سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "عمل" نوشته مهدی اسدزاده و کار شکوفه طاهری از 24 شهریورماه ساعت 21:30 در سالن شماره دو عمارت نوفل لوشاتو با بازی عرفان ابراهیمی، بیتا ایپکچی، حسن تسعیری، نسرین درخشان‌زاده، ناز شادمان و مسعود غزنچایی روی صحنه است.

شکوفه طاهری درباره روند شکل‌گیری نمایش "عمل" گفت: نمایشنامه را مهدی اسدزاده یکی از اعضا و همراهان گروه ما نوشته است. یک ایده کلی وجود داشت که یک یا دو بار نوشته و تغییراتی در آن اعمال شد؛ اما نهایتاً چون دنبال شکل خاصی از روایت بودیم، تغییر اساسی در شکل روایت متن ایجاد کردیم. از آنجا که ما در نظر داشتیم عنصر توهم را به کار اضافه کنیم جدا از آنچه در متن است، بنابراین شروع به ایده‌پردازی کردیم و در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدیم و پس از آن بازیگران نمایش انتخاب شدند و تمرینات آغاز شد.

او در ادامه اضافه کرد: روایت در این نمایش دارای دو شکل است؛ یک مورد آنچه که در متن است و دوم آنچه که در شیوه کارگردانی اضافه شده است. روایت متن شکل خاصی از روایت است اما روایتی که کارگردانی به متن اضافه می‌کند به فضاسازی کمک می‌کند.  

طاهری درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: در ابتدا ایده کلی کارگردانی این بود که ما به لحاظ بصری فضایی رئالیستی را برای مخاطب تداعی کنیم اما شخصیت‌ها را در موقعیتی قرار دهیم که موقعیت متن نیست. البته این ایده کم کم به کار اضافه شد. جزئیات این ایده در تمرینات شکل گرفته است.

او همچنین اضافه کرد: به جز مدل بصری رئالیستی که در فضا و سبک این نمایش وجود دارد در نظر داشتم تا فضای موهومی بسازم چراکه موضوع این نمایش درباره دراگ و مواد مخدر است. بنابراین از آنچه که می‌توانستم کمک گرفتم که اولین آن ایجاد فضای متفاوت از دیالوگ‌ها بود و سپس از عناصر متفاوتی مثل، نور و بو در این نمایش استفاده شد.  

این کارگردان تئاتر یادآور شد: این نمایش قصه تلخی دارد اما در اوج این تلخی، گاهی مخاطب می‌خندد و لحظات کمیکی در اوج این تلخی در نمایش وجود دارد و این چیزی است که در واقعیت بسیار اتفاق می‌افتد. در بدترین شرایط‌ها، موقعیت‌های خنده‌داری اتفاق می‌افتد به خصوص در این مدل زندگی‌ها که در این نمایش به آن پرداخته می‌شود و این موضوع به واقعیت بسیار نزدیک است.

شکوفه طاهری در پایان گفت: با وجود نوع و شکل عجیب اجرایی که در این نمایش داشته‌ایم اما خوشبختانه بازخورد خوبی از سوی مخاطبان تاکنون دریافت کرده‌ایم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: مهشید فقیری، طراح صحنه: میلاد ابراهیمی، طراح لباس: ماهرخ سلیمانی‌پور، طراح صدا: علی مست علی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، طراح گرافیک: امیر صداقتی، عکاس: گلدیس نمازیان و سازین صلاح زهی، تبلیغات مجازی: نوید آغاز، دستیار دوم کارگردان: شاهین پارسا، مدیران صحنه: علی سیبی، محمد نوری آزاد و محمدرضا فرشاد، دستیار طراح صحنه: آرمان عالی پور، دستیار طراح لباس: مارال سوری، دستیار نور: محمدرضا رحمتی و ساخت دکور: محمد طاهربخش، سید علی اصغر اسلامی و مرتضی نصرین.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.