سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سرزمین پدری" نوشته و کار محمد قاسمی از فردا 9 مهرماه ساعت 18 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این اثر نمایشی پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی، ملینا قدیمی، شکیلا سماواتی، امیر یوسفی و محمد علی رحمانی هستند.

محمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "سرزمین پدری" گفت: نمایشنامه "مده آ" که یک شاهکار تراژیک جهانی است، دو شخصیت دارد که کمتر به آن پرداخته و از آن‌ها صحبت شده است. این دو شخصیت پسران جوانی هستند که مده‌آ آن‌ها را می‌کشد. زمانی‌که سال‌ها پیش این نمایشنامه را می‌خواندم مدام ذهنم درگیر آن بود که چگونه می‌شود نگاه و برداشتی متفاوت از نمایشنامه "مده ‌آ" داشت و از این رو با رخ دادن حادثه‌ای در شهرک آزادی که زنی به دنبال قتل همسرش دو پسرش را نیز به قتل رساند، تصمیم گرفتم تا نمایشنامه "سرزمین پدری" را با ایده‌ای از این اتفاق و نگاهی به دو شخصیت جوان نمایشنامه "مده‌آ" بنویسم.

او ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه "سرزمین پدری" لازمان و لامکان است، خلاصه داستان این اثر را اینگونه توضیح داد: ندا با همان قساوت مده آ (اوریپید) دو فرزند دوقلویش و همسرش را سر می‌برد، نده‌آ برگرفته از مده‌آ اوریپید از نگاه یک پیانیست با فرم و موسیقی روایت می‌شود.

نویسنده و کارگردان نمایش "آبی‌ترین آسمان زمین" با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: در این اثر نمایشی فرم و موسیقی قالب بر اجراست و در اجرای این اثر از تکنیک کارجنیزه کشور لهستان نیز استفاده شده است. به دلیل لازمان و لامکان بودن این اثر از فضای موسیقیایی استفاده شده که به نظرم هماهنگی خاصی با این نمایش دارد.

او درباره موسیقی این نمایش گفت: در این اثر نمایشی سازهای پیانو، هنگ درام، هارمونیکا، دمام، بینگو بانگو و سازهای افکتی به صورت زنده نواخته می‌شود. نوازندگان بازیگران نمایش هستند و با موسیقی نیز همخوانی می‌کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش "سرزمین پدری" یادآور شد: از آنجا که در این نمایش در نظر داشتم تا یک جنگ قبیله‌ای را نشان دهم، در صحنه خیمه‌ای دیده می‌شود. فضای سفیدی با پارچه‌های سفید در صحنه است که دو منظوره استفاده می‌شود؛ در بخشی از نمایش خون به آن پاشیده می‌شود و در بخشی دیگر تصاویر ویدئو پروژکتور روی آن نمایش داده می‌شود. فضای صحنه تداعی‌گر محصور شدگی انسان‌ها در دل خودشان است.  

محمد قاسمی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در این نمایش از بازیگر چهره استفاده نکرده‌ام هر چند که ابتدا در نظر داشتم این کار را انجام دهم اما به دلایلی از این کار منصرف شدم. چهار بازیگر این نمایش همگی تحصیل‌کردگان رشته کارگردانی و بازیگری هستند که به اعتقاد من با بازی درخشانی که دارند نفس را در سینه مخاطب حبس می‌کنند. متاسفانه این روزها با این فضای نابسامان اقتصادی تئاتر، نبود مخاطب نیز اضافه شده است و مردم علاقمند آن هستند که تا به تماشای آثار نمایشی با حضور بازیگران چهره سینما و تلویزیون بنشینند و کمتر به دنبال تئاترهای مفهومی هستند و به نظرم ذائقه مخاطبان نازل شده است.

او همچنین اضافه کرد: متاسفانه این روزها فضای تئاتر به فضای بورژوا و سینمای بدنه نزدیک شده و این موضوع بسیار خطرناک و تهدید‌کننده است. در آثار نمایشی مفاهیم انسانی گم شده است و نمایش‌ها تنها به دنبال آن هستند تا با قصه‌ای مخاطب را بخندانند. در نمایش "سرزمین پدری" طنزها و شوخی‌هایی وجود دارد اما این شوخی‌ها  مفهوم اصلی نمایش را خدشه‌دار نکرده است.   

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیاران کارگردان: شهرام آقایی و احمدرضا رادمهر، طراح گرافیک: حمید جوکار، عکاس: فاطمه تقوی، طراحان لباس: مریم مرادی و بامداد بیات، طراح صحنه: محمد قاسمی، ساخت تیزر: عسل اصفهانی و یلدا وفاپور، مدیر صحنه: فریبرز دوستی، منشی صحنه: نیره عابدی و مشاور امور رسانه: حسین تقوی.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.