سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "زیبا" اثر یون فوسه با ترجمه محمد حامد، دراماتورژی لیلا حکمت‌نیا و کارگردانی خشایار خلیل‌خانی از 10 مهرماه ساعت 19 و 20:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است و بازیگران این نمایش پانته‌آ قدیریان، آریا تحویلدار، مسعود انتظاری، محمدرضا هاشمی، هلن نقی‌لو و آرمیتا فروزنده هستند.

خشایار خلیل‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب و اجرای این نمایشنامه از یون فوسه گفت: این اثر نمایشی به مقوله پنهان‌کاری انسان‌ها در برابر اطرافیان‌شان می‌پردازد و از آنجا که این موضوع همیشه ذهنم را درگیر می‌کرد، این نمایشنامه به منظور اجرا برایم جذاب بود. گاهی آدم‌ها با مطرح نکردن مسائل بسیار ساده، زندگی‌شان را با بحران مواجه می‌کنند. چراکه گاه اطرافیان از همین مسائل ساده برداشت‌های شخصی می‌کنند که باعث می‌شود خانواده‌ای از هم متلاشی شود.

او خلاصه داستان نمایش "زیبا" را اینگونه توضیح داد: این نمایش خط داستانی پیچیده‌ای ندارد؛ خانواده‌ای برای تعطیلات تابستانی به دهکده کودکی پدر خانواده می‌روند. این خانواده در دهکده آرام آرام در برخورد با اهالی دهکده به رازهایی در طول زندگی که توسط مادر خانواده کشف می‌شود، مواجه می‌شوند. این خانواده در پی این اتفاق دچار تنش می‌شوند...

کارگردان نمایش "سونات اشباح" ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر عنوان کرد: این نمایش فضایی مملو از سکوت و سردی دارد. فضای نمایش بسیار مینی‌مال است تا آنجا که می‌توانستیم حرکت‌ها و میزانسن‌ها را کم کردیم تا حالات انسانی توصیف و بیان نشود. سبک اجرایی در خدمت مضمون نمایش فضای پنهان‌کاری دارد. کاراکترها احساسات‌شان را از هم پنهان می‌کنند و مخاطب در لحظات خاص نمایش متوجه احساسات شخصیت‌ها می‌شود.

خلیل‌خانی درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه "زیبا" یادآور شد: این نمایشنامه نروژی است و به دلیل تفاوت فرهنگی که این کشور با ما دارد به منظور اجرا نیاز به تغییرات کمی داشت. خط داستانی را تغییر نداده‌ایم و به مضمون نمایشنامه وفادار بوده‌ایم.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش اظهار کرد: در صحنه خانه‌ای نیمه کاره به تصویر کشیده شده که این طراحی برگرفته از رابطه میان انسان‌هاست. روابط انسان‌ها در جایی ساخته می‌شود اما به دلیل نبود ارتباط صحیح رها می‌شود. این روابط برخی اوقات نه کامل می‌شود و نه خراب می‌شود و به همان شکل نیمه‌کاره رها می‌شود. بعضی از موسیقی‌های نمایش نیز ساخته شده و برخی دیگر انتخابی است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: تهیه کننده: امیرحسین نفر، مشاور کارگردان: کیومرث مرادی، مجری طرح: حسین جواهری، مشاور پروژه: جهانگیر الماسی، طراح صحنه و لباس: مهشید جوادی، طراح تصویر: وحید یعقوبیان، ساخت موسیقی: بردیا تحویلدار، طراح پوستر و گرافیک: سینا افشار، طراح حرکت: سوده اسدی، طراح نور: رضا خضرایی، گروه کارگردانی: بهزاد صفار و احمد رضا فتحی و منشی صحنه: پریما ابوصدق.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.