سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی جواد علی‌محمدی اردکانی با نام "زندگی" در گالری فرمانفرما برپاست. علی محمدی با بیان اینکه در این نمایشگاه ۱۶ تابلو با تکنیک اکریلیک به نمایش در آمده است گفت: این مجموعه بخشی از سه‌گانه‌ای با نام "زمین، زمان، زندگی" است. مجموعه زمان را دو سال پیش نمایش دادم و هم اکنون دومین بخش از این سه‌گانه به نمایش درآمده است. از سال ۹۰ کار روی این پروژه را آغاز کردم و هر کدام از مجموعه‌های من شامل ۳۲ تابلو است که عددی سمبلیک و نمادین است. در ادیان مختلف نیز این عدد مقدس است، در روایات اسلامی تمام کسانی که وارد بهشت می‌شوند ۳۲ ساله هستند و در مسیحیت آمده است که حضرت مسیح در ۳۲ سالگی شهید شد. همچنین گفته می‌شود فرایند تکاملی بدن در ۳۲ سالگی به اوج می‌رسد و بدن در این سن بهترین وضعیت خود را دارد. به همین دلیل من نیز روی عدد ۳۲ تأکید دارم و مفاهیم مختلف را به چالش می‌کشم.

او درباره حضور درخت‌ها در این مجموعه گفت: یکی از کهن‌الگوهایی که همواره در فرهنگ شرق اهمیت داشته درخت زندگی است. در تاریخ پیش از اسلام نیز تصویر آن وجود دارد و مابه‌ازای زمینی خود را هم داشته است. درختان مقدس در فرهنگ ما کم نیستند و قبل و بعد از اسلام درختانی وجود داشتند که عقیده بر آن بود به دست مقدسین کاشته شده‌اند.

علی‌محمدی افزود: درخت زندگی درخت سرو بوده که همیشه سبز و شاداب است، اما درخت زندگی من سوخته و آسیب دیده است. گاه درختان در هیئت قهرمانانی زخم خورده که همچنان بر پا ایستاده‌اند دیده می‌شوند. در واقع آنها درخت نیستند بلکه همه ما هستیم که در آن فضا ایستاده‌ایم و این محیط نشانه شرایطی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. به ویژه ما مردم خاورمیانه که جنگ‌های تاریخی را تجربه کرده‌ایم ولی همچنان ایستادیم و امید جوانه زدن در ما هست. غباری که در آثار آمده به این دلیل است که تداعی‌کننده هیچ جغرافیا و زمان خاصی نباشد تا هر شخصی در هر مکانی بتواند با آن حس هم ذات‌پنداری داشته باشد. این غبار در همه کارها و مجموعه‌های من وجود دارد و آنها را در فضای آخرالزمانی قرار می‌دهد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه ادامه داد: برای من مهم است که آثارم شرقی باشد و رگ و ریشه‌هایی از مفاهیم سبک‌شناختی که در نگارگری داریم در این تابلوها قابل مشاهده است. در عین اینکه کارها باید زبان جهانی داشته باشد، رفتارم در کارها شرقی است چون خودم در این فرهنگ ریشه دارم. از نظر ساختار رنگی و رنگ‌گذاری تلاشم این بود که کارهایم متصل به جغرافیایی باشد که در آن زیست می‌کنم. از نظر تصویری کارهایم معاصر هستند ولی در تکنیک، هم‌نشینی رنگ‌ها و... سعی کردم مفهوم شرقی داشته باشند.

علی‌محمدی ادامه داد: در نقاشی شرق دور نیز درخت حضور خیلی مهمی دارد و حتی گاه نماد راهبان است. در شاهنامه دموت و کتب تصویر شده در ایران، درختان حضوری سمبولیک داشتند. درختانی که من کار کردم اگرچه همه کهنسال هستند اما جوشش درونی در آنها وجود دارد.

این هنرمند افزود: موضوع درخت را بسیاری از نقاشان دنیا در آثار خود به کار برده‌اند. در ایران نیز هنرمندانی مانند سهراب سپهری، ابوالقاسم سعیدی، حسین محجوبی و... درخت را به تصویر کشیده‌اند، اما تلاش من این بود که کاری شخصی ارائه دهم که برای بیننده تداعی‌کننده آثار هنرمندان دیگر نباشد و او متوجه شود این کارها متعلق به نقاشی با یک جهان‌بینی دیگر است. نمایش موضوعی که در غرب و شرق دنیا هنرمندان به آن پرداختند و تصویر کردن آن به شکلی متفاوت و داشتن بیان شخصی کارم را سخت می‌کند.

نمایشگاه نقاشی جواد علی‌محمدی اردکانی تا 12 مهر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.