سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بهار شکنی" به نویسندگی محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی از 27 شهریورماه ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی مونا احمدی، احسان بهلولی، نوید فیاض و پرستو قربانی هستند.

فریبرز کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه "بهار شکنی" به تدریج و در روند تمرینات، توسط محمدحسین معارف نوشته شده است. ایده این اثر توسط من به دلیل یک دغدغه شخصی پیرامون فراموشی ارائه شده است.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: این نمایش به فراموشی می‌پردازد؛ البته فراموشی در اثر اختلال ذهنی نه به معنای آلزایمر. موضوع نمایش این است که فراموشی در صورتی‌که همزمان با عاشق شدن رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آغاز کار روی این ایده از سه سال پیش در سال 95 آغاز شد. در آن زمان من به همراه گروه نمایش شروع به صحبت و تمرین کردیم و سپس نویسنده کار به گروه اضافه شد و این ایده را با توجه به تمرینات پروراند و سعی کرد تا قصه‌ای را به وجود آورد. پروسه و تمرینات این کار چندین بار طی شد و تمرین، اجرایی را از این اثر در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر روی صحنه بردیم. در آن زمان مدت زمان اثر نیم ساعت بود و ما شمایی از این اثر را در آن بخش ارائه کردیم و اکنون مدت زمان نمایش یک ساعت است.

این کارگردان در ادامه افزود: با این اثر در سال 96 در فراخوان تئاتر مولوی شرکت کرده، نمایش بازبینی و پذیرفته شد و براین اساس قرار بر این شد تا سال گذشته این نمایش را اجرا کنیم که اجرای آن همزمان با اجرای نمایش "نقاشی اشر" شد و من تصمیم گرفتم تا این نمایش را دیرتر اجرا کنم. با این حال زمان باعث شد تا تغییرات بسیاری در قصه و روند داستانی نمایش اتفاق بیافتد.

کریمی خلاصه داستان نمایش "بهار شکنی" را اینگونه توضیح داد: داستان در مورد یک مردی است که در شهر اودسا زندگی می‌کند و به دلیل اعتیاد به قرص ضد افسردگی دچار عارضه فراموشی شده است. او در این حین عاشق شخصی می‌شود و این ارتباط و عدم توانایی در برقراری رابطه به دلیل همزمانی با فراموشی، او را  در تلاش و رنجی قرار می‌دهد تا بتواند آن شخص را از یاد نبرد.

او درباره فضای این اثر نمایشی و طراحی صحنه آن گفت: این اثر فضایی خلامحور و کمی شاعرانه دارد. این نمایش طراحی صحنه پیچیده‌ای ندارد و ما با طراحی صحنه در این اثر فضاسازی می‌کنیم. صحنه فضای سفیدی در محیط سیاه تئاتر دارد و با استفاده از ویدئو پروژکتور و نورهای اجرایی سعی‌مان بر این بوده تا در آخر، فضاسازی ایجاد کنیم که در خدمت نمایش باشد.

کریمی درباره موسیقی این نمایش اظهار کرد: موسیقی نمایش را کسری پاشایی ساخته است و ما سعی کردیم با استفاده از موسیقی میزانسن‌های صوتی ایجاد کنیم به غیر از اینکه موسیقی کار فضاسازی را نیز انجام می‌دهد. موسیقی در کنار متن، بازیگری و شکل‌گیری کار در این پروژه مدام در حال تغییر بود. موسیقی و تصاویر ویدئویی که در طول اجرا به عنوان طراحی نور و فضاسازی کار در طول اجرا استفاده می‌شود، در این نمایش بسیار حائز اهمیت است.

 دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر پروژه: ثمین مهاجرانی، دستیار کارگردان: سهیلا ساطع، طراح لباس: نسرین خرمی، طراح صدا و آهنگساز: کسرا پاشایی، طراح گرافیک و تصویرساز: پرناز کریمی، طراح ویدئو: آرمان مقدم، طراح نور: عابس خلقی، عکاس: گلدیس نمازیان، گروه ایده‌پردازی و ساخت تبلیغات: سهند کبیری، محمدباقر کشاورز، پرناز کریمی و محمدرضا مقیمی، مشاور رسانه‌ای: مهسا همتی و دستیار صحنه: درسا خلف‌پور.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.