سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کتاب "فرشتگان پاول کله" تحلیل 40 تصویر از مجموع 100 تصویری است که این نقاش سویسی-آلمانی، در خلال زندگی 61 ساله‌اش تحت عنوان فرشتگان کشیده است. "فرشته امیدوار"، "مسیح کودک بدون بال"، "درخت کریسمس با مسیح کودک و قطار"، "مسیح کودک همراه با بال‌های زرد"، "فرشته ناتمام"، "قهرمان بال‌دار"، "فرشته در اتاق انتظار فرشتگان"، "فرشته زودرس"، "در پناه فرشته در مسیر شیب‌دار"، "فرشته نو"، "فرشته مردد" و "فرشته مراقب" عناوین برخی از این نقاشی‌هاست.

کتاب با مقدمه مترجم آغاز می‌شود. مقدمه‌ای نیز توسط الکساندر کله (نوه پاول کله) نوشته شده است. "پاول و موجودات آسمانی‌اش"، می‌خواهم خدایم را ورای ستارگان جست‌وجو کنم"، "موجودی نیمه‌بال‌دار موجودی نیمه‌اسیر"، "معنای اوقات خوش"، "فرشته آرزویی را برآورده می‌کند"، "فرشته‌ای پایین می‌آید"، "من در این‌جا و اکنون قابل درک نیستم"، "فرشته نو"، "همراه با جماعت متنوع باوهاوس در وایمار"، "فرشته‌ای باوهاوسی از آسمان به زمین فرود می‌آید"، "فرشتگان محافظ"، "شیوه خلق یک فرشته"، "ابرهای تیره"، "فرشتگان مقرب"، "در باب تازه‌واردان داوطلبان و ناتمام‌ماندگان" و "گامی نزدیک‌تر به قلب خلقت" عناوین بخش‌های این اثر به‌علاوه زندگی‌نامه و فهرست تصاویر است.

در بخشی از مقدمه مترجم آمده است: "بیشتر تصاویر "فرشتگان" پاول کله که جزو محبوب‌ترین آثار وی به شمار می‌روند، متعلق به دو سال پایانی زندگی (1940-1938) اوست که مصادف بود با دوران مخوف ناسیونال-سوسیالیسم در آلمان، و ضعف‌های جسمانی و بیماری علاج‌ناپذیر پاول کله. از این رو، تصاویر فرشتگان دو سال پایان زندگی او روی گرفت دقیقی از وضعیت درونی این هنرمند است: گاهی عاری از امید، گاهی مملو از اعتماد به نفس، گاهی شاد و گاهی به شدت غمگین. اما در عین حال، برای پاول کله، فرشتگان در قالب موجوداتی نیمه‌انسانی- نیمه الوهی، در حکم واسطی میان عالم زمینی و عالم فرازمینی‌اند که به نوعی نیاز هنرمند به معنویت، رهایی تدریجی او از زندگی روزمره و رسیده به آرامش درونی را برآورده می‌سازند".

در ادامه گفته شده: "برخلاف تصور رایج ما از فرشته، فرشتگان پاول کله به ندرت زیبارو ولطیف‌اند، آن‌ها بیشتر زشت، خشن و بعضا شیطانی‌اند که احتملا ریشه در این باور پاول کله دارند که امرالوهی و شیطانی دو روی یک سکه هستند، نه نافی هم، که مکمل یکدیگرند".

 کتاب "فرشتگان پاول کله" نوشته بوریس فریدوالد با ترجمه فریده فرنودفر در شمارگان 700 نسخه و با قیمت 20هزار تومان توسط نشر چشمه روانه بازار کتاب شده است.