سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بیژن اخگر با نام "بوم‌نگاری" در گالری اعتماد نگارستان، نمایشگاه نقاشی‌خط امید خاکباز با نام "دور گردون" در گالری آتبین، نمایشگاه نقاشی سمیرا اسکندرفر با نام "اتاق الکل" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه نقاشی رضا نصرتی با نام "تاغ" در گالری ساربان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

تصویری از جامعه

 نمایشگاه نقاشی بیژن اخگر با نام "بوم‌نگاری" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. اخگر در ذهن مخاطبان آشنا با آثارش به عنوان نقاش اتوبوس‌ها شناخته می‌شود. او سالهاست خاطرات خود از سفر با اتوبوس را بر بوم نقاشی می‌آورد و درعین‌حال این شیء به عنوان وسیله‌ای عمومی، تبدیل به مردم جامعه شده است که حوادث مختلف را به خود دیده و زخم‌هایی را بر بدن دارند. اما در این مجموعه اتوبوس‌ها حضور کمرنگ‌تری دارند و گاه به جای آنها، اجزایی از اتوبوس دیده می‌شود.

نام این مجموعه "بوم‌نگاری" است که به سرزمین و ایرانی بودن فضا اشاره دارد. اخگر در این آثار تصویری از جامعه اطراف خود را ارائه می‌کند و عناصری در تابلوها دیده می‌شود که برای مخاطب کاملا آشنا هستند. در تعدادی از تابلوها با فضایی قدیمی مواجه هستیم که می‌تواند خاطره‌ای از گذشته باشد یا بخش‌های قدیمی شهرهای امروزی را نشان دهد. دیوارهای آجری با تابلوی کوچه‌هایی که آسیب‌دیده و کهنه شده‌اند، محیطی قدیمی را نشان می‌دهند که اشیاء اسقاطی و قطعات ماشین در آنها رها شده است.

نمایشگاه نقاشی بیژن اخگر در گالری اعتماد نگارستان

در این تابلوها اغلب با برشی از یک فضا مواجه هستیم و حتی لوازم و اشیاء موجود در آن نیز به صورت کامل دیده نمی‌شوند. گاه کل فضای کادر را چرخ و گلگیر یک اتوبوس پوشانده است و گاه تنها قسمتی از سقف آن را در تابلو می‌بینیم. اخگر با نمایش بخش کوچکی از شیء یا فضا، این امکان را برای بیننده ایجاد کرده است که او ادامه تصویر را در ذهن خود شکل دهد. در تمام تصاویر رنگ‌های خاکستری و سرد در کنار هم قرار گرفته و همراه با نوع رنگ‌گذاری که حاصل از لکه‌های رنگ است، فضایی کهنه و متروکه را تداعی می‌کند.

 نمایشگاه نقاشی بیژن اخگر تا 30 مهر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.

 

چرخه حیات

نمایشگاه نقاشی‌خط امید خاکباز با نام "دور گردون" در گالری آتبین برپاست. خاکباز در تمام تابلوها به نگارش واژه "هو" پرداخته است و درون فرم‌های هندسی را با بافت‌هایی پر کرده که حاصل کنار هم قرار گرفتن این کلمه هستند. اغلب تابلوها نشان دهنده دایره‌ای هستند که با توجه به نام نمایشگاه می‌توان آن را نماد کره زمین دانست. در تعدادی از تابلوها تمام سطح دایره با کلمات پوشیده شده است اما در بعضی دیگر، وجود فضاهای خالی یادآور پراکندگی سطوح خشکی و آب‌ها بر سطح زمین است. در بعضی از آثار نیز تنالیته رنگی موجود در دوایر باعث شده است سیاره‌ها و اجرام آسمانی دیگر برای مخاطب تداعی شود.

نمایشگاه آثار امید خاکباز درگالری آتبین

اما بعضی از تابلوها ویژگی‌های متفاوتی دارند. در یک اثر شاهد فرم بدن سماع‌گری هستیم که در هماهنگی با چرخش‌های کائنات در حال سماع است و درون بدن او با همان کلمه "هو" پر شده است. در تعداد دیگری از آثار نیز علاوه بر خوشنویسی، آینه‌کاری وارد تابلو شده است تا ویژگی‌های متفاوتی را به آن بیفزاید. قطعات هندسی کوچک آینه که در کنار هم قرار گرفته و یک ترکیب هندسی بزرگ‌تر را ایجاد کرده‌اند، بازتاب‌دهنده نور در این دنیایی هستند که بر سطح تابلو خلق شده است. در جایی دیگر مخاطب می‌تواند چهره خود را درون آینه‌ها ببیند و به این ترتیب به جزئی از آن هستی و دور گردون تبدیل شود.

نمایشگاه نقاشی‌خط امید خاکباز تا 23 مهر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.

 

زوایای پنهان ذهن

نمایشگاه نقاشی سمیرا اسکندرفر با نام "اتاق الکل" در گالری طراحان آزاد برپاست. اسکندرفر در این مجموعه تابلوهایی کوچک را به نمایش گذشته است که با نمایشگاه قبلی او تفاوت‌هایی دارند. اگر در مجموعه قبلی شاهد پرتره‌های بزرگی بودیم که مخاطب را به کنکاش در پس چهره افراد ترغیب می‌کرد، این بار مستقیما با ذهنیات و دنیایی خیالی مواجه هستیم.

تصاویری که می‌بینیم با بر هم زدن قواعد زمان و مکان، تعاریف ذهنی موجود از گذشته و آینده را به هم می‌ریزد و درعین‌حال فضاهای مختلف را به هم پیوند داده و محیطی ناشناخته را مقابل بیننده قرار می‌دهد. موجوداتی که در این فضا دیده می‌شوند نیز ترکیب‌هایی ناشناخته از جانوران واقعی و خیالی هستند. این موجودات ناشناخته چیزی میان انسان و حیوان هستند که ترکیبی از ویژگی‌های هر دو را در خود دارند.

نمایشگاه نقاشی سمیرا اسکندرفر در گالری طراحان آزاد

در این برون‌ریزی ذهنی، هر غیرممکنی ممکن می‌شود. می‌توانیم اجزای بدن انسان را ببینیم که در موقعیت‌های گوناگون قرار گرفته است. گاه چشم انسان در جایگاه پیاز گیاهی است که شاخ و برگ داده است و گاه دهان او درون یک ظرف شیشه‌ای قرار دارد. اسکندرفر در این آثار مخاطب را به دنیای ذهنی خود دعوت کرده و تصاویری را که از پس ذهن خود بیرون کشیده است با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

نمایشگاه نقاشی سمیرا اسکندرفر با نام "اتاق الکل" تا 23 مهر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

خاطره‌ای از طبیعت

نمایشگاه نقاشی رضا نصرتی با نام "تاغ" در گالری ساربان برپاست. تاغ نام درختچه‌ای است که مقاومت زیادی در برابر خشکی و گرما دارد و در مناطق کویری رشد می‌کند. نصرتی در این مجموعه همین گیاه و ویژگی‌های آن را به سوژه آثار خود تبدیل کرده و نگاهی دیگر به آن انداخته است.

تابلوهای نصرتی را نمی‌توان طبیعت‌پردازی یا منظره‌سازی دانست زیرا خبری از مناظر طبیعی یا نمایش دقیق گیاهان در آن نیست. در واقع این تابلوها با سطوحی بافت‌دار پوشیده شده‌اند که گاه هیچ نشانی از درخت ندارند و می‌توانند مانند بستر رودخانه‌ای خشکیده یا تصویری کهکشانی به نظر برسند. اما در تعدادی از تابلو، با نگاهی دورتر به سوژه مواجه هستیم و در این شرایط می‌توان تنه درخت و شاخه‌های آن را دید.

نمایشگاه نقاشی رضا نصرتی در گالری ساربان

همگی تابلوها مانند دیتیلی از یک تابلوی بزرگ‌تر به نظر می‌رسند و برشی از سوژه در آنها دیده می‌شود. این شیوه تاکیدی بر عدم بازنمایی منظره و درختان است. نقاش از شیوه‌های دیگری نیز برای دور کردن نقاشی‌ها از واقعیت بهره گرفته است. خطوط افقی تیره که بر لایه جلویی تصویر دیده می‌شود مانند خط تای کاغذی است که خاکستری شده و این حس را به مخاطب می‌دهد که تصویر پس از نقاشی شدن، تا شده و مدتی به حال خود رها شده است. به این ترتیب شاید مخاطب نه با تصویری از درختان که با خاطره‌ای دوردست از آنها مواجه شده است.

نمایشگاه نقاشی رضا نصرتی با نام "تاغ" تا 22 مهر در گالری ساربان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.