سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "موسیقی مجلسی" نوشته آرتور کوپیت با ترجمه عاطفه پاکبازنیا و کارگردانی مهدی علی‌نژاد و طاها محمدی از امروز 10 مهرماه ساعت 21 در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه است. بازیگران این نمایش سوگند صدیقی، سپیده ساعدی، الناز نباتی، هانیه اصغری، شیوا جوانمرد، وحیده رخشان، میترا مسائلی، تینا حاج محمدرضا، آیدا توپال و قاسم عبداللهی هستند. "موسیقی مجلسی" سال 95 در تئاتر گندم روی صحنه آمده است.  

مهدی علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب و اجرای این نمایشنامه گفت: آرتور کوپیت نویسنده‌ای است که قلم خاصی دارد و من بسیار علاقمند به آثارش هستم. آثار او مرتبط با شرایط جامعه امروز ماست؛ به خصوص نمایشنامه "موسیقی مجلسی". نمایش "موسیقی مجلسی" رگه‌هایی فمینیستی دارد و کلیت مفهوم آن این است که در صورتی‌که فردی نظر مخالف با اجتماع را داشته باشد از میان برداشته خواهد شد.

مدیر خانه نمایش مهرگان خلاصه داستان نمایش "موسیقی مجلسی" را اینگونه توضیح داد: این نمایش داستان هشت زن است که در تیمارستان به سر می‌برند که هر کدام فکر می‌کنند که از شخصیت‌های برجسته تاریخ هستند؛ ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت و اسا جانسون. در حالی‌که در این میان تنها امیلیا ارهارت واقعی است. امیلیا ارهارت نخستین خلبان زنی است که زمانی‌که بر فراز اقیانوس اطلس و مثلث برمودا پرواز می‎کرد ناپدید می‌شود...

علی‌نژاد درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: این اثر نمایشی فضایی خیال‌انگیز و رویاگونه دارد. سبک اجرایی نمایش غیر واقع‌گرایانه و کمی سورئال است هرچند که نوشته‌های آرتور کوپیت به گفته برخی افراد بسیار متفاوت است؛ یعنی اینکه نزدیک به ابزورد است اما ابزورد نیست. گروتسکی دارد که گروتسک محض نیست. کمدی تراژیکی در آثارش است که صرفا کمدی تراژیک نیست. او سبک و سیاق خاصی را دنبال نمی‌کند و من نیز سعی کرده‌ام در خلق فضای اجرایی نیز پیرو این نویسنده باشم. این نمایش طراحی لباس واقع‌گرایانه‌ای دارد اما طراحی صحنه واقع‌گرایانه نیست.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 5 ماه به طول انجامید، درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه یادآور شد: صد درصد به نمایشنامه‌ اصلی و دیالوگ‌های آن وفادار بوده‌ام و تنها برخی از دیالوگ‌ها تغییرات بسیار کمی داشته است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش اظهار کرد: سطح زمین سفید است و 8 چهار پایه سفید نیز در صحنه وجود دارد. تعدادی ابر نورانی از سقف آویزان است. از آنجا که شخصیت‌های این نمایش در رویا به سر می‌برند طراحی صحنه نمایش نیز رئال نیست و فضایی رویاگونه و خیال‌انگیز را به مخاطب القا می‌کند. موسیقی نمایش نیز انتخابی از میان سمفونی‌های موتزارت است.

مهدی علی‌نژاد درباره کارگردانی مشترک این نمایش با توجه به اینکه در اجرای پیشین در تئاتر گندم تنها خود به عنوان کارگردان حضور داشت، گفت: به دلیل مشغله‌های بسیار فرصت آن را نداشتم تا هر روز سر تمرین‌ها حضور داشته باشم از این رو مراحل نخست تمرینات به کمک طاها محمدی آغاز شد و سپس از مرحله‌ای به بعد خودم نیز حضور داشتم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: حامد پوراسفندیانی، طراح حرکت: بهزاد جاودان‌فرد، مشاور کارگردان: سارا داروفروش، دستیار کارگردان: عاطفه اکبری، مجری طرح: داوود بابایی، مدیر تولید: بهار سعوه، مدیر اجرایی: رضا جعفری، مدیر صحنه: امیر محسنی، طراح صحنه و لباس: رویا اقبال مقدم، طراحی و ساخت کلاه: ستاره خرم زاده، طراح گریم: مینا عرفانیان، مجری گریم: پردیس بگلریان، طراح پوستر و بروشور: شرکت مسیر ایده برگ، طراحی و ساخت تیزر: عرفان احتشامی، مهدی ندافی و مهشید ندافی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: سیدمحمدصادق سیادت، کارشناس روابط عمومی: گیتی شاکری و عکاس: آرش زارعی، کامیار بهزادی نسب و نونا داروفروش.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.