سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی با نام "باد صبا" در گالری سیحون برپاست. قهرمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ اثر با تکنیک اکریلیک و ترکیب مواد در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: از ۱۸ سال پیش این شیوه را آغاز کردم و از ۱۰ سال پیش در این زمینه جدی‌تر کار کردم و موضوعات مختلف را در قالب نقاشی‌هایی با بافت کاشی و سرامیک انجام دادم.

قهرمانی ادامه داد: سال‌ها به کار هنری علاقه‌مند بودم و از نمایشگاه‌های مختلف بازدید می‌کردم. همیشه به دنبال روشی بودم که دیگران کار نکرده باشند و کار من کپی کار دیگران نباشد. به نقاشی فیگوراتیو علاقه زیادی داشتم و در عین حال روی نقاشی دوره‌های صفویه، تیموری، قاجار و... و کتاب‌آرایی دوره‌های مختلف مطالعات زیادی داشتم و به کپی کردن از آنها پرداختم. سپس وارد کار مرمت آثار قدیمی شدم و ارتباط بیشتری با نقاشی دوره‌های گذشته پیدا کردم.

او با بیان اینکه موضوعات مختلفی مانند عشق، دوستی، تنهایی و... در نقاشی‌هایش وجود دارد گفت: اینها مسائلی هستند که در زندگی همه ما وجود دارند. فرم نقاشی من مخاطب را به یاد گذشته می‌اندازد ولی نحوه ارائه آنها مدرن است. نوشته‌هایی که در کارها وجود دارد نیز برگرفته از اشعار حافظ، خیام، سعدی و... است که با خط ثلث این نقاشی‌ها را تزیین کرده است.

قهرمانی ادامه داد: از سال‌ها پیش خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث را بدون آموزش و به صورت تجربی کار کردم. در اصول خط دخل و تصرفی نکردم چون این خطوط به حد کافی زیبا هستند. خواندن خط ثلث دشوار است و بیشتر در مکان‌های مذهبی دیده می‌شود ولی من در این آثار تا حد ممکن از اِعراب‌گذاری پرهیز کردم تا خوانش خط کمی راحت‌تر شود.

او درباره فیگورهای موجود در آثارش گفت: از نقاشی قاجار، صفویه، سلجوقی و بیشتر از کتاب‌های چاپ سنگی و المان‌های سربازان دوران سلجوقی الهام گرفتم. در زمینه رنگ‌آمیزی آثار نیز با توجه به اینکه انتخاب رنگ در نقاشی یک موضوع سلیقه‌ای است، سلیقه من برگرفته از نقاشی ایرانی است و از رنگ‌های موجود در آنها استفاده کردم. ولی نحوه ارائه من با آنها متفاوت است و مثل مینیاتور پردازش نکردم چون این کار در ابعاد بزرگ بی‌معنی است.

قهرمانی با اشاره به اینکه آثار خود را پیش از این به ندرت نمایش داده بوده، گفت: علت اصلی که این نمایشگاه را برگزار کردم آن بود که متوجه شدم عده‌ای از کسانی که قبلا در آتلیه من رفت و آمد داشتند با توجه به این موضوع که آثارم به نمایش در نیامده بود، آثاری به شیوه من خلق کرده و نمایش داده بودند. متاسفانه قانون کپی‌رایت هم در ایران وجود ندارد که بتوان این موضوع را پیگیری کرد.

 نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی با نام "باد صبا" تا 17 مهر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.