سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری پنجمین جشنواره  فیلم و عکس صنعتی (فردا) با حضور بهزاد رشیدی دبیر این دوره جشنواره و سید محمد حسین لواسانی مدیر روابط عمومی جشنواره صبح شنبه ششم مهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

لواسانی در ابتدای این نشست بیان کرد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره آثار سه برابر به نسبت گذشته افزایش داشته است. در بخش فیلم 600 اثر به دست ما رسید که از این میان 133 اثر به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش عکس نیز بیش از دو هزار فریم به دست ما رسید که در این دوره 120 فریم در دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس از 70 هنرمند با هم رقابت می‌کنند.

در ادامه بهزاد رشیدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی و دفاع مقدس گفت: از زمان فراخوان تا امروز ما طی شش ماه شاهد حضور پرشور هنرمندان و مدیران صنعتی در این جشنواره بودیم. خوشبختانه دبیرخانه و جهاد دانشگاهی آماده برگزاری این دوره از جشنواره است و برنامه‌ها نیز توسط یک تیم جوان و باانگیزه انجام شده تا شاهد یک جشنواره رشد یافته باشیم.

وی با بیان اهداف و الگوهای این دوره از جشنواره اظهار کرد: این جشنواره همان‌طور که از نامش پیداست برای کمک به فردایی روشن در عرصه صنعت و فناوری شکل یافته است و الگوی ما نزدیکی  هنر و صنعت است. برای گفت‌وگو و تعامل این حوزه‌ها تلاش می‌کنیم و در هر دوره نیز الگوسازی کرده و هنرمندان را به جامعه معرفی می‌کنیم تا آثارشان در قالب جشنواره به نمایش عمومی درآید.

رشیدی افزود: اگر این آثار بدرخشند قطعاً آثار و برکاتی نیز به همراه دارد. امیدواریم این آثار از طریق رسانه، سینما، فضای مجازی و خود شرکت‌ها به نمایش درآیند و مورد توجه واقع شوند. اگر این اتفاق‌ها بیفتد اولین کارکرد آن معرفی کیفیت و خدمات تولید ایرانی، فرایند دانش مدیریت به مخاطبان خاص است.  همچنین توان داخلی و بومی ما به جهان معرفی می‌شود و باعث افزایش دانش تخصصی نیز خواهد شد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم فردا عنوان کرد: بسیاری از این آثار تجربه‌های تکرار نشدنی مدیریت را  به ثبت می‌رسانند و از حیث فرهنگی به بالندگی فرهنگ و اقتصاد کمک می‌کنند. در تجربه به دست آمده این سال‌ها و رصد آثار متأسفانه هنوز مراکز صنعتی از ظرفیت بالای هنر بهره نبرده‌اند و بخشی از تولیدات هنری صنعتی یک‌بارمصرف هستند و حتی کم‌مصرف تلقی می‌شوند چرا که قابلیت نمایش عمومی ندارند و این اتلاف ثروت و منابع کشور است. این آثار اغلب آثاری هستند که از هنرمندان بهره نبرده‌اند. ضمن این که وجود رانت و سپردن کارها به هنرمندان وابسته از دیگر مسائلی است که موجب می‌شود فیلم‌های صنعتی  ظهور و بروز  پیدا نکنند.

وی گفت: از همین تریبون استفاده کرده و از  مدیران صنایع دعوت می‌کنم تا در این جشنواره حضور یافته و به تماشای آثار بنشینند  و با هنرمندان و ظرفیت‌های هنری موجود  تعامل داشته باشند تا سطح کیفی آثار بالا برود. برای بالا بردن کیفیت آثار ما چاره‌ای جز تغییر نگاه سنتی نداریم و باید رانت‌ها را کنار بگذاریم تا آثار با کیفیت بالا و خلاقیت بیشتری تولید شوند.

رشیدی همچنین ادامه داد: در این دوره از جشنواره اهداف مشخصی را دنبال می‌کنیم و سعی کردیم محورهای مدنظر را تعریف کنیم. بنابراین آیین‌نامه جشنواره اصلاح و شفاف شد و بخش فیلم و عکس از هم تفکیک شدند. مرزبندی میان عکاسی تبلیغی و صنعتی ایجاد کردیم و مخاطبانمان لیست شدند. همچنین تا جایی که این امکان فراهم بود با تک‌تک این افراد صحبت کرده و از آن‌ها دعوت به حمایت و تولید کردیم. بر همین اساس استقبال خوبی صورت گرفت و کیفیت آثار بالا رفت، به حدی که  703 فیلم از 650 فیلمساز به دست ما رسید که از این میان 133 اثر با هم رقابت می‌کنند و بیش از دو هزار عکس از 300 عکاس به دست ما رسید که از این میان 70 عنوان ‌به رقابت خواهند پرداخت.  این آثار از سراسر کشور به دست ما رسید و برخلاف دوره‌های گذشته آثار با موضوعات دانش‌بنیان و فناوری‌ها بیشتر شده و موضوعات قابل توجه هستند. کیفیت آثار نیز طبق گفته داوران بالا بود.

وی درباره اعضای هیئت داوری نیز عنوان کرد: هیئت داوران بخش فیلم این دوره از جشنواره را مصطفی رزاق کریمی، مجید رجبی معمار، بهروز ملموس باف، محمود اربابی و پریوش نظریه تشکیل می‌دهند.

رشیدی در خاتمه درباره هزینه‌های جشنواره نیز توضیح داد: هزینه جشنواره 500 میلیون تومان است. ما از بسیاری از وزارتخانه‌های مرتبط درخواست همراهی کردیم اما هیچ‌یک حاضر به کمک نشدند  و تنها ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، سازمان سینمایی، شرکت راه‌آهن، شرکت فولاد مبارکه، ایمیدرو و شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان حامیان جشنواره درمجموع مبلغ 240 میلیون تومان به ما کمک کردند.  متأسفانه بعضی از مراکز صنعتی  به جشنواره کمک می‌کنند اما تقاضاهایی همچون برگزیده شدن آثارشان دارند که ما نمی‌توانیم این حمایت‌ها  را بپذیریم.

پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، به دبیری بهزاد رشیدی و با شعار "حمایت از تولید ملی"، 12 تا 15 مهر، در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.