مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس که به انگیزه برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس با روابط عمومی این رویداد سینمایی گفتگو می‌کرد با بیان این مطلب افزود: درتاریخ هر کشوری اتفاقاتی می افتد که می توان به آن تکیه و با نگاه به آن دوران و تجربیاتش مشکلات را حل کرد. نمونه بارز آن اتفاقاتی که برای شیعه درکربلا و عاشورا افتاده تا ابد راوی فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی است و دفاع مقدس ما هم با نزدیکی به واقعه عاشورا برای دفاع از انسانیت و وطن ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: هرچند اتفاقات دوران جنگ، تجربه های ارزشمندی برای امروز مردم است اما ما به اندازه کافی از سینمای دفاع مقدس بهره نبرده ایم، چرا که فرهنگ دفاع مقدس به خوبی از سوی سینما و تلویزیون که منشاء انتقال مفاهیم دفاع مقدس بشمار می روند به اندازه کافی صورت نگرفته است.

به گفته وی، سینمای دفاع مقدس خیلی کم به موضوعات و عوارض بعد از جنگ پرداخته اما قبل از هرچیز باید سینمای کامل از خود جنگ و متن اصلی جنگ را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما دراین ژانر کمتر توانسته ایم به اصل واقعیت جنگ بپردازیم و عملیات های مهم جنگ را از لحظه طراحی تا لحظه به سرانجام رسیدن به تصویر بکشیم خاطر نشان ساخت: سینمای دفاع مقدس شکل گیری و بسترسازی خوبی برای کمک به فیلم های نسل امروز خود نداشته است.

سجاده چی، با اشاره به اینکه ما به اندازه کافی برای ساختن سینمای کلاسیک جنگ مدیریت نکرده ایم گفت: ما اگر فیلم‌نامه‌نویس خوبی نداشته باشیم که یک درام را برای آدم های عادی به خوبی ترسیم کند هرگز نمی تواند فضای پرالتهاب جنگ را تشریح و منتقل کند.

وی درادامه نیز افزود: درحوزه سینمای دفاع مقدس فقر کارگردانی موجب فقر فیلم‌نامه نویسی شده است وما مطلقا نمی توانیم بگوییم فیلم نامه فقر سینمای دفاع مقدس است، چرا که کارگردانی در تولید فیلم روند فیلم نامه اصلی را رعایت نمی کند.

سجاده‌چی عنوان کرد: مسئولین چاره اندیشی برای ساز و کارهای معیوب جذب مخاطب سینمای دفاع مقدس در قالب جشنواره‌ها داشته باشند، چرا که اگر فرض کنیم که جشنواره های موضوعی باید خط تحول در جامعه ایجاد کنند فکر کنم درقبال زحماتی که جشنواره مقاومت کشیده انتقال مفاهیم وخط دهی آن کمتر اتفاق افتاده است.

وی جریان بیداری اسلامی را یکی از موضوعات مهمی دانست که می تواند به هنر مقاومت و سینما کمک کند وخاطرنشان کرد: بیداری اسلامی عبارتی است؛ هنرمند و نویسنده به اطلاعات و تحقیقات اجزایی و فرهنگی قومیتی آن باید آگاهی داشته باشد و فیلم ساز باید بداند که در کشورهای دارای انقلاب چه اتفاقاتی افتاده است تا بتواند اثری مطلوب و تاثیرگذار خلق کند.

شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت و همیاری" سازمان سینمایی کشور"با رویکرد "مقاومت، بصیرت و شکوفایی و به منظور" تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس" و "نگاه به حضور سازنده ایثارگران در مقابل دشمنان"، "تحریم اقتصادی"، "دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی"، "مقاومت و بیداری اسلامی"، "مقابله با استکبار جهانی"، "تروریسم" و"صهیونیسم بین الملل" در قالب بخش های مختلف سینمایی، کوتاه، مستند، ویدیویی، فیلمنامه نویسی و چشم انداز سینمای مقاومت ایران و نشست های تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه های جانبی دیگر همزمان با هفته دفاع مقدس به مرکزیت استان کرمان در استان های مختلف و هشت کشور جهان برگزار می شود.