به گزارش هنرآنلاین، مجله فرهنگی هنری بخارا، نشستی با موضوع؛ شب زواره (مسجد پامنار) را با سخنرانی، فریبا سعیدی انارکی، محمد علی عظیمیان، فتح‌الله نیازی، محمد یاری، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی برگزار می‌کند.

در شب زواره سخنرانان درباره این شهر تاریخی و مسجد پامنار بحث خواهند کرد و فیلم مستندی به نمایش در خواهد آمد.

زواره از شهرهای کهن ایران است که پیشینه آن به قبل از اسلام باز می‌گردد و می‌توان گفت که از بقایای هفت شهر لیلاز است. نام آن از نام برادر رستم، زواره، گرفته شده‌است. در آن بناهای تاریخی همچون منار در مسجد امام حسن مجتبی (مسجد پامنار)، قلعهٔ سنگ بست و مسجد جامع چهار ایوانی (قدیمی‌ترین مسجد چهار ایوانی کشور با بیش از۷۰۰ سال قدمت) وجود دارد. بخش مرکزی زواره ساختاری گلی دارد و دارای معماری ایرانی اصیل است در کنار امامزاده یحیی زواره هنر معماری چون: بازار، حسینه‌های سرپوشیده و سرباز بزرگ، مدرسه علمیه، آب انبار (زورخانه)، مسجد کُرسی، حمام و با اندک قدمی فراتر از آن بازارچه، مسجد جامع، حسینیه‌های سرباز و سرپوشیده کوچک و بزرگ و بنای تاریخی عمارت هشت بهشت و بقعه سید بهاءالدین حیدر، خانه‌های چهار صفه‌ای، مسجد نیکویه، یخچال، برج و باروهای به یادگار مانده از دوران گذشته به چشم می‌خورد.

وجود نخستین مسجد چهار ایوانی ایران در زواره که بنا به کتیبه‌هایش در دوره سلجوقیان ساخته شده، نشان می‌دهد در قرون بعد از ظهور اسلام، منطقه‌ای پراهمیت بوده‌است. از مشاهیر این شهر می‌توان به سیدحسن مدرس اشاره نمود.

شب زواره (مسجد پامنار) امروز شنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان نجات اللهی، چهارراه ورشو، تالار فردوسی برگزار می‌شود و حضور برای عموم آزاد و رایگان است.