سرویس موسیقی هنرآنلاین: شهرام توکلی آهنگساز، مدرس دانشگاه و رهبر ارکستر آکادمیک پایتخت درباره برنامه‌های جدید این ارکستر به هنرآنلاین گفت: شهریورماه امسال یک فراخوان عمومی برای جذب نوازنده منتشر کردیم و درنهایت با برگزاری یک آزمون ورودی توانستیم 70 نوازنده جذب کنیم. با این حساب تعداد نوازندگان ارکستر آکادمیک پایتخت 110 نفر رسید.

او ادامه داد: آخرین اجرای ما چهارم مرداد بود که با دو خواننده میثم اکبری و مهدی آقا محمدی روی صحنه رفتیم و قطعات کلاسیک، ایرانی و آذری را اجرا کردیم. این اجرا به دلیل استقبال مجدد تمدید شد و قرار است 10 آبان با همان رپرتوار قبلی در تالار رودکی مجدداً روی صحنه ببریم.

توکلی درباره قطعاتی که در کنسرت پیش رو اجرا می‌شود، توضیح داد: رپرتوار ما در بخش اول شامل اجرای گروه کر از قطعه "کارمینا بورانا" اثر کارل ارف است. در بخش دوم اورتور "ویلیام تل" اثر جواکینو روسینی، والس "بوران"، یک قسمت از "باله فندق‌شکن" چایکوفسکی، والس باله "هفت‌پیکر" ("هفت زیبا")، "نکتورن" برای ویلن‌سل و ارکستر با تک‌نوازی ویولن آتنا اشتیاقی اجرا می‌شود. در بخش آخر نیز "کونگا دل فوگو نوو" که یک قطعه آمریکای جنوبی است، اجرا خواهد شد.

او گفت: درمجموع 14 قطعه با دو خواننده اجرا می‌شود و بهنام ابوالقاسم هم به‌عنوان سولیست آکاردئون با همکاری خواهد کرد. علاوه بر این برای اجرای یک قطعه روسی قرار فراخوانی برای تنظیم‌کننده اعلام کردیم. در مدت کوتاهی 20 پارتیتور به دستم رسید که یکی از آن‌ها قدرت تنظیم بالایی داشت که آن را برگزیدیم.

توکلی ادامه داد: ارکستر آکادمیک پایتخت شامل سه ارکستر مختلف با سه رده سنی مختلف است. هر سه ارکستر زیر نظر "آکادمی 5 خط" اداره می‌شوند که نه‌تنها درزمینه آموزش موسیقی بلکه درزمینه کنکور کارشناسی ارشد در رشته‌های آهنگسازی، نوازندگی ایرانی، نوازندگی خارجی و همچنین اتنوموزیکولوژی، دانشجو می‌پذیرد، به همین خاطر ما در یک فراخوان عمومی برای پذیرش دانشجو اعلام آمادگی کرده‌ایم.

او تأکید کرد: کلاس‌های بخش ارشد از هشتم آبان آغاز شد. فعلاً تمام تمرکز من روی تدریس به دانشجویان کارشناسی ارشد و رهبری است و به این خاطر کمی از بحث آهنگساز دور مانده‌ام. در تلاش هستم در اولین فرصت به بخش آهنگسازی بپردازم.

این رهبر ارکستر همچنین گفت: اصولاً ارکسترها در ایران شامل دو بخش دولتی و خصوصی هستند که بخش دولتی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بخش خصوصی هم از یک بخش سرمایه خود را جذب می‌کند. رویکرد ما به این شکل است که تمام کسانی که در این ارکستر مشغول آموزش هستند حق عضویت پرداخت می‌کنند که این مبلغ صرف حقوق مدرسان می‌شود.

این مدرس اضافه کرد: البته یک ارکستر برای تداوم کار خود جدا از حقوق مدرس هزینه‌های زیادی مانند سالن تمرین هم دارد. خوشبختانه ما در این چهار سال با روشی که پیش‌تر گفتم توانستیم از پس مشکلات و بخش مالی به‌راحتی عبور کنیم. ضمن این که نوازندگان ما در ارکستر شماره یک که سطح بالاتری دارد به توانایی دست پیدا کرده‌اند که در گروه‌های موسیقی دیگر به‌عنوان نوازنده حضور پیدا می‌کنند.

این هنرمند در پایان گفت: اجرای بعدی ما نیمه دوم اسفندماه در برج آزادی خواهد بود که رپرتوار آن شامل موسیقی کلاسیک و موسیقی فیلم ازجمله قطعاتی مثل "پدرخوانده" و "سینما پارادیزو" است.