سرویس مد و لباس هنرآنلاین: 30 کشور عضو انجمن بین‌المللی پنبه بر اساس درک جایگاه این محصول در کشاورزی، صنعت و اقتصاد جهان، که از آن به‌عنوان "طلای سفید" یاد می‌شود، هفتم ماه اکتبر مقارن با 15 مهرماه را برای نخستین بار روز جهانی پنبه نامیده‎اند و نخستین اجلاس بین‌المللی پنبه را نیز با همکاری انجمن مذکور، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در همین تاریخ در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

 اما بنا بر آمارهای موجود، تولید محصول پنبه سال‌به‌سال در کشورمان کاهش‌یافته است که دلایل گوناگونی دارد. صنایع وابسته نیز به دلیل نوسانات تولید و تکنیک پایین و نداشتن انسجام کامل، کارایی و بازده اقتصادی لازم را نداشته‌اند. ازاین‌رو، حفظ سطح کشت موجود نیازمند بازنگری فرایندهای این بخش است.

 پنبه مهم‌ترین گیاه لیفی است. در کتب گیاه‌شناسی و کشاورزی به کشت این گیاه در هندوستان اشاره‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در این کشور گیاهی کشت می‌شده که محصول آن مانند پشم سفید و کیفیت آن به‌مراتب بهتر از پشم گوسفند بوده است.

عده‌ای از گیاه شناسان اصل این گیاه را از آفریقا و برخی نیز از هند و چین دانسته و معتقدند که این گیاه از طریق آفریقا به هندوستان و سپس به چین برده شد. قدیمی‌ترین نمونه پارچه های پنبه ای در دره Mohenjo daro، واقع در دره رود سند پاکستان غربی به‌دست‌آمده که آن را مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌دانند.

در سال ۱۳۱۴ شمسی پنبه به انحصار دولت درآمد و شرکت سهامی پنبه و پشم و پوست تأسیس شود و تا سال ۱۳۲۰ شمسی سطح کشت و تعداد کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی به‌سرعت رو به افزایش نهاد و شرکت با پرداخت وام و دادن بذر به کشاورزان موجب سرعت پیشرفت کشت پنبه شد.

با شروع جنگ جهانی دوم، دامنه فعالیت شرکت سهامی پنبه و پشم و پوست کاهش یافت و تقریباً به حالت رکورد درآمد و پنبه موردنیاز کشور طی سال‌های ۱۳۲۲ تا ۱۳۲۵ از خارج وارد شد.

در سال ۱۳۲۴ انحصاری بودن این گیاه، لغو و شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه جانشین شرکت پنبه و پشم و پوست شد و از آن به بعد به‌تدریج نسبت به توسعه کشت این گیاه توجه شایانی به عمل آمد.

مهم‌ترین موارد مصرف و استعمال پنبه در صنعت عبارت‌اند از: صنایع پارچه‌بافی، جوراب‌بافی، قالی‌بافی، پتو بافی، تهیه نخ قرقره، مبلمان منازل، لاستیک‌سازی، تهیه فیبر، تهیه فیلم عکاسی، پوشش کابل، پشم مصنوعی، طناب، اشیاء پلاستیک و تهیه لوازم‌آرایش، تهیه صابون، شمع، ورنی، نئوپان، پنبه بهداشتی و نوارهای طبی. همچنین تهیه روغن‌های خوراکی، صنعتی و طبی، کنجاله برای خوراک دام‌ها و تولید کود و غیره..

پنبه یکی از مهم‌ترین گیاهان الیافی بوده که قدمت شناسایی و کاربرد آن به‌منظور تهیه پارچه و لباس به حدود پنج هزار سال قبل می‌رسد.

پنبه نه‌تنها در تولید منسوجات و پوشاک نقش بسیار مهمی دارد، بلکه دانه آن نیز ماده اولیه بسیاری از کارخانجات روغن‌کشی دنیا را تشکیل داده و کنجاله آن به دلیل دارا بودن پروتئین فراوان به مصرف خوراک دام می‌رسد .

پنبه در دنیای امروز جایگاه  قابل‌توجهی ازنظر اقتصادی دارد تا جایی که تولید و تجارت آن در کشورهای قدرتمند دنیا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

توسعه کشت نشایی پنبه و استفاده از سیستم‎های نوین آبیاری و معرفی ارقام زودرس پنبه از برنامه‎های وزارت جهاد کشاورزی درراستای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری آب بوده است.