به گزارش هنرآنلاین، حبیب نیک‌نشان، هنرمند برجسته رشته ‌سوزن‌دوزی هنری آذربایجان‌شرقی که 20 سال در این زمینه فعالیت دارد، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به زودی پیشرفت‌هایی از دوخت اثر سوزن دوزی با طرح "حوض خانه استاد کمال الملک" قابل مشاهده خواهد بود.

وی با اشاره به سایر آثار شاخص سوزن‌دوزی شده خود افزود: آثار برجسته‌ای از جمله سوزن‌دوزی روی طرح‌های نجارخانه، مدرسه، ماهیگیر و شاهنامه شاه طهماسب را پیش از این انجام داده‌ام.

این هنرمند، سوزن‌دوزی شاهنامه شاه طهماسب را از برجسته‌ترین آثار خود خواند و خاطرنشان کرد: آثار سوزن‌دوزی خود را اغلب نه برای فروش، بلکه برای عشقی که نسبت به این هنر دارم، می‌دوزم.

نیک‌نشان اثر ماهیگیر را نیز یکی از زیباترین آثار خود عنوان کرد و گفت: 12 سال پیش اثر ماهیگیر را اتمام و آن را به یکی از گالری‌های شخصی در فرانسه فروختم.

این هنرمند با اشاره به اینکه طراحی، مهم‌ترین بخش در سوزن‌دوزی محسوب می‌شود، برجستگی آثار خود نسبت به دیگران را در طراحی‌های ویژه و ممتاز عنوان کرد.

نیک‌نشان با بیان اینکه طراحی، کاری بسیار ظریف و دقیق به شمار می‌رود، حمایت‌های استاد مرحوم، حمید شاطریان را در آموزش ریزه‌کاری‌های طراحی از عوامل مؤثر در پیشرفت خود دانست.

هنرمند سوزن‌دوز آذربایجان‌شرقی گفت: هنر سوزن‌دوزی هنری تبریز تفاوت‌های عمده‌ای با سوزن‌دوزی شهرهای دیگر نظیر اصفهان دارد و به هیچ وجه قابل قیاس با آنها نیست.

نیک‌نشان خاطرنشان کرد: طرح‌های بسیاری در سوزن‌دوزی تبریز وجود دارد که پیاده کردن آن در سوزن‌دوزی اصفهان ناممکن است.

وی تنوع طرح‌ها، نخ مورد استفاده و شیوه دوخت را از تفاوت‌های اساسی در هنر سوزن‌دوزی بین دو شهر تبریز و اصفهان دانست و افزود: نخ به کار برده شده در سوزن‌دوزی اصفهان ضخیم‌تر از تبریز است.

نیک‌نشان یادآور شد: پیش از آغاز کار سوزن‌دوزی، طراحی کارهای گلدوزی از کارهای مورد علاقه من بود اما محدودیت طرح‌های موجود سبب شد تا به سمت هنر سوزن‌دوزی کشیده شوم.

وی با اشاره به اقدام قابل تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ثبت ملی سوزن‌دوزی ممقان، تأکید کرد: هنر سوزن‌دوزی در کنار حمایت‌های دولتی طی سال‌های اخیر، همچنان نیاز به شناخته شدن و معرفی در بین مردم دارد زیرا گاهی مردم این هنر را با نقاشی اشتباه می‌گیرند.

این هنرمند رشته سوزن‌دوزی با بیان اینکه وضعیت این هنر نسبت به سال‌های قبل رو به رشد بوده است، گفت: زمانی که از حمایت‌های دولتی صحبت می‌شود، تنها حمایت‌های مادی مد نظر نیست و صرف شناساندن اثر برای هنرمند کافی است.

انتهای پیام/64