به گزارش هنرآنلاین، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران را به شکل غیر رقابتی برگزار خواهد کرد.

دبیرخانه هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران از مجسمه‌سازان، هنرمندان تمامی رشته‌ها، کیوریتورها، محققان و گروه‌های بینارشته‌ای هنری دعوت می‌کند تا پروژه‌های خود را برای شرکت در این رویداد ارسال کنند.

پیش از این هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، طی احکامی اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه را به پیشنهاد هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز انتخاب کرد .

دوسالانه هشتم با سه هدف اصلی برپا می‌شود : 1ـ  با توجه به اینکه فرایند تجربه هنری نقشی کلیدی در دریافت و ارتباط میان مخاطب و هنرمند دارد و نیز به دلیل اهمیت کنکاش و مشارکت در آفرینش هنری، در این دوره «روند» شکل‌گیری آثار مورد توجه است

2 ـ   ایجاد بستری مناسب برای تجربه گری و گسترش افق کار هنری از طریق تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب است تا درک ملموس‌تری از روند کار هنرمندان شناخته شده و نیز شناسایی استعدادهای جوان به دست دهد.

3 ـ علاوه بر پروژه‌های مجسمه‌سازی، پروژه‌های آرشیوی، تحقیقاتی، اعم از فردی و گروهی که به شکل خلاقانه به گستره نوین مفهوم «مجسمه» در هنر معاصر توجه دارند نیز پذیرفته می‌شوند.

رویکردهای اصلی این اتفاق هنری بدین شرح است : 1 ـ تمرکز بر فرایند و روند شکل‌گیری آثار

2 ـ  بازتعریف مرزهای مجسمه‌سازی و حمایت از دیگر رسانه‌های هنر معاصر و پذیرش رویکردهای بینارشته ای.

3  ـ  امکان حضور کیوریتورها در روند گسترش ایده و تولید اثر یا چیدمان و بازخوانی آثار از پیش تولید شده و نیز پرداختن به اهمیت پروژه‌های کیوریتوریال

4 ـ   توجه به محل برگزاری هشتمین دوسالانه، مکان ـ ویژگی، کنش آثار در فضا و ارتباط با مخاطب.

شرایط و مقررات شرکت در این دوره از دوسالانه طبق فراخوان به شرح زیر است: 

1 ـ  مسئولیت اصالت آثار به عهده هنرمند است

2 ـ  بنا به نظر هیأت انتخاب، کمک هزینه جهت اجرای اثر متناسب با نوع پروژه، به راه یافتگان پرداخت خواهد شد.

 3 ـ  ارسال و حمل و نقل اثر به نمایشگاه، دریافت و جمع‌آوری آن پس از پایان نمایشگاه، اجرا و نصب آثار به عهده هنرمند است

4 ـ  شرکت‌کنندگان می‌پذیرند، دبیرخانه دوسالانه مدارک و اطلاعات مربوط به آثار را به‌صورت آنلاین، چاپی یا چندرسانه‌ای منتشر کند

5 ـ  به تمام هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه، گواهی شرکت و کتاب دوسالانه اعطا خواهد شد.

6 ـ  تمامی هنرمندان راه‌یافته به دوسالانه، به عضویت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در خواهند آمد

7 ـ  تصمیم‌گیری درباره مسائل پیش‌بینی‌نشده به عهده دبیر دوسالانه است.

 

علاقه‌مندان و هنرمندان جهت شرکت در این دوسالانه حداکثر تا تاریخ 30 مهر 1398 در سایت دوسالانه به نشانی  mojassame.2salane.ir بارگذاری کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه دوسالانه به نشانی تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، خیابان صدوقی، پلاک ۱۷ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های : ۶۶۹۴۶۹۱۰  و ۶۶۹۴۶۹۱۱   تماس حاصل نمایند . مرحله نخست  1 ـ ارسال آثار الف ـ معرفی حداکثر 5 اثر یا پروژه و ارسال مدارک تصویری از ایده، ماکت یا اثر نهایی.ب ـ شرح مختصری از سوابق کاری و حداکثر 3 اثر از آثار قبلی هنرمند.

2 ـ ارسال پروژه‌های کیوریتوریال ( برای کیوریتورها یا محققان)الف ـ معرفی پروژه و ارتباط آن با دوسالانه هشتم مجسمه‌سازی (حداکثر 5 پروژه) و ارسال مدارک تصویری و آرشیوی از ایده. ب ـ شرح مختصری از سوابق کاری.

3 ـ ارسال مقالات الف ـ خلاصه مقاله ب ـ رزومه: شرح مختصری از سوابق کاری و تحصیلات.

طبق فراخوان این دوسالانه،  مشخصات فایل‌های ارسالی به سایت دوسالانه به شرح زیر است : 1 ـ هر پروژه حداکثر در ۵۰۰ کلمه، در فرمت pdf و حجم حداکثر 6 مگابایت.

 2 ـ هر مدرک تصویری از آثار در فرمت jpg   و حجم هر فایل ارسالی حداقل 1 و حداکثر 6 مگابایت.

هیات انتخاب در دو مرحله راه‌یافتگان به دوسالانه را انتخاب خواهند نمود:1 ـ  بررسی آثار و پیشنهادهای ارسالی

 2-  مصاحبه‌های حضوری ، اولویت شورای انتخاب آثار، انتخاب آثار و پروژه‌هایی است که تاکنون به نمایش درنیامده باشد.

در ادامه اسامی راه‌یافتگان به دوسالانه در تاریخ  20 آبان 1398 اعلام خواهد شد و هنرمندان چهار ماه فرصت دارند تا کارهای خود را برای نمایش آماده سازند. دبیرخانه دوسالانه از پذیرفته‌شدگان درخواست می‌کند، در طول چهار ماه با گروه‌های تحقیقاتی معرفی شده از طرف دبیرخانه دوسالانه ارتباط و همکاری کنند. در این مدت مستندات تصویری، نوشتاری و صوتی از مراحل گسترش ایده و شکل‌گیری اثر جدید یا بازخوانی و اجرای جدیدی از آثار پیشین با همکاری گروه تحقیقاتی تهیه می‌شود و پس از بررسی توسط تیم ویراستاری در سایت دوسالانه یا دیگر پلتفرم‌های آنلاین به نمایش درخواهد آمد.

گفتنی است، اسامی راه‌یافتگان به دوسالانه در تاریخ  20 آبان 1398 اعلام خواهد شد و هنرمندان چهار ماه فرصت دارند تا کارهای خود را برای نمایش آماده سازند. طبق برنامه‌ریزی هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران 15 بهمن‌ماه سال جاری آغاز چیدمان و نصب آثار این رویداد خواهد بود و مراسم افتتاحیه نیمه اسفندماه در باغ کتاب تهران و محوطه اطراف این مجموعه برگزار خواهد شد .

شایان ذکر است ، هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران با ریاست شورای سیاست‌گذاری (هادی مظفری؛ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و شورای سیاست‌گذاری: محمود بخشی، نرگس حریریان، ندا رضوی پور، بیژن غنچه پور، ملک دادیار گروسیان، محمود محرومی، کامبیز موسوی اقدم به دبیری: محمود بخشی به شکل غیر رقابتی در اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت 1399در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.