به گزارش هنرآنلاین، در آیین راه‌اندازی رادیو اربعین که با حضور عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری مسئول قرارگاه فرهنگی مردمی ستاد اربعین، حجت السلام والمسلمین علیرضا پناهیان  و همراهی پرشور مردم، در صحن آستان مقدس امامزاده صالح تجریش برگزار شد، حمید شاه‌آبادی معاون صدا در سخنانی اظهار کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته رسانه می‌تواند نقش تأثیرگذاری را در کنار این خیل عظیم مشتاقان حسینی ایفا کند.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت نهضت عاشورا و مفاهیم حماسی که این نهضت دارد، گفت: این حرکت در دو دهه اخیر به برکت انقلاب اسلامی مرزها را درنوردیده و صدای اسلام را با قرائتی نو و حال و هوایی متفاوت به گوش جهانیان رسانده است.

معاون صدا تصریح کرد: واقعیت این است که در فضایی که جریان‌های خبری و بنگاه‌های شایعه‌پراکنی در کنار امپراتورهای رسانه‌ای همه تلاششان این است که صدای اربعین را محدود کنند تا جهانی نشود اما به مدد شما مشتاقان و همت رسانه ملی این صدا همیشه ماندگار خواهد ماند.

شاه‌آبادی در ادامه گفت: امروز رادیو اربعین در پی استقبال مردم و انتظار و توقعی که همه مردم و همچنین زائران حرم حسینی و جاماندگان اربعین داشتند، کار خود را به صورت ۲۴ ساعته بر روی موج ۹۵.۵ در سراسر کشور آغاز می‌کند.

مراسم آغاز به کار رادیو اربعین

وی افزود: با تقویتی که در فرکانس‌های FM داشته‌ایم و حمایت معاونت توسعه و فناوری رسانه و همکاری دولت عراق برای پوشش رادیو در مرزهای غربی، داخل کشور عراق، مسیر نجف کربلا مشکلی نخواهیم داشت.

شاه‌آبادی پیرامون برنامه‌های رادیو اربعین توضیح داد: پخش برنامه‌های کوتاه از مراسم اربعین، اختصاص بخش‌های متعدد خبری، پخش خاطرات زائران از جمله بخش‌های مختلف برنامه‌های رادیو است.

به گفته معاون صدا امسال بخش عربی نیز به رادیو اربعین اضافه شده‌ است.

وی درباره برنامه‌های رادیو اربعین توضیح داد: امسال تعداد گزارشگران اعزامی‌به کربلا افزایش پیدا کرده و شنوندگان در مسیر نجف به کربلا گزارش‌های متعدد و متنوعی را خواهند شنید.

شاه‌آبادی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ارتباط زنده با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برقرار خواهیم کرد همچنین درباره حوزه گذرنامه و پلیس راهور با دستگاه‌های مرتبط در رادیو اربعین به عنوان یک مرجع رسانه‌ای گفت‌وگو خواهیم داشت.

شاه‌آبادی اظهار امیدواری کرد که امسال رادیو اربعین برای مردم کشورمان بیش از گذشته مورد استفاده قرار بگیرد.

وی درباره نگاه رسانه به راهپیمایی اربعین توضیح داد: رسانه یک نگاه عاقلانه و هوشمندانه به حرکت عظیم راهپیمایی اربعین دارد و راهپیمایی بزرگ اربعین نمایش عزت اسلامی است.

معاون صدا در پایان گفت: امروز رادیو اربعین افتخار ملت را گزارش می‌کند و خدا را شاکریم که رادیو و رسانه ملی عزت ملی و اقتدار ملی دینی را برای دنیا به تصویر می‌کشد.

امنیت راهپیمایی اربعین؛ مدیون شهدای مدافع حرم

در بخش دیگری از مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر می‌بینید در راهپیمایی اربعین چندین میلیون نفر با امنیت کامل حضور دارند، باید آن را وامدار امام، رهبری و شهدا دانست، به ویژه شهدای حرم که دست داعشیان را از سرزمین‌هایی اسلامی کوتاه کردند. لازم به ذکر است عاشقان امام حسین(ع) تنها از میان مسلمانان نیستند، بلکه عده‌ای از مسیحیان نیز عشق اباعبدالله را در دل دارند. این گفته را در موکب‌هایی که میزبان زائران اربعین هستند، می‌توان مشاهده کرد.

نواب ادامه داد: علامه حلی زمانی که برای راهپیمایی اربعین اقدام کرد، پیرامون آن نیز برنامه‌ریزی انجام داد. حاصل این برنامه‌ریزی نگارش یک کتاب بود. ما هم باید بیاموزیم تا از اربعین در راه زندگی بهتر، معرفتی کسب کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تنها راه نجات، سوار شدن بر کشتی امام حسین(ع) گفت: اگر به راهپیمایی اربعین مشرف شدیم، باید نمود آن را در اخلاقیات و زندگی خود ببینیم، چون تنها راه سعادت، پیروی از راه امام حسین(ع) است.

مراسم آغاز به کار رادیو اربعین

هرسال حرکت مردم گسترده‌تر می‌شود

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مسئول قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در سخنانی اظهار کرد: امسال شاهد بودیم که علی‌رغم همه تبلیغات گرانی و... مردم باز هم صحنه‌های بزرگی خلق کردند.

وی ادامه داد: اگر امروز از اربعین بزرگترین همایش انسانی حرف می‌زنیم چون داغ جانسوزی در دل‌های مردم وجود دارد که ابدی است و هر سال حرکت مردم گسترده‌تر می‌شود. این اتفاق را جز شبه معجزه نمی‌توان چیز دیگری نامید، اتفاقی که در آن جمعیت زیادی به حرکت در می‌آیند.

اوحدی تصریح کرد: امسال راهپیمایی اربعین تفاوتی هم با سال‌های دیگر دارد و امسال اولین سالی است که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را صادره کرده‌اند و راهپیمایی اربعین بر اساس این بیانیه به حرکت می‌افتد. ویژگی دیگر اربعین امسال این است که داعش شکست خورده است.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: اربعین محل حضور مدافعان عزیزی است که جان خود را فدا کرده‌اند و همچنین محور مقاومت شما مردم است.

در بخشی از این مراسم  حاج سعید حدادیان به مداحی پرداخت. همچنین حجت الاسلام علیرضا پناهیان در پایان مراسم راه‌اندازی رادیو اربعین به سخنرانی پرداخت.

رادیو اربعین به صورت زنده و مستقیم روی موج اف.ام ردیف 95.5 مگاهرتز، از نجف اشرف 91/9 مگاهرتز و کربلا معلا 90/9 مگاهرتز و  نیز شبکه اینترنتی ایران صدا،در پنجمین سال پیاپی و در ادامه خدمت رسانی به زائران اباعبدالله(ع)، امسال نیز دوشادوش راهیان طریق نجف و کربلا و همصدا با شیعیان و عاشقان مکتب اسلام، شعار اربعین حسینی را لبیک گفته تا در تسهیل این سفر معنوی نقش آفرین باشد