سرویس سینمایی هنرآنلاین: ایتالیا، پرافتخارترین کشور در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی روز سه‌شنبه درام مافیایی "خائن" (The Traitor) تازه‌ترین ساخته مارکو بلوکیو کارگردان و فیلمنامه‌نویس کهنه‌‌کار را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار امسال به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن روی پرده رفت. "خائن" که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه، برزیل و آلمان است، ماه پیش نیز در بخش جنبی روزهای ونیز جشنواره فیلم ونیز رقابت کرد و برنده جایزه SIAE شد. اولین نمایش فیلم در آمریکای شمالی نیز ماه پیش در جشنواره فیلم تورنتو بود.

"خائن" بر مبنای داستان واقعی تومازو بوشتا (با بازی پی‌یرفرانچسکو فاوینو) معروف به "رئیس دو دنیا" ساخته شده است که در سیسیل دهه 1980 با خبرچینی برای دولت، ضربه مهلکی به مافیا زد. فیلم در خود ایتالیا با استقبال روبرو شد و جوایز زیادی دریافت کرد، از جمله جایزه بهترین کارگردان در گلدن گلوب ایتالیایی و هفت جایزه روبان نقره‌ای شامل بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه.

The Traitor

"خائن"

شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش "خائن" در آمریکا را به عهده دارد و از 27 نوامبر فیلم را اکران می‌کند.

"خائن" بعد از "چین نزدیک است" (1967) و "پرش در تاریکی" (1980)، سومین فیلم بلوکیو است که به نمایندگی از ایتالیا در بخش فیلم بلند بین‌المللی رقابت می‌کند. دو فیلم قبلی نامزد نشدند.

بلوکیو با اولین فیلم خود "مشت‌ها در جیب" (1965) درباره زندگی پرتنش خانواده‌ای ایتالیایی، خود را به عنوان یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایتالیا مطرح کرد. او در مقام کارگردان حدود 50 فیلم بلند، کوتاه، مستند و تلویزیونی در کارنامه دارد.

از دیگر فیلم‌های بلوکیو 79 ساله می‌توان به درام "به نام پدر" (1971)، فیلم تاریخی "شاهزاده هامبورگ" (1997) و درام سیاسی "صبح بخیر، شب" اشاره کرد که در 2003 برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز شد. فیلم‌های او در جشنواره‌های کن و برلین نیز جوایزی دریافت کرده‌اند.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز در سال 2011 با اعطای جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد از بلوکیو تقدیر و او را در کنار ارمانو اولمی و برناردو برتولوچی، یکی از سه فیلمساز شاخص و در قید حیات سینمای ایتالیا توصیف کردند. (اولمی و برتولوچی هر دو سال گذشته از دنیا رفتند).    

ایتالیا رکورددار دریافت جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی است. این کشور تا سال گذشته 65 بار در این رقابت شرکت کرد. ایتالیا در مجموع 14 بار برنده شده که شامل 11 جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی و سه جایزه ویژه این بخش است. این کشور آخرین بار در 2013 با "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی را دریافت کرد.

دانمارک فیلم جنجالی "ملکه قلب‌ها" (Queen of Hearts) به کارگردانی می الطوخی را به نمایندگی از خود در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی کرد. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان به نمایش درآمد و برنده جایزه تماشاگران شد.

ترینه دورهولم بازیگر 47 ساله دانمارکی ("در یک دنیای بهتر") در فیلم نقش یک وکیل موفق را بازی می‌کند که وقتی ناپسری 17 ساله خود (با بازی گوستاو لیند) را فریب می‌دهد، موقعیت کاری و خانوادگی خود را به خطر می‌اندازد. "ملکه قلب‌ها" در دانمارک پرفروش بود و در جشنواره فیلم گوته‌بورگ برنده سه جایزه شامل فیلم برگزیده تماشاگران، بهترین فیلم نوردیک و بهترین بازیگر زن برای دورهولم شد.

دانمارک یکی از موفق‌ترین کشورها در جوایز اسکار است. این کشور از 1956 تا سال گذشته 56 فیلم به آکادمی معرفی کرد و تاکنون سه بار برای فیلم‌های "ضیافت بابت" (1956)، "پله فاتح" (1988) و "یک دنیای بهتر" (2010) برنده جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی شده و 9 بار دیگر هم شانس دریافت این جایزه را داشته است. دانمارک آخرین بار در 2016 با "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت نامزد اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. این کشور سال گذشته "گناهکار" به کارگردانی گوستاو مولر را به اسکار فرستاد که هرچند به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

درام "قد دراز" (Beanpole) دومین فیلم بلند داستانی کنتمیر بالاگوف نماینده روسیه در اسکار خواهد بود. داستان فیلم در 1945 تنها چند ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم در لنینگراد جنگ‌زده روی می‌دهد و درباره زنی جوان است که همراه کودکی سه ساله از جنگ به این شهر بازگشته است و همراه دوستش باید با آسیب‌های روحی کنار بیایند.

Beanpole "قد دراز"

"قد دراز" ماه مه امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و جایزه بهترین کارگردان این بخش را دریافت کرد. این فیلم همچنین از سوی داوران فیپرشی به عنوان بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره انتخاب شد.

"قد دراز" بیست و هفتمین فیلمی است که روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 1991 به آکادمی معرفی می‌کند. این کشور در 1994 با فیلم "آفتاب‌سوخته" ساخته نیکیتا میخالکوف برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. روسیه تاکنون شش بار دیگر نیز در این بخش نامزد شده است. این کشور آخرین بار دو سال پیش با "بدون عشق" ساخته آندری زویاگینتسف شانس دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی را داشت. "لویاتان" دیگر ساخته زویاگینتسف نیز نامزد اسکار شد. شوروی سابق 24 فیلم از 1963 تا 1991 به آکادمی معرفی کرد که سه تای آن‌ها برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شدند و شش تای دیگر در این بخش نامزد بودند.

ازبکستان برای اولین بار در تاریخ جوایز آکادمی در بخش فیلم بلند بین‌المللی رقابت می‌کند. این کشور روز چهارشنبه "نان داغ" (Hot Bread) به کارگردانی امید خامداموف را به اسکار فرستاد.

داستان درباره زلفیا دختری نوجوان است که با مادربزرگش در دهکده‌ای کوچک زندگی می‌کند، در حالی که مادرش در شهر مشغول کار است. زلفیا می‌خواهد پیش مادرش برود، اما... "نان داغ"  آوریل پیش در جوایز ملی فیلم ازبک برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و در چند جشنواره بین‌المللی نیز روی پرده رفت.

"یک روز سفید، سفید" (A White, White Day) به کارگردانی فلینر پالماسون نماینده ایسلند در بخش فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود. این فیلم اولین بار ماه مه گذشته در بخش هفته منتقدان بین‌المللی جشنواره کن نمایش داده شد.

"یک روز سفید، سفید" روایتی از غصه، انتقام و عشق بی‌قیدوشرط است. داستان فیلم در شهری دورافتاده در ایسلند روی می‌دهد و درباره یک رئیس پلیس سابق است که همسرش را به‌تازگی در یک سانحه رانندگی از دست داده است. زندگی او و اطرافیانش زمانی به خطر می‌افتد که او شک می‌کند همسرش با یکی از اهالی شهر در ارتباط بوده است.

ایسلند از 1980 تا سال گذشته 39 بار فیلم به آکادمی معرفی کرد و در 1991 با فیلم "بچه‌های طبیعت" به کارگردانی فریدریک تور فریدریکسون نامزد شد.

درام تاریخی "شب طولانی" (Lengthy Night) به کارگردانی ادگار باقداساریان نماینده ارمنستان در جوایز اسکار 2020 است.

فیلم سه داستان در طول هزار سال تاریخ ارمنستان را روایت می‌کند که وجه مشترک آن‌ها یک سنگ کروی نامعمول و جذاب است. "شب طولانی" در قرن بیست و یکم در ایروان با داستانی درباره زوجی شروع می‌شود که ارتباطی پرتنش با هم دارند. داستان در ادامه به دوران نسل‌کشی ارامنه در 1915 برمی‌گردد و در نهایت به قرن یازدهم می‌رود تا سه داستان درباره نزاع انسانی را به تصویر بکشد.

Lengthy Night

"شب طولانی"

"شب طولانی" امسال در جوایز ملی ارمنستان برنده پنج جایزه از جمله بهترین کارگردان، فیلمنامه و فیلمبرداری شد.

ارمنستان از 2001 تا سال پیش هفت فیلم به اسکار فرستاد که هیچ‌کدام نامزد نشدند.

لوکزامبورگ با کمدی درام "تل آویو در آتش" (Tel Aviv on Fire) به کارگردانی سامح زعبی شانس خود را در جوایز اسکار امسال امتحان می‌کند.

این فیلم تولید مشترک لوکزامبورگ، فرانسه، اسرائیل و بلژیک و داستان یک فلسطینی سی و چند ساله از زیر کار دررو (با بازی قیس ناشف) است که متن یک سریال کمدی تبلیغاتی به نام "تل آویو در آتش" را می‌نویسد. دیدار اتفاقی او با یک فرمانده ارتش اسرائیل در یک ایست بازرسی به همکاری دو از ذهن این دو می‌انجامد.

Tel Aviv on Fire

"تل آویو در آتش"

قیس ناشف سال گذشته برای کار خود در "تل آویو در آتش" برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز شد. خود فیلم در ونیز جایزه اینترفیلم را هم دریافت کرد. فیلم سال گذشته در دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

لوکزامبورگ با جمعیتی کمتر از نیم میلیون، از 1997 تا سال گذشته 15 بار در رقابت اسکار شرکت کرد. این کشور هنوز در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد نشده است.

"الهه انتقام" (Furie) به کارگردانی له وان کی‌یت به نمایندگی از ویتنام در جوایز اسکار شرکت می‌کند. فیلم درباره یک گانگستر سابق است که وقتی دخترش ربوده می‌شود، برای نجات او راهی یک سفر سخت می‌شود. "الهه انتقام" با 8.6 میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ویتنام است.

A Furie

"الهه انتقام"

ویتنام اولین بار در 1993 با فیلم "بوی پاپایای سبز" به کارگردانی‌تران آن هونگ در رقابت بخش فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرد که همان سال اولین و تنها نامزدی اسکار این کشور را به همراه آورد. "الهه انتقام" پانزدهمین فیلمی است که ویتنام برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی کرده است.

در حالی که مهلت معرفی فیلم‌ بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در جوایز اسکار 2020، اول اکتبر 2019 (9 مهر) به پایان می‌رسد، تعداد رقبا به 80 فیلم رسیده است.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و درنهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

علی افتخاری