سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم قلی‌زاده مدیر اجرایی جشنواره لباس اقوام و عشایر بستاک و مدرس دانشگاه درباره جزئیات برگزاری این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: این رویداد در قالب یک سمپوزیوم ملی و باهدف حمایت از سرمایه‌های فرهنگی و هنری حوزه مد و لباس برگزار می‌شود، هرچند بدون شک یکی از مهم‌ترین رویکردها در برپایی این رویداد، جلب‌توجه آحاد جامعه به موضوع مهم لباس اقوام و عشایر کشورمان است.

او با اشاره این که حمایت از طراحان لباس ایرانی، تولید داخلی و پوشاک ایرانی و احیای لباس اقوام و عشایر ایران و الهام از این طرح‌ها در طراحی نوین ایرانی ازجمله اهداف است، اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی به تعریف و تمجید از شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس می‌پردازیم که مهم‌ترین داشته فرهنگی ما در این عرصه سعی لباس اقوام کشورمان به دست فراموشی سپرده‌شده است آن‌هم در شرایطی که امروز تداوم استفاده از لباس اقوام چیزی فراتر از شعار و هشدار بوده و یک نیاز جدی به شمار می‌رود.

قلی‌زاده جشنواره بستاک را جنبشی در راستای تجاری‌سازی لباس اصیل ایرانی برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از ارزش‌های فرهنگی شهرها و روستاهای مختلف بر مبنای پارچه و پوشش آن مناطق تعریف می‌شود درحالی‌که بسیاری از این سرمایه‌ها به دست فراموشی سپرده‌شده و حتی اهالی بومی هم از لباس سنتی اقوام و پیشینیان خود استفاده نمی‌کنند.

مدیر اجرایی جشنواره لباس اقوام و عشایر بستاک از برگزاری نخستین دوره این رویداد در آبان ماه 98 به میزبانی برج میلاد خبر داد و گفت: این رویداد به همت موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره بستاک برپاشده و تبیین لباس به‌عنوان کالای فرهنگی، فرهنگ­سازی مد و افزایش سواد مد در جامعه، تقویت و افزایش بهره‌وری از هنر صنعت مد ایرانی اسلامی، ارتقاء سواد فرهنگی و سبک پوشش بر پایه ارزش‌های اسلامی ایرانی و افزایش نقش دانشگاه‌ها و اصول آکادمیک در مد پذیری مناسب جامعه از مهم‌ترین اهداف در برپایی این سمپوزیوم ملی است.

او همچنین به رویکردهای جشنواره اشاره کرد و افزود: ستاد برگزاری جشنواره از هنرمندان دعوت می‌کند تا در خلق اثر به مواردی همچون رویکردهای معاصر رویشی نوین از ریشه‌های کهن، تأثیر هنر طراحی لباس در منظومۀ جهان معاصر، تفکر انسان معاصر در سپهر اندیشه‌های بومی و ملی، میراث فرهنگ و اندیشه ایران در دوره باستان، هویت ایرانی در چالش مد و هنرهای مرتبط و لباس اقوام و عشایر ایران از نگاه هنرمند امروز توجه کنند.

قلی‌زاده با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان، مزون‌داران و برندها می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره، درخواست حضور در این رویداد را برای اخذ غرفه و معرفی محصولات خود اعلام کنند اذعان داشت: در نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی لباس اقوام و عشایر بستاک شرایط ویژه‌ای نیز برای حضور تولیدکنندگانی که قصد حمایت مالی از این رویداد را دارند در نظر گرفته‌ایم.

او با اشاره به اینکه شرایط شرکت در بخش مسابقه در سایت سمپوزیوم به نشانی www.besttalkart.ir بارگذاری شده است بیان کرد: ما پیش از جشنواره یک اجلاس و ورکشاپ با ظرفیت 400 نفر در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهیم کرد که پیشرو کارگاه آموزشی‌هایی بوده که قرار است در جشنواره برگزار شود و این کارگاه باهدف آموزش در نحوه فروش و دیجیتال مارکتینگ و برخی موضوعات جذاب برای تولیدکنندگان، مزون‌داران و طراحان لباس برپا خواهد شد.

مدیر اجرایی جشنواره و سمپوزیوم ملی لباس اقوام و عشایر بستاک همچنین در ادامه افزود: بخش فرهنگی جشنواره را به استان سیستان و بلوچستان که مهد سوزن‌دوزی و بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی است اختصاص داده‌ایم. این در حالی است که رویکرد و نگاه ما به جشنواره و آثار ارسالی آوانگارد بوده با این‌ وجود از تمامی شرکت‌کننده‌ها تقاضا داریم که یک تعریف برای لباس اجتماع بانوان و آقایان ایرانی با اقتباس از لباس اقوام و عشایر داشته باشند چراکه به‌طور مثال مانتویی که امروز بانوان ما می‌پوشند، طرحی است که فرانسوی‌ها  آن را طراحی کردند و بعدها موردتوجه و استفاده ما ایرانی‌ها قرار گرفت و امروز انتظار داریم طراحان ما در این بخش از جشنواره یک طرح اصیل ایرانی اسلامی را طراحی و ارسال کنند.

او گفت: در بخش دیگری از جشنواره که برای نخستین بار به‌صورت رسمی در ایران رخ می‌دهد، طراحی لباس‌های آرت و مفهومی راداریم که این بخش را از لباس‌های کاربردی جدا کردیم و کارهای داوری این بخش جداگانه انجام می‌شود.

قلی‌زاده در خاتمه از محمدامین عزیزی ریاست مؤسسه فرهنگی هنری بستاک که متولی برگزاری این رویداد و سمپوزیوم ملی است، تقدیر و تشکر کرد.