سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خاطرات فیات تابستان 59" به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی محمد لارتی از 27 شهریورماه ساعت 19:15 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است و بازیگران این نمایش  مریم عطیه میرزایی، فرزاد آیتی و سیامک زینالدینی هستند.

محمد لارتی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: این نمایش نیز بمانند دیگر آثار قبلی که با کامران شهلایی روی صحنه آوردیم، پروسه‌ای پژوهش و تحقیق‌محور دارد و بر این اساس تولید متن این اثر از اسفندماه سال گذشته آغاز شد. از آنجا که دغدغه ما در حوزه تحقیق و پژوهش در تاریخ معاصر ایران است در حال تحقیق روی سوژه‌ای در ارتباط با تاریخ معاصر بودیم که به موضوع نمایش "خاطرات فیات تابستان 59" رسیدیم و آن را به صورت اخص پیگیری کردیم.

او با بیان اینکه این اثر یک درام عاشقانه سیاسی است، درباره موضوع و مضمون آن عنوان کرد: موضوع این نمایش درباره کودتای نافرجام نوژه است و به حوادث و وقایع اواخر سال 1359 می‌پردازد. این نمایش درباره اتفاقات حدود سه ماه مانده به آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق به لحاظ فرهنگی و اجتماعی است و این اثر پرونده آن دوران را بررسی می‌کند. در واقع داستان اصلی این نمایش درباره زندگی چند نفر است که زندگی‌شان در اواخر دهه پنجاه دستخوش اتفاقات و حوادث آن روزها می‌شود.

کارگردان نمایش "ناتمام" در ادامه اضافه کرد: نمایش "خاطرات فیات تابستان 59" روایتی از زندگی انتخاب‌های انسان‌ها در بستر تاریخی است؛ انتخاب‌هایی که انسان‌ها در مقاطع مختلف زندگی دارند که این انتخاب‌های درست و یا نادرست به سرنوشت آینده خودشان و دیگران تعمیم می‌یابد. این نمایش درباره لحظاتی است که انسان‌ها وادار به تصمیم‌گیری می‌شوند و نتیجه  انتخاب‌شان، زندگی و شرایط هم‌نسلان و نسل‌های بعدشان را رقم می‌زند.

لارتی با بیان اینکه با این نمایش قصد داشتیم نسل جدید را با تاریخ معاصر آشنا کنیم، یادآور شد: به اعتقاد من نسل جدید باید با شرایط و وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیشینیان و هموطنان خود در برهه‌های مختلف زمانی کشورشان آشنا شوند و بدانند انتخاب‌های آن‌ها تا چه اندازه در زندگیِ کنونی نسل جدید تاثیرگذار است.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامید، اظهار کرد: این نمایش دراماتیک، خط داستانی دارد و در بستر یک واقعه تاریخی قصه یک خانواده را روایت می‌کند.

کارگردان نمایش "هفت روز از تیر شصت" درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "خاطرات فیات تابستان 59" تصریح کرد: از آنجا که علاقه شخصی من و کامران شهلایی به فضای مینی‌مال است، در این کار نیز فضای مینمالیستی حکم‌فرماست و سعی کرده‌ایم با توجه به امکانات، بودجه و شرایط سالن اجرا، تنوعی در صحنه‌ها ایجاد کرده تا در مدت زمان شصت و پنج دقیقه نمایش، تماشاگر با اجرا همراه می‌شود و ارتباط برقرار می‌کند.

لارتی درباره طراحی صحنه و موسیقی این اثر گفت: از آنجا که وقایع این نمایش در فضاهای متنوع و مختلفی از کشور همچون دریاچه ارومیه، تهران و مناطق مرزی ماکو روی می‌دهد، طراحی صحنه نمایش نیز بسیار مینی‌مال است. سعی کرده‌ایم زیبایی بصری نیز در این فضای مینی‌مال برای تماشاگر به وجود آوریم. موسیقی‌های این نمایش نیز انتخابی است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم با این نمایش بتوانیم تاثیر خوبی بر تماشاگر بگذاریم. متاسفانه این روزها حال تئاتر خوب نیست و امید دارم با وضع سیاست‌های درست و صحیح، تئاتر پیش‌رویی داشته باشیم.

دیگر عوامل نمایش "خاطرات فیات تابستان 59" عبارتند از: مشاور کارگردان: کامران شهلایی، دستیار کارگردان: جلال حسنوند، طراح پوستر و بروشور: شروین شهسواری، منشی صحنه: نازنین حاجی کمالی، عکاس: مهتا چراغی، طراح صحنه و لباس: کامران شهلایی و گریم: نازنین حاجی کمالی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.