به گزارش هنرآنلاین، محسن هاشمی با اشاره به افتتاح خانه موزه مینایی واقع در خیابان ولیعصر(عج) گفت: خانه مینایی بنایی ارزشمند است که از ۱۶ مهرماه شهروندان از آن بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنای خانه مینایی ۵۰۰ متر مربع است، افزود: سیمرغ یا ققنوس نصب شده در سر در این خانه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این ساختمان مثل ساختمان‌های دیگر گودال باغچه‌ای نیست، تصریح کرد: احتمالا این خانه در وسط باغی بوده که جای حوض و باغچه‌اش جابه‌جا شده به همین دلیل همین نشان دهنده جدیدتر بودن آن است.

 هاشمی با بیان اینکه شنیده‌ام این خانه چندین بار خرید و فروش شده است، گفت: نام‌گذاری این خانه به اسم آخرین مالک بنا انجام شده است. از نظر اقتصادی چنین اقدامی بسیار مهم بوده و باید این آن را غنیمت شمرد.

وی با تاکید بر اینکه در سطح مدیریتی گذشته کارهای مثبتی انجام شده است، افزود: خریداری این خانه هم در سال ۹۵ یکی از اقدامات مثبت دوره گذشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگرچه برخی عادت ندارند کارهای خوب گذشتگان را به زبان بیاورند اما معتقدم باید از افرادی که در دوره قبلی باعث خرید این خانه شدند، قدردانی کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه قرار است این خانه تبدیل به موزه خیابان ولی‌عصر(عج) شود، افزود: بخشی از این خانه یا یک خانه دیگر می‌تواند به پژوهشگاهی در مورد خیابان ولیعصر تبدیل شود. همچنین می‌توان تصمیمات اجرایی را بر اساس این پشتوانه پژوهشی اتخاذ کرد.

وی با اشاره به احداث تراموا در خیابان ولیعصر(عج) گفت: زمزمه‌هایی مبنی بر احداث تراموا در این خیابان مطرح شده اما تأکید من این است که پیش از این اقدام کار‌های مطالعاتی و پژوهشی انجام شود تا مانند داستان مونوریل نشود.

برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در مراسم افتتاحیه خانه مینایی گفت: هر خانه‌ای قصه‌ای دارد و هر خیابان داستانی و هر شهر روایتی. روایت برخی شهرها، داستان برخی خیابان‌ها و قصه برخی خانه‌ها البته شنیدنی‌تر است‌. خانه مینایی یکی از خانه‌هایی است که در دل پایتخت با روایت‌هایی فراوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های خاطره ساز شهر تهران است که قرار است از امروز به عنوان روایت‌گر زنده خاطرات خیابان ولیعصر باشد و خاطرات ولیعصر در این خانه و تاریخ را به نسل‌های آینده منتقل کند.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم افتتاح خانه موزه مینایی با بیان اینکه اگر به تاریخ این محله نگاه کنیم متوجه دایر شدن تکیه‌های زیادی در این محله به نام حضرت فاطمه (س) می‌شویم، گفت: یکی از دلایل آن نیز مراسم این باغ بود.

او با اشاره به اینکه این خانه در مجموعه باغ منیرالسلطنه واقع شده است، افزود: منیرالسلطنه از زنان خوشنام دربار محسوب می‌شد که جشن ولادت برای حضرت زهرا(س) برپا و آداب خاصی را در آن مراسم رعایت می‌کرده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تمام وسایل استفاده شده در آن مراسم سبز بوده و مهمانان هم موظف بودند تا لباس و کیف و کفش سبز به تن کنند.

مسجدجامعی با بیان اینکه خیابان ولیعصر (عج) قنات‌های بسیاری داشت که پیش‌تر با حفر ۴۰ متری زمین می‌شد به آن رسید، افزود: امروزه با حفر ۱۴۰ متر نیز نمی‌توان ردی از آن‌ها پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه خیابان ولیعصر (عج) تاریخ مردم ایران است، تصریح کرد: تاریخ این خیابان باعث شد که نیازمند موزه‌ای در این خیابان باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اگرچه تبار این ساختمان معلوم نیست اما معماری آن نشان می‌دهد که در آن نقش‌های برجسته وجود دارد.

وی ادامه داد: در یکی دیگر از خانه‌های این نزدیکی‌ها که خانه انیس‌الدوله است همین نقش برجسته در آن وجود دارد البته این نقش برجسته در کمتر ساختمانی دیده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در همان زمان تملک این بحث وجود داشت که ما برای خیابان ولی‌عصر یک موزه خیابان ولی‌عصر (عج) داشته باشیم.

مسجد جامعی با بیان اینکه این خیابان در گذشته یک دست نبوده است، عنوان کرد: بخشی از این محله خیابان مربوط به قاجاریه بوده اما سایر قطعات این خیابان در زمان‌های بعدی ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه بزرگ‌ترین بوستان جهان است که در آن چنار کاشته شده، یادآور شد: اینجا به نوعی چنارستان جهان است و این چنارها از طریق یک شبکه بزرگ قنات‌ آب می‌خوردند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این خیابان و کوچه منتهی به خانه باید به گونه‌ای طراحی شود که مردم را به دیدار از این خانه دعوت کند و یک فضاسازی بهتری انجام شود، گفت: باید تلاش کنیم تا کوچه و خیابان منتهی به این خانه یک خیابان کامل باشد.