سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کتاب "فلسفه مد" نوشته لارس اسوندسن با ترجمه ابوالفضل داوودی رکن‌آبادی، شهناز نایب زاده و فتانه ذوالفقاری خرشکی به‌تازگی از سوی انتشارات بازاریابی منتشر شده است.

درباره این کتاب آمده است:

انسان‌های زیادی پای به عرصه گیتی نهاده‌اند و در میانشان اندک اندیشمندانی از زلال باور خویش، ثبت به یادگار گذاشته‌اند. در این میان بلند باوران برخی پیشتاز و تحول ساز بوده‌اند، اسوندسن فیلسوف نروژی از آن دسته روشن‌ضمیرانی بود که یادگاری به قلم تحریر درآورد که تا سال‌ها می‌توان به‌عنوان چراغ راه عرصه فلسفه مد از آن یادکرد. بی‌تردید دانش تحول ساز است اما بینش جریان ساز کتاب حاضر، منظری جدید درارتقای درک هر چه شایسته‌تر فلسفه پیچیده مد فراهم ساخته و با طرح سؤالات چالشی و پاسخ‌هایی مبتنی بر بینش واکاوانه، تلاش دارد عمق فهم مخاطب را نسبت به مؤلفه‌های مطرح‌شده به ژرف نایی از ادراک برساند که کمتر می‌توان در کتب دیگر، با این کیفیت مشاهده و بدان دست‌یافت.

سخن ناشر کتاب "فلسفه مد" نیز به شرح زیر است:

فسلفه مد، از نوع کتاب‌های چالش‌برانگیز است که هم‌زمان دانش و بیش از آن بینش ما را نسبت به مد کاملاً تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. البته به بسیاری از پرسش‌های ما درباره مد، پاسخی کاملاً متفاوت و به‌دوراز انتظار دارد.

درباره مد کم می‌دانیم و آنچه می‌دانیم نیز بدون انسجام، پراکنده، مغشوش و آمیخته با جانب‌داری‌ها و تعصب ورزی‌هاست. شاید بپرسید: آیا مد راهگشای جهانی است که لازم است درباره آن بدانیم که باید گفت: نه، اما برای شناخت دنیای مدرن ناگزیریم درباره مد بدانیم.

به‌ندرت می‌توان از پدیده اجتماعی دیگری نظیر مد نام برد که تأثیر آن از فرم بدن گرفته تا طراحی خودرو، هنر، و حتی سیاست را دربرمی گیرد.

از دیگر سو در ایران بنا به آمارهای رسمی، بازار مد و لباس، 50هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد (پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر- سال 1397) و این هر دو یعنی هم آمارها و هم وسعت تأثیرگذاری مد و زندگی امروزی ما، ضرورت شناخت مد را تأکید می‌ورزد.

به گفته هگل، فیلسوف شهیر آلمانی، مقاومت در برابر مد، حماقت است.

این کتاب شامل 9 فصل بوده که پس از سخن ناشر، مقدمه مترجمان و مقدمه مؤلف، شامل ویژگی اصلی مد: نو شدن؛ خاستگاه مد و گسترش آن؛ مد و زبان؛ مد و بدن؛ مد و هنر؛ مد و مصرف؛ مد به‌عنوان ایده ال زندگی و نتیجه‌گیری است.

کتاب "فلسفه مد" نوشته لارس اسوندسن در شمارگان 1100 نسخه چاپ و منتشر شده است و مطالعه آن به‌تمام فعالان حوزه مد و لباس توصیه می‌شود.