سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سگ‌های مرده" اثر یون فوسه با ترجمه و کارگردانی علی کیا از اول مهرماه ساعت 19 در سالن شماره یک تماشاخانه سپند روی صحنه است و بازیگران این نمایش علی کیا، شیدا پهلوان، حسن مدبر، مهران وثوقی، نازنین ذوالفقاری، فرناد نژاد، مهدی اشرافی، علیرضا برهانی، امیرسام فتحعلی، مهنا پیراسته و لیدی هستند.

علی کیا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب و اجرای نمایشنامه "سگ‌های مرده" گفت: از آنجا که این اثر دارای سمت و سو و کانسپتی با مضمون نبود توانایی برقراری ارتباط میان انسان‌هاست، بسیار برایم جذاب بود. متاسفانه اکنون فاصله‌ای میان آدم‌ها ایجاد شده و مسائل شخصی بیشتر از مسائل اجتماعی برای‌مان حائز اهمیت شده و همه روابط در اذهان شکل می‌گیرد و این مسئله بسیار فاجعه‌بار است.  

او خلاصه داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: مردی سگ‌اش از خانه فرار می‌کند و کشته می‌شود، خانواده در تلاش برای گفتن این خبر به او و بی‌اهمیت جلوه دادن آن هستند که مشکلات گذشته باعث وخیم شدن اوضاع می‌شود...

کیا در ادامه اضافه کرد: به لحاظ کانسپت اجرایی اتفاق دیگری رخ می‌دهد، مخاطب شاهد ذهنیت مردی است که سگ‌اش را از دست داده و افراد خانواده‌اش به مثابه جامعه او را به سمت بی‌تفاوتی سوق می‌دهند. این شخصیت دو انتخاب دارد و آن این است که یا در برابر اطرافیان سست باشد و یا خطرناک. من در این نمایش به فرمت اسطوره‌ای پرداخته‌ام و دگردیسی و تغییر انسان‌ها را در آن بولد و پررنگ کردم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یکسال به طول انجامید، درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه اصلی عنوان کرد: من به کانسپت، خط داستانی و دیالوگ‌های نمایشنامه وفادار بوده‌ام اما در فرمت اجرایی به شکل کلاسیک عمل نکرده‌ام و به سمت پست مدرن رفته‌ام و اجزای پازل مانند این اثر برای مخاطب تولید معنا می‌کند.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "سگ‌های مرده" اظهار کرد: در اجرای این نمایش از رنگ‌ها و احساسات تند استفاده شده است و خط داستانی بسیار مینی‌مال است و فضای اجرایی بسیار اکسپرسیو و غلو شده است.

کیا درباره طراحی صحنه و موسیقی این اثر تصریح کرد: تارهای عنکبوت در صحنه به هم تنیده شده است. بخشی از موسیقی‌های نمایش ساخته شده و بخشی انتخابی است.

علی کیا در پایان صحبت‌هایش گفت: سوال و چرایی در این نمایش مطرح است و آن این است که چه اتفاقی ما را نسبت به سگ‌ها بی‌تفاوت کرده است هرچند که انسان‌ها نسبت به خیلی از مباحث بی‌تفاوت شده‌اند. امیدوارم با دیدن این نمایش مخاطبان برای این بی‌تفاوتی‌ها جوابی را پیدا کنند.   

دیگر عوامل نمایش "سگ‌های مرده" عبارتند از: تهیه کننده: حسن مدبر، مجری طرح: گروه هنری رز آبی، دستیار اول کارگردان: مهدی اشرافی، دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه: هلیا جم، مدیران صحنه: احسان شادمان و یوسف یاسبلاغی، تیم تحقیق و پژوهش: ملیکا جربزه و هلیا جم، مربی صدا: محمد راکعی، طراح صحنه: رضا درویش، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، طراح لباس: آیلین بایراک، طراح گریم: سپیده محمدزاده، آهنگساز: امیررضا گرانپایه، مهندس صدا: پگاه سالم پور، ساخت تیزر: پیمان فخرایی، طراح گرافیک و ویدیو گرافیک: مهدی طاهری، طراح پوستر و بروشور: شاهین علوی، عکاس: احمد طاهری، طراح و ایده پرداز: سعید شجاعی، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: امیرحسین ناظری و تبلیغات مجازی: تهران تیاتر.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.