سرویس سینمایی هنرآنلاین: کمیته انتخاب نماینده لبنان در اسکار که زیر نظر وزارت فرهنگ این کشور فعالیت می‌کند فیلم "1982" به کارگردانی ولید مؤنس را به‌عنوان نماینده خود در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و دومین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده که سال گذشته فیلم "کفرناحوم" به کارگردانی او نماینده لبنان در این بخش بود نامزد اسکار هم شد در "1982" بازی کرده است.

اولین فیلم بلند داستانی مؤنس ماه پیش برای اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و برنده جایزه نتپک شد. او در این فیلم که تولید مشترک لبنان، آمریکا، نروژ و قطر است، از منظری متفاوت به یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ معاصر لبنان نگاه می‌کند.

داستان فیلم در آغاز حمله نظامی اسرائیل به لبنان در سال 1982 در یک مدرسه خصوصی در حومه بیروت روی می‌دهد. وسام پسری 11 ساله است که به جوانا همکلاسی خود علاقه دارد، اما قبل این که شجاعت پیدا کند و حس خود را به او بگوید، و در حالی که امتحانات نهایی مدرسه در حال برگزاری است، حمله هوایی به بیروت آغاز می‌شود. با آغاز جنگ شاگردان به خانه‌های خود فرستاده می‌شوند و...

1982

"1982"

لبکی 45 ساله در فیلم نقش یاسمین یکی از معلم‌های مدرسه را بازی کرده است که همراه جوزف (رودریگه سلیمان) دیگر معلم مدرسه می‌کوشد به خاطر بچه‌ها هم که شده ترس خود را از اتفاقاتی که در راه است پنهان کند، اما از جایی به بعد راه یاسمین و جوزف به لحاظ سیاسی از هم جدا می‌شود.

ولید مؤنس درباره "1982" گفت: این فیلم کاملاً یک زندگی‌نامه شخصی است و عملاً بر مبنای آخرین روزی ساخته شده است که من در 1982 در مدرسه‌ گذراندم. پس از آن خانواده ما لبنان را ترک کرد. کل داستان فیلم در یک لوکیشن در مدرسه و در یک روز اتفاق می‌افتد و این مدرسه در کوهستان‌های لبنان است. 

مؤنس پیش از این دو فیلم کوتاه کارگردانی کرد که یکی از آن‌ها "اسلحه، شغال، گرگ و پسر" در 2017 به فهرست کوتاه نامزدهای بخش بهترین فیلم کوتاه زنده هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد اسکار نشد.

با این حال مؤنس بیشتر به‌عنوان یک تهیه‌کننده فیلم‌های مستند، داستانی و موزیک ویدیو شهرت دارد. از کار قبلی او می‌توان به تهیه مستندی درباره پاریس هیلتون در 2008 به کارگردانی آدریا پتی همین‌طور ویدیوهایی برای ریانا، کتی پری و دیوید بویی اشاره کرد. مؤنس دانش‌آموخته دانشگاه فلوریدا در رشته کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی است و اکنون در لس آنجلس زندگی و کار می‌کند.

1982 - 1

نادین لبکی و ولید مؤنس در پشت صحنه فیلم

"1982" شانزدهمین فیلمی است که لبنان از 1978 تاکنون به اسکار فرستاده است. این کشور در دو دوره اخیر برای "توهین" (2017) به کارگردانی زیاد دویری و "کفرناحوم" (2018) نادین لبکی نامزد جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی شده است.

"1982" هشتاد و پنجمین فیلم غیر‌انگلیسی‌زبان است که برای رقابت در جوایز اسکار 2020 به آکادمی معرفی شده است. مهلت معرفی فیلم‌ بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) روز سه‌شنبه اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و درنهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.