سرویس سینمایی هنرآنلاین: انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بانی جوایز گلدن گلوب روز سه‌شنبه اعلام کرد تام هنکس در دوره پیش رو جوایز سالانه گلدن گلوب، به خاطر خدمات چشمگیر خود به دنیای سرگرمی، جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت می‌کند.

لورنتزو سوریا رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در بیانیه‌ای ضمن اعلام خوشحالی از اعطای جایزه سسیل بی. دمیل 2020 به هنکس نوشت: او با شخصیت‌هایی غنی و بشاش که ما آن‌ها را دوست داریم و تحسین می‌کنیم، بیش از سه دهه است که تماشاگران شیفته خود می‌کند. او به همان اندازه که روی پرده نقره‌ای جذاب است در پشت دوربین نیز در مقام نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان جذابیت دارد.

هنکس که متولد 9 ژوئیه 1956 در کانکرد در کالیفرنیا است، در دوران کاری خود پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده و دو بار برنده شده است. او 9 بار هم شانس دریافت جایزه گلدن گلوب را داشته و چهار بار این جایزه را گرفته است.

او نخستین بار در 1988 و با بازی در کمدی فانتزی "بزرگ" نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای کار خود در این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی را دریافت کرد. هنکس در این فیلم نقش کودکی را در کالبد یک مرد بالغ بازی می‌کند.‌‌

هنکس 63 ساله در 1993 با بازی در نقش یک وکیل مبتلا به ایدز در فیلم "فیلادلفیا" برای اولین بار برنده جایزه اسکار شد. او برای بازی در این نقش حدود 20 کیلو وزن کم کرد و کاری کرد مو‌هایش نازک و کم‌پشت شوند تا ظاهر بیمارگونه‌اش طبیعی جلوه کند. هنکس یک سال بعد برای بازی در فیلم "فارست گامپ" برای دومین بار جایزه اسکار را به خانه برد. هنکس بعد از اسپنسر تریسی دومین بازیگری بود که دو سال پیاپی اسکار گرفت. او برای هر دو فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد درام را هم از آن خود کرد.

او برای فیلم‌های "نجات سرباز رایان" (1998) و "جداافتاده" (2001) نیز نامزد دریافت جوایز اسکار و گلدن گلوب شد و برای فیلم دوم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد درام را گرفت. هنکس برای فیلم‌های "بی‌خوابی در سیاتل" (1994)، "جنگ چارلی ویلسن" (2007)، "کاپیتان فیلیپس" (2013) و "پست" (2017) نیز شانس دریافت جایزه گلدن گلوب را داشت.  

هنکس تابستان امسال در مقام صداپیشه، فیلم پرفروش انیمیشن "داستان اسباب‌بازی 4" را روی پرده سینماها داشت و به زودی فیلم زندگی‌نامه‌ای "یک روز زیبا در محله" به کارگردانی ماریل هلر با بازی او اکران می‌شود. او در این فیلم در نقش فرد راجرز چهره معروف تلویزیونی ظاهر شده است.

"آن کاری که می‌کنی" اولین فیلم هنکس در مقام کارگردان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. دومین تجربه کارگردانی او در سینما فیلم "لری کراون" (2011) بود که در آن با جولیا رابرتز همبازی شد. هنکس همچنین تهیه‌کننده فیلم کمدی رمانتیک و بسیار پرفروش "عروسی یونانی چاق‌وچله من" (2002) بود. "جایی که موجودات وحشی هستند"، "قطار سریع‌السیر قطبی"، "مورچه قلدر"، "جنگ چارلی ویلسن" و "ماما میا!" از دیگر فیلم‌های او در مقام تهیه‌کننده هستند.

جایزه سسیل بی. دمیل اولین جایزه افتخاری نیست که هنکس دریافت می‌کند. او در 2002 جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا را گرفت. جامعه فیلم مرکز لینکلن نیز در 2009 جایزه چاپلین را به او اعطاء کرد. مرکز کندی هم در 2014 از هنکس تقدیر کرد.

مریل استریپ، دنزل واشنگتن، باربرا استرایسند، آل پاچینو، هریسن فورد، جین هکمن، مایکل داگلاس، رابین ویلیامز، آنتونی هاپکینز، وارن بیتی، استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو، مورگان فریمن، جودی فاستر، وودی آلن، جرج کلونی، اپرا وینفری و جف بریجز از جمله کسانی هستند که در سال‌های گذشته جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت کرده‌اند.

هفتاد و هفتمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب 5 ژانویه 2020 (بامداد دوشنبه 16 دی) برگزار می‌شود.

جوایز گلدن گلوب از معدود جوایزی است که هر سال دستاوردها در دو بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می‌دهد. گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکاست.