به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، آلبوم "سروها ایستاده می‌میرند" در مراسمی در تالار وحدت و همزمان با هفته دفاع مقدس رونمایی شد.

مراسم رونمایی این آلبوم با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی‌پور مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران با مشارکت بنیاد رودکی برگزار شد.

آلبوم "سروها ایستاده می‌میرند" به آهنگسازی حامد صقیری و همراهی گروه بزرگِ ساز‌های ایرانی شاهو با الهام از خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی درباره جانفشانی کلاه سبزهای نیروی دریایی ارتش در خرمشهر آماده شده است.

در ابتدای این برنامه، ناخدا صمدی فرمانده وقت تکاوران نیروی دریایی ارتش در نبرد دفاع از خرمشهر به عنوان سخنران ویژه این رویداد به بیان خاطرات خود از آغاز جنگ تحمیلی پرداخت.

وی این خاطرات را از آخرین روزهای سال ۵۸ و روزهای ابتدایی شروع جنگ تحمیلی آغاز کرد و از رشادت‌های فرماندهان و رزمندگان نیروی دریایی ارتش تجلیل کرد. روایت صمدی در پایان به سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر رسید.

بعد از بیان این خاطرات حاضران و همرزمان ناخدا یکم هوشنگ صمدی در ۸ سال دفاع مقدس وی را ایستاده تشویق کردند.

صمدی همچنین شرح مختصری از نحوه تولید آلبوم "سرو‌ها ایستاده می‌ میرند" ارایه داد و از آشنایی خود با آهنگساز اثر، فرزند شهید خلبان سرلشگر مصطفی صقیری، گفت.

 وی ادامه داد: تولید این آلبوم با آهنگسازی حامد صقیری ۲۰ ماه زمان برد؛ صقیری می خواست شرح عملیات مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر را با زبان موسیقی با یک اثر ماندگار با هنرمندی ۶۰ نفر از همکارانش که خود رهبر ارکستر آن است تهیه کند که با مساعدت فرماندهی نیروی دریایی ارتش روند ساخت آن به جریان افتاد.

پس از سخنرانی، مجری مراسم از مصطفی ثمری یکی از تکاوران پیشکسوت نیروی دریایی ارتش و ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی خواست تا از آلبوم رونمایی کنند.

بعد از رونمایی، ارکستر خنیاگران شاهو که همگی ملبس به یونیفرم تکاوران نیروی دریایی ارتش بودند، به همراهی تکاوران پیشکسوت ارتش و ناخدا صمدی به رهبری حامد صقیری برای نخستین بار موسیقی "سروها ایستاده میمیرند" را برای حاضران اجرا کردند.

در اجرای این اثر نوازندگانی با ساز‌های کمانچه، کمانچه آلتو، کمانچه بم، چنگ ایرانی، دیوان، بوزوک، نی، تار، بربط، بم تار، رباب، قانون، دمام، سنج، تنبک، ضرب زورخانه، نقاره قشقایی، دف، سنتور، قیچک، قیچک بم حضور داشته‌اند.