علی‎اصغر امیرنیا در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری هنر ایران گفت: با توجه به این که ما اکسپوی بزرگ تهران را به تازگی پشت سر گذاشتیم و در این اکسپو هم آثار قرآنی و هم آثار عمومی را ارائه کرده بودیم به نظر می‌رسد که برگزاری این اکسپو از نظر زمانی کمی زود است ضمن این که در برنامه‌هایمان پیش بینی کرده‌ایم تا در بهمن و اسفند ماه 91 نیز اکسپوی دیگری داشته باشیم مطلوبتر است که این اکسپو برگزار نشود و یا به زمانی دیگر موکول شود درحال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم چرا که باید مجوز برگزاری اکسپو از سوی مرکز هنرهای تجسمی صادر شود.

وی همچنین در خصوص نمایشگاه قرآن و میزان مشارکت مرکز هنرهای تجسمی نیز اظهار کرد: در بخش‌های معرق- منبت خوشنویسی و نگارگری از اساتیدی دعوت کردیم که همه در رشته‌های خود افرادی برجسته و شناخته شده هستند. در بخش هنرمندان مدعو 3 نفر درمعرق، 33 نفر در خوشنویسی که با 35 اثر حضور دارند، 14 نقاش با 14 اثر و 15نگارگر با 17 اثر در این نمایشگاه حضور داشتند و در مجموع در بخش نقاشی 24اثر،خوشنویسی75 اثر، نگارگری47 اثر، تصویر سازی 12اثر و در بخش گرافیک 58اثر به نمایش درآمده است.

امیرنیا با اشاره به اختصاص فضای کمی از نمایشگاه قرآن به بخش تجسمی ادامه داد: با اشاره به این که اگر بخواهیم قرآن را ترویج کنیم و مسائل درون قرآن و آنچه که خداوند متعال وحی کرده است می‌توان از زبان هنر برای بهتر ارائه کردن مفاهیم قرآن به بشر صحبت کرد، این انتظار را داشتیم که فضای بزرگتری به ما اختصاص دهند ضمن این که برای کشف استعدادهای بالقوه و فراهم کردن زمینه برای شکوفایی هر چه بیشتر این استعدادها ورک شاپ‌هایی داشته باشیم که متاسفانه با توجه به این که خود ستاد مصلی این امکان را در اختیار سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار نداد فشار به بخش هنری وارد شد، امسال نیاز داشتیم بین 700 تا 1000 متر مربع فضا در اختیارمان قرار بگیرد که این امر میسر نشد و فشار در این بخش بیشتر شد.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به حضور کمرنگ بخش بین‌الملل نیز تصریح کرد: نباید به صرف این که یک بخش بین‌المللی هم داشته باشیم تاکید بر آن کنیم بلکه باید بیشتر از بعد کیفی به این امر توجه داشت چرا که باید افراد توانمند حضور داشته باشند و با هنرمندان تراز اول ما در مقام مقایسه قرار بگیرند و فعالیت‌های خاص خود را نشان دهند، کارهایی که از نظر کیفی بالا هستند باید در این نمایشگاه حضور داشته باشند چرا که با گذشت هر سال مخاطب انتظار بیشتری دارد و باید آثار خوبی ارائه شود. اما این که چرا این بخش کمرنگ شده است، در حال پیگیری هستیم تا ببینیم چرا از نظر کیفی نظر مخاطب را تامین نکرده است.

امیرنیا در حوزه برگزاری کارگاه‌ها نیز گفت: امسال نیز مانند سال گذشته کارگاه‌ها را خواهیم داشت و دانشجویان و اساتید نیز حضور فعالی در این حوزه دارند و با راهنمایی اساتید دانشجویان کارهایی را خلق می‌کنند که انشاله نمایشگاهی از این آثار نیز خواهیم داشت.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به قتل عام مسلمانان میانمار نیز اظهار کرد: درحال رایزنی هستیم تا ببینیم کدامیک از بخش‌های هنری این فاجعه عظیم انسانی را می‌تواند نشان دهد و آنچه به نظر می‌آید بخش پوستر است که سریعتر از سایر رشته‌های هنری می‌تواند این اعتراض را به نمایش بگذارد. در صدد برگزاری نمایشگاهی در این باره هستیم. حمایت از مسلمانان و نشان اعتراض به قتل عام آنها بر عهده همه ماست و باید همه جهانیان حساسیت نشان دهند به خصوص مسلمانان درحالی که یک کشور به خود این حق را می‌دهد که مسلمانان را به گونه ای قتل عام کند که در هیچ آیین بشری و دینی وجود ندارد. این افراد بومی آن کشور هستند و جهان نباید به دلیل مسلمان بودن چشم خود را پوشانده و اقدامی نکند. تلاش داریم تا اعتراضمان را نسبت به کشتار مسلمانان از این طریق نشان دهیم.

انتهای پیام/ 32/31