به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، فرهنگ‌سرای گلستان با مشارکت انتشارات نظری و به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه "قلم‌های مقدس" را برای تجلیل از ۸ نویسنده دفاع مقدس برگزار می‌کند.

پروانه میرزایی نویسنده و مدرس دانشگاه، تیمسار محمدمسعود بهمنی نویسنده و از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، فاطمه خاوری‌غزلانی نویسنده حوزه جنگ و داستان‌های اجتماعی، ایرج افشاری‌اصل نویسنده و استاددانشگاه، رسول حق‌شناس نویسنده حوزه جنگ، مدرس دانشگاه و فعال حوزه هنری، جمشید دبیری نویسنده حوزه دفاع مقدس و شاعر آیینی، فرزانه جاوید نویسنده، شاعر و نقاش و بهروز ارژنگ‌پور نویسنده و شاعر حوزه دفاع مقدس نویسندگانی هستند که در سومین روز هفته دفاع مقدس و در نشست ادبی "قلم‌های مقدس" تجلیل می‌شوند.

شهروندان و علاقه‌مندان به شرکت در این ویژه‌برنامه می‌توانند روز سه‌شنبه دوم مهرماه ساعت ۱۶ به فرهنگ‌سرای گلستان واقع در خیابان جانبازان، میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک مراجعه کنند.

 

آیین رونمایی کتاب "پرواز از پنجره جنوبی" برگزار شد

کتاب "پرواز از پنجره جنوبی" روایتی از زندگی شهیدعلیرضا حاجی‌بابایی هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، دوشنبه یکم مهر ماه با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهردار تهران و تعدادی از مسئولان لشکری و کشوری در سالن اجتماعات شهرداری منطقه ۹ برگزار شد.

در این برنامه سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی، سردار مهدی روحانی جانشین پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار سالار آبنوش معاون مقاومت مردمی سازمان بسیج مستضعفین، عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، سید علی مفاخریان شهردار منطقه ۹، محمدرضا رضوی نویسنده کتاب و تعدادی از مسئولان لشکری و کشوری حضور داشتند.

رویا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۹ و رییس فرهنگ‌سرای رویش، گفت: این برنامه تلاشی از مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹ سازمان فرهنگی هنری است که شهرداری منطقه ۹ نیز در اجرای آن به ما یاری رسانده‌اند. انتشارات سوره‌مهر نیز دیگر نهاد مشارکت‌کننده در اجرای این برنامه است و از همه نهادهای همکار تشکر می‌کنیم. در سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد و دلاوری‌های جوانان وطن باعث شد ذره‌ای از خاک ایران جدا نشود.

او افزود: فرازهایی از کتاب را مطالعه کرده‌ام و به نظرم بسیار شیرین و روان بود و ما را به شخصیت شهیدحاجی‌بابایی نزدیک می‌کند و این اتفاق مهمی است. در شرایطی هستیم که ما به الگوهای وطنی برای نوجوانان و جوانان نیاز داریم و تولید چنین آثاری به این مسئله کمک می‌کند. امیدوارم این برنامه آغازگر برنامه‌های متنوع با موضوع دفاع مقدس در منطقه ۹ باشد و از همه کسانی که ما را در برگزاری برنامه یاری کردند، سپاسگزارم.

سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه ۹، سخنران بعدی مراسم بود که ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، اظهارداشت: در جهان امروز که شاهد زورگویی‌های قدرت‌های استکباری جهان مانند آمریکا هستیم، به روحیه مقاومتی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت، بیش از همیشه نیازمندیم. امیدوارم این مناسبتی که در آن قرار داریم و هم‌زمانی آن با بازگشایی مدارس، ما را به سمت پیشرفت و اقتدار رهنمون سازد. وقتی صحبت از جنگ می‌شود، همه از سختی‌های آن یاد می‌کنند، اما ما افتخار داریم که هفته دفاع مقدس را جشن بگیریم، چرا که یک وجب از خاک کشورمان را تسلیم دشمن نکرده‌ایم.

در ادامه، کتاب "پرواز از پنجره جنوبی" با حضور تعدادی از مدیران، رزمندگان دفاع مقدس و چهره‌های فرهنگی حاضر در مراسم رونمایی شد.

سردار مهدی روحانی جانشین پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور و همرزم شهید حاجی‌بابایی نیز به بیان خاطراتی از این شهید والامقام پرداخت و گفت: همه وجود علیرضا اخلاص بود و همه کارهایش را در راه خدا انجام می‌داد. او هیچ وقت بی‌حرکت نبود و همواره او را در حال حرکت می‌دیدیم. در سال ۵۹ عراقی‌ها به قصر شیرین فشار آوردند و ما یک گروه به سرپرستی علیرضا بودیم. حمله تمام شد و تازه یک روز بعد ما متوجه شدیم ترکش در بدن علیرضا بوده و یک روز تمام صحبتی از آن نکرده بود. به دلیل این که کمبود نیرو داشتیم و به حضور او در عملیات نیاز بود. علیرضا در روزهای حمله یک لحظه آرام و قرار نداشت و یک روز نبود که قرآن خواندن را ترک کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی مراسم، توضیح داد: وقتی خبر برگزاری این مراسم را به من دادند، استقبال کردم و در این نشست میهمان شما بودیم. این کتاب هم بدون اطلاع ما و با زحمت آقای رضوی و حوزه هنری نوشته شد و نویسنده برای آن زحمات زیادی کشیده است.

او ادامه داد: علیرضا در شب بیست و سوم رمضان به شهادت رسید و حبیب مظاهری همرزم و دوست صمیمی او، دقیقا فردای آن شب شهید شد. چند سال پیش با شهید همدانی و سردار شادمانی همرزمان علیرضا، روزهای زیادی را صرف فیلمبرداری مستند زندگی شهیدحاجی‌بابایی کردیم و شهید همدانی راوی این فیلم مستند بود. در همان زمان در محل شهادت علیرضا منقلب شد و از خداوند طلب شهادت کرد. ایشان به من گفته بود تا من زنده هستم این فیلم را پخش نکنید و بعد از شهادت ایشان فیلم را پخش کردیم.

حاجی‌بابایی گفت: راه علیرضا و همه شهدا ادامه دارد و خون آن‌ها را با هیچ قیمتی معامله نخواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم وارثان خوبی برای کسانی باشیم که جان خود را در راه ارزش‌های اسلامی فدا کردند.

محمدرضا رضوی سخنران پایانی مراسم با تشکر از شهرداری منطقه ۹، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انتشارات سوره مهر گفت: این کتاب روایت یک قله عظمت و افتخار به نام علیرضا حاجی‌بابایی است. عزتی که امروز داریم، ثمره خون همین قله‌های افتخار است و حتی یک لحظه هم نباید در بزرگی حماسه دفاع مقدس تردید کنیم. در کتاب "پرواز از پنجره جنوبی" سعی کردیم گوشه‌ای از محاسن این شهید بزرگوار را بیان کنیم. البته من اعتقاد دارم هیچ کتابی نمی‌تواند آن طور که شایسته است، حق شهدا را ادا کند. ما به قدر وسع کوشیده‌ایم و امیدواریم این تلاش مورد قبول مخاطبان هم واقع شود.