سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اوزون که علامت اختصاری آن O3 بوده، ماده‌ای است شیمیایی که از یک مولکول اکسیژن و یک اتم اکسیژن ناپایدار و واکنش‌پذیر تشکیل‌شده است. در مولکول اوزون پیوند بسیار ضعیفی بین مولکول اکسیژن و اتم اکسیژن وجود دارد و تقریباً با کوچک‌ترین برخورد از هم جدا و یا با دریافت کوچک‌ترین انرژی به حالت اولیه خود برمی‌گردند.

اوزون که به‌صورت گاز است به‌طور طبیعی در لایه‌های بالای جو زمین و در لایه استراتوسفر قرار دارد و دراین‌بین، پرتوهای فوق‌بنفش دارای طول‌موج کوتاه و دارای انرژی زیادی هستند که برای تمام موجودات زنده خطرناک بوده و یکی از اثرات آن بر انسان سرطان پوست یا آفتاب‌سوختگی است. حال‌آنکه خوشبختانه زمین در برابر این پرتوی خطرناک، محافظی بنام لایه اوزون دارد که از ورود پرتوهای خطرناک به سطح زمین جلوگیری می‌کند.

حال تصور کنید که اگر لایه اوزون از بین برود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ لایه‌‍‌ای که به لطف بشر تا به اینجا هم شکاف‌هایی برداشته هرچند که ناسا اعلام کرده لایه اوزون در حال ترمیم است و تا سال 2060 به‌طور کامل بسته خواهد شد. با از بین رفتن این لایه، زندگی روی کره زمین به‌سرعت رو به نابودی می‌رود و با از بین رفتن لایه حیاتی اوزون، نسل بشر، پوشش گیاهی و حیات جانوری، ظرف مدت کوتاهی به بدترین شکل ممکن، منقرض خواهد شد.

با ذکر این مقدمه بد نیست بدانید دوشنبه گذشته، 16 سپتامبر مصادف با روز جهانی حفاظت از لایه اوزون بود. قابل‌توجه طرفداران دنیای جذاب فشن که بد نیست بدانند این عنصر پر کشش تا چه اندازه ازجمله تهدیدات زمینی برای لایه اوزون به شمار می‌رود؛ صنعتی که در تخریب لایه اوزون کمتر از کارخانه‌های صنایع برودتى و سردکننده‌ها، سازندگان یخچال‌ها و فریزرهاى خانگى، صنعتى و تجارى، صنایع ابر و اسفنج سازى، بخش دفع آفات کشاورزى، سیستم‌های تهویه مطبوع، کپسول‌های اطفاى حریق، حلال اسپری‌های پاک‌کننده قطعات الکترونیکى نیست.

1_IERP2MUPm4JTGwumLlI7VQ

و اما چگونه؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که عواقب زیست‌محیطی صنعت پوشاک بر روی زمین بسیار شدیدتر و نگران‌کننده‌تر از بسیاری از آلاینده‌های دیگر است. بخش مهمی از مواد شیمیایی که در تولید پارچه به کار می‌روند در آن‌ها باقی می‌مانند و بر سلامت پوست تأثیر می‌گذارند. در ضمن مازاد آن نیز به‌صورت پساب از کارخانه‌ها دفع می‌شود.

در صنعت مد، پارچه‌هایی متنوع تولید و استفاده می‌شود. این صنعت به‌سرعت تغییر می‌کند و مشتریان به مصرف بیشتر درزمانی کوتاه تشویق می‌شوند. تولیدکنندگان برای بالا بردن مصرف، محصولاتی کوتاه‌مدت وارد بازار می‌کنند که مشتری مجبور به خرید دوباره شود.

در ظاهر اصلاً به نظر نمی‌رسد که همین لباس‌هایی که هرروزه بر تن داریم تا چه اندازه می‌توانند برای آینده زمین خطرناک باشند، اما واقعیت این است که لباس‌های مدل به مدلی که می‌پوشیم در فرآیند تولید و پس‌ازآن، یعنی زمانی که به زباله تبدیل می‌شوند، به‌شدت محیط‌زیست را آلوده می‌سازند. خطر مد و پوشاک که این روزها صنعتی هم شده بسیار زیاد است. به علت تنوع مواد استفاده‌شده در این صنعت، چالش‌هایی جدی را برای محیط‌زیست به وجود آورده است. درواقع صنعت مد دومین صنعت آلاینده محیط‌زیست در جهان است. بخش زیادی از لباس‌هایی که به زباله تبدیل می‌شوند، به طبیعت برنمی‌گردند.

در صنعت مد، پارچه‌هایی متنوع تولید و استفاده می‌شود. این صنعت به‌سرعت تغییر می‌کند و مشتریان به مصرف بیشتر درزمانی کوتاه تشویق می‌شوند. تولیدکنندگان برای بالا بردن مصرف، محصولاتی کوتاه‌مدت وارد بازار می‌کنند که مشتری مجبور به خرید دوباره شود.

1f44d9f5b5c2107113ec99fd0d528e75

کریستینا دین، از دوستداران محیط‌زیست، در سفرش به هنگ‌کنگ متوجه شده است که ٢٠‌% آلودگی آب‌های جهان، در اثر خطر مد و  پوشاک است و ٧٠‌% بیماری‌های مردم جهان در اثر آب آلوده به مواد شیمیایی خطرناک است. انسان امروزی ٦٠‌% بیشتر از انسان یک قرن پیش لباس خریداری می‌کند و سالانه ٢١٧ تن پارچه به اماکن دفن پسماند کشور هنگ‌کنگ می‌ریزد.

و سر آخر اینکه، این جمله طراح بزرگ دنیای مد و فشن، آیلین فیشر در یک همایش است که با شرمندگی بیان کرد دنیای مد یکی از خطرهای بزرگ برای محیط‌زیست است.