به گزارش هنرآنلاین، "سوگ آزادگی" اولین اجرای پروژه نمایشی- موسیقایی "سوگ آزادگی" به آهنگسازی فردین خلعتبری، کارگردانی مجید خسروآبادی با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص مجالس شبیه‌خوانی و نوازندگان موسیقی ایرانی کشورمان شنبه‌شب 13 مهر به میزبانی معاونت فرهنگی و گردشگری شرکت نوسازی عباس‌آباد تهران با حضور شهروندان تهرانی و تعدادی از گردشگران خارجی در بوستان آب ‌و آتش تهران آغاز شد.

در ابتدای این برنامه نماهنگی از روند ساخت پروژه نمایشی - موسیقایی "سوگ آزادگی" در قالب گفت‌وگوهای مختلف با دست‌اندرکاران هنری پروژه و مدیران شرکت نوسازی عباس‌آباد تهران برای مخاطبان پخش شد.

فردین خلعتبری آهنگساز پروژه در این فیلم بیان کرد: آهنگسازی و اجرای زنده برای این پروژه به‌نوعی همراه کردن گروه تعزیه‌خوان با سازهای موسیقی ایرانی است که در آن شبیه‌خوان و تعزیه‌گردان همراه با موسیقی ایرانی به اجرای تعزیه می‌پردازد. به عبارتی می‌توان گفت موسیقی در صحنه‌های مختلف تعزیه به تشدید روایت کمک می‌کند که به اعتقاد من می‌تواند در جذابیت ساختار کلی اثر و انتقال آن به مخاطب نقش مهمی را ایفا کند

مجید خسروآبادی کارگردان "سوگ آزادگی" نیز در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از گروه اجرایی این پروژه توضیح داد: بسیار مفتخریم که این توفیق در آستانه اربعین حسینی نصیب ما شد تا با اجرای این پروژه در خدمت شما عزیزان باشیم. برنامه "سوگ آزادگی" تمام تلاش خود را کرده تا در حد توان تعزیه را به اصالتش بازگرداند که در این راه حضور هنرمندان مطرح عرصه تعزیه با همراهی ارکستر سازهای ایرانی به آهنگسازی فردین خلعتبری شرایطی را فراهم کرد تا با سپری کردن یک پروسه هشت ماهه با همراهی عزیزانمان در شرکت نوسازی عباس‌آباد این کار به سرانجام برسانیم.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تاریخی شکل‌گیری تعزیه در ایران و تکیه دولت گفت: تمام تلاش گروه اجرایی پروژه بر این بوده تا یک مجلس شبیه‌خوانی همانند مجالسی که در تکیه دولت پیش روی مخاطبان قرار می‌گرفت، اجرا شود. به اعتقاد من این پروژه یکی از کم‌نظیرترین تعزیه‌هایی است که طی صد سال اخیر در تهران اجرا شده و امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای باشد که نتیجه این زحمات بتواند مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد.

"سوگ آزادگی" در قالب مجلس شبیه‌خوانی حر بن یزید ریاحی بر اساس نسخه مشهور و معتبر میر عزا از معتبرترین نسخه‌نویسان تعزیه در ایران از 13 تا 22 مهر ساعت 18:30 در بوستان آب ‌و آتش تهران برگزار می‌شود.