به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز چهارشنبه 27 شهریورماه، در آیین نکوداشت روز "شعر و ادب فارسی" و بزرگ‌داشت مقام استادشهریار که در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مقوله هویت که به زندگی و قالب یک ملت برمی‌گردد اجزایی از جمله باورها، هنجارها، دین و ... دارد و یکی از اجزای مهم هویت یک ملت زبان آن است که در هویت ملت‌های مختلف به یک اندازه نقش ندارد و برای برخی رکن پایه و مبنا محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: در برخی ملت‌ها برای زبان به عنوان مبنا جایگزینی وجود ندارد و در ایران هم یک رکن بدون جایگزین به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قدمت زبان و ادبیات فارسی، ادامه داد: هر چقدر زبان کهن‌تر می‌شود در تار و پود هویت نقش بیشتری پیدا می‌کند. زبان فارسی چون یک زبان کهن است در تار و پود هویت ایرانی نقش بسیار موثر و اساسی دارد. هر مقدار زبان قدمت پیدا می‌کند نقش در تار و پود قومیت قوی‌تر می‌شود.

صالحی افزود: ما ایرانی‌ها همواره در معرض چهارراه حوادث و هجوم‌های مختلف بوده‌ایم. آنچه هویت ایرانی را در برابر این تهاجمات حفظ کرده زبان و ادبیات فارسی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: زبان فارسی گنجینه و دفینه‌ای برای معارف و علوم ایرانی اسلامی و انسانی بوده و هست و بخش وسیعی از حکمت، فلسفه، اخلاق، عرفان و ... جز با زبان فارسی گشوده نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زبان فارسی بستر و پایگاه شعر و ادبیات فارسی است و دادوستدی که بین آن و شعر صورت گرفته، یگانه است. شعر و ادبیات فارسی جزو چند شعر و ادبیات مطرح جهان است و روح شاعرانگی ایرانی و کثرت و پیوستگی و توالی شاعران آن در طول تاریخ بی‌نظیر است. از یک سو شعر فارسی آیینه حکمت ایرانی و تفسیر کننده و جلوه‌دهنده حکمت کهن است و از سوی دیگر تفسیر کننده معارف و حیانی است و می‌توان مدعی شد که تفسیر کلام وحی و معارف اهل بیت (ع) است.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: شعر فارسی مانند یک باغ ایرانی است؛ گرچه تکثر دارد اما همگرا و همگون است و هم در قالب‌ها و هم در مضامین به کمک یکدیگر می‌آیند.

صالحی تاکید کرد: شعر فارسی که ر‌ه‌آورد بیش از هزار سال تکاپو و خلاقیت فارسی زبانان و ایرانیان بوده و گنجینه قابل توجهی در اختیار ما گذاشته، ملک مشاع همه فارسی دانان و ایرانیان است. بنابراین زبان فارسی به طور عام و شعر به عنوان قله زبان فارسی ملک مشاع همه ایرانیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استاد شهریار یک اتفاق معاصر است. او یک شخص نیست بلکه یک نماد و نقطه عطف برای شعر فارسی است. شاعر دو زبانه‌ای است که با هر دو بال زبان‌های فارسی و آذری و به‌طور متوازن پرواز کرده است. کار سختی است که انسان در دو زبان بتواند به صورت متوازن، متعالی و قابل توجه شعر بسراید.

او با اشاره به نخستین اثر منتشر شده استاد شهریار، گفت: اولین اثر استاد در سال ١٣١٠ با مقدمه سه استاد ادبیات معاصر ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری در سن ٢٥ سالگی منتشر شد و این شاعر تا زمان وفات بر قله ماند. این که در مدت طولانی شاعری بتواند بدرخشد نقش کمی نیست و استاد شهریار این نقش را داشت.

صالحی افزود: شهریار شاعر فراسرزمینی است. ما شاعران مختلفی داشته و داریم که محدود به مرزهای جغرافیایی کشورمان هستند اما شعر استاد پا فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور نهاده و مانند عطر خوش این مرزها را درنوردیده و توانسته نام ایران را سربلند کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: عشق استاد شهریار به وطن و ایران و ایرانی نیز قابل توجه است و توانسته با شعر خود ترکیب هویت و قومیت ملی را به خوبی عرضه کند و ترکیب‌سازی در شعر او فراوان دیده می‌شود.

او گفت: وجه دیگر استاد شهریار این است که یک شاعر آیینی است. او در فضای شاعرانگی و زندگی روزمره خود از محبت اهل بیت سرشار و شایان است. صدها شعر و خاطرات او نمایه‌ای از این امر است و شعر بلند "علی ای همای رحمت" نمونه‌ای از این سخن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهریار شاعر انقلاب اسلامی است. او در ایام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همه منیت‌های روشنفکرانه خود را کنار گذاشته و مثل یک بسیجی مخلص با شعر خود به دفاع از ایران و ایرانی برخاست.

صالحی افزود: باید از مواریث تاریخی و انسانی خود بیش از پیش صیانت کنیم و دبیرخانه بزرگ‌داشت استادشهریار از امروز مقدمه برگزاری این آیین در سال آینده را به صورت جدی با هدف باورافزایی دنبال کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل استان های آن نیز در خدمت این رویداد ادبی هستند.