‌هاى مهمى چون محمد رحمانیان، پرى صابرى و کیومرث مرادى را به عهده داشته است. او در سال ٩٣ براى بازى و خوانندگى در نمایش پرفروش "موسیقی- نمایش ترانه‌های محلی" به کارگردانی محمد رحمانیان، مدالیون و لوح بازیگر زن برگزیده سال ۱۳۹۳ را کسب کرده است.

جواد مولانیا نیز سال گذشته در تالار حافظ کارگردانى و بازیگرى نمایش پرفروش "آمادئوس" (زندگى موتزارت) را به عهده داشت و نمایش "هوراشیو" با بازیگرى او، در فروردین امسال رکورد فروش نمایش هاى عمارت نوفل لوشاتو را شکست.

سام کبودوند نیز که بازیگرى در آثار کارگردان هاى مطرح تئاتر مثل حمید آذرنگ و  علیرضا کوشک جلالى را به عهده داشته، اخیرا با نمایش هاى تحسین شده و پرفروش "بانوى آواز خوان" اثر علیرضا کوشک جلالی و "وقتى خروس غلط مى‌خواند" اثر علی شمس، روى صحنه بوده است.

 نیکى مظفرى نیز که از سال ٩١ در تئاتر با کارگردانان مهمى چون حسین پاکدل،  ایوب آقاخانى و  هادى مرزبان همکارى داشته، اخیرا به همراه  فرمان فتحعلیان،  در نمایش پرفروش "قدم زدن با اسب" اثر مسعود شاه محمدى ایفاى نقش کرده است.

المیرا دهقانى، جوان‌ترین بازیگر این نمایش نیز همکارى با کارگردان‌هاى مهم تئاتر مثل محمد یعقوبی، رضا ثروتی و همایون غنی‌زاده را در کارنامه خود دارد.

داود بنى اردلان، کارگردان این اثر نیز، کارگردانى نمایش‌هاى موفق و پرفروش "دوباره اون آهنگو بزن سام" نوشته وودى آلن و "مکاشفات شخصى ٢" را به عهده داشته است. این کارگردان تئاتر حالا در تجربه‌اى متفاوت نمایش‌نامه "نیمه تاریک ماه" را براساس فیلمنامه فیلم ایتالیایى "غریبه‌هاى کامل" اثر پائولو جنووس به نگارش در آورده تا از ٢٤ مهر ماه در سالن حافظ روى صحنه ببرد.

عوامل دیگر نمایش نیمه تاریک ماه عبارتند از: دستیار اول کارگردان: ایمان یزدى، مجرى طرح: لیلا جعفرى، مدیر تولید: نیما محبى، مدیر صحنه: علیرضا ملک محمودى، طراح لباس: ندا سرمه، مجری دکور: موسسه تخصصی و طراحی و ساخت کِوازینگو، طراح صحنه: پریشاد مستوفى، موسیقى: عرفان فرشى زاده، مدیر رسانه و مشاور تبلیغات: فرنوش آباء، عکاس: شیرین جهان زاده، فیلمبردارى پشت صحنه:پن استودیو، گرافیست: نیما فراهانى و گرافیست مجازى: شایان بابایى.