به گزارش هنرآنلاین، عصر روز گذشته سوم مردادماه جلسه نقد و بررسی فیلم مستند "پارس، خلیج فارس، ایران" با حضور علی‌اصغر کشانی مجری و منتقد و علی باقرزاده نمازی کارگردان این فیلم ، در سالن سینما حقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

علی اصغر کشانی در ابتدای این نشست گفت: "پارس، خلیج فارس، ایران" از نمونه آثاری است که حاصل شرایط خاصی هستند و معمولا چنین فیلم‌هایی در واکنش به یک موضوع خاص تولید می‌شوند. همانطور که در فیلم هم عنوان می‌شود بعد از شیطنت‌های دولت انگلیس و توسط اعراب، نام خلیج فارس مورد تحریف واقع می‌شود و این فیلم واکنشی نسبت به این قضیه است.

وی افزود: این فیلم مستند گفتار محور با رویکردی پژوهشی است که موضوع خود را در یک جغرافیای خاص مطرح می‌کند و پیرو سبک کلاسیک مستندسازی است و تصاویر بدون حضور کار‌شناس و یا مجری پشت هم می‌آیند.

کشانی ادامه داد: از طرفی شاهد حجم بسیار زیاد اطلاعات هستیم. به گمان من اگر این حجم اطلاعات در طبقه بندی‌ها و کدگذاری‌های خاصی از هم تفکیک می‌شد، بهتر و منظم‌تر بود. به علاوه در برخی قسمت‌های فیلم شاهد عدم هماهنگی میان گفتار متن و تصاویر هستیم.

این منتقد در ادامه به بحث تفکیک عوامل دراین فیلم اشاره کرد و گفت: به نظر من آقای نمازی خیلی به تفکیک عوامل در این فیلم اعتقادی نداشتند و بخش زیادی از کار را خود به عهده گرفته‌اند.

کشانی ادامه داد: در فیلم شاهد تصاویری از جاذبه‌های عمق آب هستیم که گرفتن این تصاویر بسیار دشوار است. این فیلم از تنوع تکنیکی خوبی برخوردار است و ما زوم بک، نماهای متحرک و... زیادی را شاهد هستیم و به نظرم بدلیل باز بودن و گسترده بودن و متحرک نبودن سوژه، این امکان برای کارگردان فراهم شده است.

وی به مسئله زمان به عنوان یکی از مولفه‌های سینمایی اشاره کرد و گفت: در این فیلم اکثر تصاویر در روز می‌گذرد و تنها تعداد کمی از تصاویر در شب است. از طرفی ما شاهد صبح، غروب و شب کیش هستیم، اما این تنوع درباره سایر مکان‌ها دیده نمی‌شود.

علی باقرزاده نمازی هم در ادامه نشست، ضمن تشکر از حضور علاقه مندان در سالن و تماشای این فیلم، گفت: ساخت این فیلم به عشق و علاقه ما به خلیج فارس برمی گردد. ما برای تولید این اثر سه ماه فرصت داشتیم و متاسفانه به تابستان برخوردیم و بدلیل گرمای هوا کار کردن برای ما بسیار دشوار بود. به این ترتیب سبک نریشن محور را برای کار انتخاب کردیم و به نظرم این سبک اطلاعات بیشتری به مخاطب می‌دهد و جذاب‌تر است! البته اگر زمان بیشتر داشتیم می‌توانستیم کار را مستند-داستانی ضبط کنیم.

وی ادامه داد: ما حدود ۲۰ ساعت تصویر گرفتیم و تنها چند تصویر کوتاه آرشیوی است. از طرفی تمام سعیمان این بود که فیلم طولانی و خسته کننده نشود و حدود ۳۰ دقیقه‏ای فیلم در مونتاژ درآمد.

نمازی تصریح کرد: در این فیلم، بیشتر بر روی اطلاعات جدید و نو تاکید داشتیم و دوست داشتیم که فیلم اطلاعات خوبی به مخاطب ارائه دهد و به همین دلیل گاهی بر روی برخی مسائل جزئی نگر می‌شدیم.

وی درباره گروه تولید این مستند هم گفت: ما ۵ نفر بودیم که به تولید این فیلم پرداختیم و به طور کل من موافق گروه‌های کوچک برای مستندسازی هستم، چون بودجه‌های ما بسیار اندک است و مراکز مختلف چون وزارت خانه‌ها و... با ما همکاری لازم را ندارند و هیچ حمایتی از فرهنگ اینجامعه نمی‌کنند.

نمازی، کمبود امکانات جزایر خلیج فارس را نیز یکی از مشکلات ساخت فیلم در جنوب کشور دانست و گفت: در این جزایر ارزشمند ثروت زیادی نهفته است اما حیف که کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند.