سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت یکشنبه 31 شهریور با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای این برنامه گفت: مسعود عربشاهی از هنرمندان تأثیرگذار در جریان مدرنیسم ایران بود، به ویژه با مطالعات گسترده‌ای که در جریان تاریخی و معاصر هنر ایران داشت. اگر تأثیر هر فرد و هنرمندی را از جنبه اجتماعی بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر استاد عربشاهی نبودند بخشی از هنر ایران چیزی کم داشت.

پس از آن غلامحسین نامی نیز عربشاهی را یکی از نقاشان تأثیرگذار در جنبش نوگرای ایران توصیف کرد و افزود: او سابقه تحصیل در دانشکده هنرهای تزئینی را داشت و آثاری به وجود آورد که در تاریخ نقاشی نوگرای ایران جایگاه والایی دارد. او با استفاده از تفکر هنر سنتی ایران آثاری خلق کرد که جایگاه بسیار بالایی دارند. صحبت درباره آثار عربشاهی نیازمند بحث و تحلیل است اما در مملکت ما به دلیل نبود تحلیل درست، بسیاری از خلاقیت‌های هنرمندان ناشناخته باقی می‌ماند. امیدوارم آثار عربشاهی به‌درستی توسط کسانی که صلاحیت دارند نقد و تحلیل شود تا اثرگذاری این آثار بیشتر شود.

امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در ادامه مراسم گفت: آسمان هنر ایران ستاره‌های بی‌شماری داشته و دارد و بی‌شک مسعود عربشاهی یکی از این ستاره‌ها است. مرگ برای بسیاری فقدان و نیستی است ولی برای هنرمند این‌گونه نیست. هنرمند خالق است و آثارش در طول تاریخ تأثیر می‌گذارد. تاریخ هنر ایران جایگاه والای او را خبر خواهد داد و ستاره هنر ایران پرفروغ‌تر خواهد بود.

آیدین آغداشلو نیز در ادامه این مراسم گفت: زندگی مانند صحنه‌ای است که در آن طبل بزرگی وسط میدان وجود دارد و خلایق در صف به آن نزدیک می‌شود. هرکس اجازه دارد یک‌بار به آن طبل ضربه بزند و برود. طنین صدای طبل هر کس فرق می‌کند. یکی صدای گذرا دارد و یکی ماندگار. من اهمیت افراد را از طنینی که از این طبل برمی‌خیزد در نظر می‌گیرم. صدای طنین طبل مسعود تا سالیان سال باقی می‌ماند.

عباس مشهدی زاده با بیان اینکه ظاهراً قدیمی‌ترین دوست عربشاهی بوده است، گفت: او یک سر و گردن از همه نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران ایران بالاتر بود. کسی نمی‌تواند طراحی‌های او را حتی با کامپیوتر انجام دهد. او موزه‌های جهان را اشغال خواهد کرد و آیندگان به عربشاهی نگاه نیکو خواهند داشت.

پس از صحبت‌های کوتاه رامین عربشاهی فرزند استاد عربشاهی، نماز میت توسط حجت‌الاسلام دعایی قرائت شد.

بنا بر وصیت مسعود عربشاهی، پیکر این هنرمند برای تدفین به روستای کهک قم که زادگاه پدری اوست برده شد تا در آرامستان عربشاهی (سعد الحکما) به خاک سپرده شود.

مسعود عربشاهی روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی ـ ریوی، دار فانی را وداع گفت.