به گزارش هنرآنلاین، پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری تعلق می‌گیرد که در جهت تقویت جایگاه کتاب و مطالعه تلاش چشم‌گیری کرده ‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه مالی برای شهر برگزیده ندارد و تنها تاییدی بر بهترین برنامه اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

ادره آزوله مدیرکل یونسکو، "تفلیس" پایتخت گرجستان را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده است. انتخاب این شهر به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۱ به توصیه کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب صورت گرفته است. نمایندگانی از انجمن بین‌المللی ناشران، فدراسیون بین‌المللی انجمن کتابخانه‌داران و یونسکو اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.

"تفلیس" از اجرای برنامه‌هایی برای استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و ابزارهای قدرتمند برای تشویق جوانان به کتاب‌خوانی خبر داده است. کتابخانه و فستیوال کتاب برای کودکان، پروژه‌های دیجیتالی- هنری برای تبدیل کتاب به بازی‌های مختلف و بازسازی اولین ساختمان انتشارت گرجستانی از برنامه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. یک از اهداف مسئولان شهر تفلیس،‌ افزایش محبوبیت کتاب و بیش‌تر کردن دسترسی به کتاب برای تمامی رده‌های سنی است.

پیش‌تر شهرهای مادرید اسپانیا (۲۰۰۱)، اسکندریه مصر (۲۰۰۲)، دهلی‌نو هندوستان (۲۰۰۳)، آنتورپ بلژیک (۲۰۰۴)، مونترال کانادا (۲۰۰۵)، تورین ایتالیا (۲۰۰۶)، بوگوتا کلمبیا (۲۰۰۷)، آمستردام هلند (۲۰۰۸)، بیروت لبنان(۲۰۰۹)، لوبلیانا اسلوونی (۲۰۱۰)، بوینس‌آیرس آرژانتین (۲۰۱۱)، ایروان ارمنستان (۲۰۱۲)، بانکوک تایلند (۲۰۱۳)، پورت هارکورت نیجریه (۲۰۱۴)، اینچئون کره‌ جنوبی (۲۰۱۵)، وروکلاو لهستان (۲۰۱۶)، کوناکری در گینه (۲۰۱۷)، آتن در یونان (۲۰۱۸) به عنوان پایتخت‌ جهانی کتاب معرفی شده‌اند.