به گزارش هنرآنلاین به نقل روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نشست خبری دور جدید برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی(1398)، امروز شنبه 30شهریورماه با حضور قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، رضا بصیرت معاون اداری و مالی و رجبعلی سالاریان مدیر نمایشگاه‌های استانی و مراد خزایی مدیر روابط عمومی در سالن زنده یاد عاشوری برگزارشد.

قادر آشنا با اشاره به شرایط و مشکلاتی که این روزها کشور با آن درگیر است، درباره چگونگی برگزاری این دور از نمایشگاه‌های استانی، گفت: باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا بتوانیم نمایشگاه‌های استانی کتاب را به‌خوبی اجرا کنیم. از ابتدای ورود به این مسئولیت با مدیران، ناشران و کتابفروشان جلساتی برگزار کردیم تا درباره نحوه برگزاری نمایشگاه استانی تبادل نظر کنیم.

او ادامه داد: نمایشگاه کتاب نیازهای ابتدایی استان‌ها را رفع می‌کند و همواره استاندارها خواستار برگزاری این نمایشگاه‌ها بوده‌اند؛ بنابراین به همان سبک و سیاق با تغییراتی در نحوه اجر، آن‌ها را برنامه‌ریزی کردیم.

 آشنا در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: این مکاتبات منجر به نوشته شدن بخش‌نامه به استانداران شد تا به برپایی نمایشگاه استانی کمک کند. اکثر استان‌ها رضایت خود را به اجرایی شدن این بخش‌نامه اعلام کردند و حتی در برخی استان‌ها اجرایی شد.

 آشنا با اشاره به این که هر ساله مدیران کل استان‌ها ترجیح می‌دهند نمایشگاه کتاب‌شان در ماه‌های مهر و آبان یا نهایتا در آذرماه برگزار شود، تصریح کرد: هر سال 6ماه نخست سال را برای برگزاری نمایشگاه کتاب استانی از دست می‌دهیم و مجبوریم در 6ماه دوم فشاری مضاعف تحمل کنیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران  با اشاره به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی زمان برگزاری نمایشگاه‌های استانی، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید داشت که در همه استان‌ها نمایشگاه کتاب برگزار شود. برای تحقق این نیاز به زمان‌بندی و مدیریت منابع نیاز داشتیم. حال تمام استان‌ها جز یکی زمان قطعی برگزاری نمایشگاه خود را اعلام کردند.

 آشنا درباره تصمیم دومی که برای برگزاری این دوره از نمایشگاه‌های استانی گرفته شده است، اظهارداشت: باید منابع را مدیریت می‌کردیم. سال گذشته هر نمایشگاه 150میلیون تومان هزینه داشت که امسال با توجه به ضرورت برگزاری 30 نمایشگاه، ممکن نبود؛ پس هزینه هر نمایشگاه را به 100میلیون رساندیم.

او درباره راهکارهای کاهش هزینه برگزاری نمایشگاه استانی، توضیح داد: به روشی که در نمایشگاه تهران اجرایی کردیم؛ بن اهدایی نمایشگاه‌های استانی را حذف کردیم زیرا بن‌ها به عدالت مدیریت نمی‌شد. هرسال دو ویژه‌نامه در نمایشگاه‌های استانی منتشر می‌شد، با توجه به شرایط کاغذ و محدودیت‌های آن با استفاده از امکانات فضای مجازی دو ویژه‌نامه را حذف کردیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌‌های فرهگی ایران در ادامه توضیح داد: نکته بعدی ایجاد محدودیت در تعداد اعزام کارمندان و تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه‌های استانی بود. برای استفاده بهتر از منابع و ظرفیت‌های استانی به جای استفاده از هتل‌ها از مهمانسراها استفاده کردیم. آخرین نکته در بخش منابع، کمک‌کردن استانداری و منابع شهرها بود که بار عمده مالی را از دوش موسسه نمایشگاه‌ها برداشت.

 آشنا درباره این که هزینه‌های برگزاری نمایشگاه کتاب استانی بر دوش استانداری‌ها گذاشته شده است،  گفت: استانداری در برگزاری نمایشگاه کتاب کمک می‌کند و صرفه‌جویی‌ها و کمک بانک‌شهر نیز به بهبود برگزاری نمایشگاه کتاب استانی کمک می‌کند.

آشنا درباره شاخص‌های اولویت برای برپایی نمایشگاه کتاب استانی، تصریح کرد: اولویت با استان‌های سیل زده یا زلزله‌زده بود. همچنین استان‌های مرزی محروم و استان‌هایی که سال گذشته نمایشگاه کتاب در آن‌ها برگزار نشده بود در اولویت قرار گرفت.

 او ادامه داد: نخبگان و دانشجویان استان‌های سیل‌زده و زلزله‌زده نتوانستند در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند؛ به‌ همین منظور سطح بن بالاتری برای این استان‌ها در نظر گرفته شد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با اشاره به این که سال گذشته کتابفروشی‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب می‌توانستند از دستگاه پز برای فروش کتاب با بن نمایشگاهی استفاده کنند و کتاب‌های خود را به فروش برسانند، ادامه داد: امسال علاوه بر امکان قبلی، کتابفروشی‌ها می‌توانند در نمایشگاه کتاب غرفه بگیرند تا کمکی به حال آن‌ها شود.

 او افزود: در نظر داریم کتابفروشی‌ها و تشکل‌ها با هماهنگی استانداری بتوانند نمایشگاه کتاب برگزار کنند اما هنوز هیچ استانی اعلام آمادگی برای برگزاری خصوصی نمایشگاه کتاب نکرده است.

آشنا درباره سازوکار فعالیت‌ کتابفروشی‌ها در نمایشگاه‌های استانی، توضیح داد: کتابفروشی‌ها با توجه به ناشرانی که تایید می‌کنند به آن‌ها نمایندگی بدهند، می‌توانند غرفه بگیرند. یک کتابفروشی می‌تواند نمایندگی حداکثر پنج کتابفروشی را برعهده بگیرد.

او درباره مشارکت تشکل‌ها درباره بحث بازنگری شیوه برگزاری نمایشگاه گفت: ما دنبال این هستیم تا بتوانیم برخی نمایشگاه‌های استانی را به‌صورت مجازی برگزار کنیم.

به گفته آشنا، بانک شهر که بانک عامل نمایشگاه‌های کتاب در کشور است، 500 میلیون تومان برای برگزاری نمایشگاه‌های استانی امسال کمک کرده است.

اودرباره ساماندهی یارانه کتاب، توضیح داد: برای این منظور نرم‌افزاری طراحی کردیم که به دلیل تازگی مخالف‌هایی برای اجرای آن وجود دارد. این نرم‌افزار برای مدیریت منابع یارانه (جلوگیری از نقد کردن بن کتاب) فعالیت می‌کند که سال گذشته در بخش عربی نمایشگاه کتاب تهران امتحان شد و هیچ مشکلی برای اجرایش در این دوره نمایشگاه کتاب استانی نداریم.

 آشنا درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در مناطق آزاد تجاری، توضیح داد: با مدیران این مناطق از جمله کیش مذاکراتی داشتیم؛ آن‌ها امکاناتی در اختیار دارند که می‌خواهند از آن استفاده و در مناطق خود نمایشگاه کتاب برگزار کنند.

رجبعلی سالاریان مدیر نمایشگاههای استانی، در ادامه نشست توضیحاتی درباره اولویت‌بندی استان‌ها در برگزاری نمایشگاه کتاب ارائه داد و گفت: استان آذربایجان شرقی به عنوان یک استان برخوردار در نظر گرفته شده که در این دوره از نمایشگاه ناشر آموزشی در آن حضور نخواهد داشت.

او همچنین درباره چرایی برگزاری نمایشگاه کتاب هرمزگان در اواسط بهمن ماه اعلام کرد: هر ساله در هرمزگان نمایشگاه استانی در همین تاریخ برگزار می‌شود چرا که امکان برگزاری آن در ماه‌های نخست نیمه دوم سال وجود ندارد. استان ایلام نیز 20 مهر را تاریخ برگزاری نمایشگاهش اعلام کرده بود که با توجه به روزهای اربعین حسینی و به خواست استان، این تاریخ لغو شد.

سالاریان درباره تخفیف درنظر گرفته شده برای کتاب‌ها در نمایشگاه استانی، توضیح داد: تخفیف کتاب در نمایشگاه استانی مانند تهران است و ناشران حداکثر تا 10درصد می‌تواند تخفیف دهد. برای کتاب‌های آموزشی تخفیف 20درصدی در نظر گرفته شده است.

به گفته سالاریان، در سه روز نخست ثبت‌نام ناشران پنج استان در نمایشگاه استانی 1700 ناشر ثبت‌نام کردند و در مجموع در کل استان‌ها بیش از 10 میلیون بازدیدکننده داشت.

او درباره تکراری بودن عناوین کتاب در نمایشگاه‌های استانی، توضیح داد: این مشکلی است که هر سال تکرار می‌شود. تکراری بودن عناوین کتاب‌ها نیاز به سازوکار نظارتی ویژه دارد.

در بخش دیگری از این نشست، بصیرت، معاون اموری مالی و اداری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درمورد مسائل مالی و میزان بن تخصیصی در نمایشگاه‌های استانی امسال، اظهارداشت: برای 30 نمایشگاه استانی، 20 میلیارد تومان بن در نظر گرفته شده در حالی که پارسال (سال 97) این رقم 17 میلیارد و 400 میلیون تومان بود.

او افزود: با این حساب نه‌تنها برای صرفه‌جویی، اجرای نمایشگاه کتاب استانی، هیچ فعالیت اثرگذار و مفیدی را حذف نکردیم، بلکه بیشتر هم شده است.

بصیرت همچنین درباره بودجه یارانه‌های اهدایی که امسال حذف شده‌اند، گفت: با بودجه این بخش از یارانه‌ها را در یارانه بخش‌های دیگر اضافه کرده‌ایم.

مطابق با اطلاعات مطرح شده در این نشست، سال گذشته 28 نمایشگاه استانی در کشور برگزار شد که در آن‌ها 60میلیارد کتاب به فروش رسید. در این نمایشگاه‌ها که 720 نشست نقد و بررسی آسیب‌شناسی و سبک زندگی در آن‌ها برگزار شد، 3 میلیارد یارانه توزیع شد و 213 کتابفروشی نیز هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه‌ها و از طریق امکان استفاده از بن‌های نمایشگاهی، ما را همراهی کردند. فارس، آذربایجان شرقی و کرمان بیشترین همکاری را در این زمینه داشتند.