سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مریم عیوضی در گالری گلستان برپاست. عیوضی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۷ اثر با تکنیک ترکیب مواد در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: دو نمایشگاه قبلی‌ام به موضوعات عرفانی و به ویژه منطق‌الطیر عطار اختصاص داشت. کم‌کم تصمیم گرفتم کارهایم را معاصرتر کرده و موضوعات روز را وارد آنها کنم و به این ترتیب سعی کردم به جای حیواناتی که در داستان‌های منطق‌الطیر حضور داشتند انسان را وارد آثارم کنم.

او ادامه داد: در این نمایشگاه بر دنیای معاصر و خوی حیوانی که در آدم‌ها وجود دارد و باعث رخ دادن بسیاری از اتفاقات و حوادث در جهان می‌شود تمرکز کرده و سعی کردم همان داستان‌های منطق‌الطیر را به جای حیوانات در آدم‌ها نشان دهم. در عین‌حال مراحل سیر و سلوک و گذر از نباتات و حیوانات و رسیدن به انسان را نیز می‌توان در این آثار دید و همان جنبه سیر و سلوک عرفانی در آنها موجود است.

این هنرمند افزود: هر چه جلوتر آمدم و انسان معاصر را بررسی کردم متوجه شدم ویژگی‌هایی مانند خشم و شهوت در او بسیار پررنگ است. برای نشان دادن این خصوصیات ابتدا از حیوانات استفاده کردم و بعد سعی کردم آنها را در انسان نمایش دهم. در بعضی از تصاویر گیاهانی وجود دارد که نشانه ظرایف و جذابیت‌های ظاهری است و در تابلوهای دیگر با نمایش ارتباطات انسانی سعی کردم این ویژگی‌ها را به نمایش بکشم.

او درباره رنگ‌های به کار رفته در آثارش گفت: خاکستری‌های رنگی موجود در کارها نشانه‌ای از رابطه‌های خاکستری است که در جامعه وجود دارد و ارتباطات سرد و خاکستری میان افراد را نشان می‌دهد. درعین‌حال رنگ‌های زنده‌ای که در بخش‌های کوچکی از تصاویر دیده می‌شود نشان‌دهنده قسمت‌های شیرین یا لذت‌های زودگذر زندگی است.

عیوضی با بیان اینکه هیچ‌وقت خود را به متریال محدود نکرده است گفت: همیشه ترجیح می‌دهم موقع کار آزاد باشم و با استفاده از مواد گوناگون حس خود را نشان دهم. احساساتی مانند خشونت یا آرامش هر کدام به شکلی متفاوت و با مواد مختلف به تصویر درمی‌آید، به همین دلیل وقتی می‌خواهم کار کنم نمی‌توانم خود را به یک ماده محدود کنم و هر وسیله‌ای که در آن لحظه به کار بیاید را استفاده می‌کنم.

عیوضی افزود: اصراری ندارم که کارهایم در دوره‌های مختلف شبیه هم باشند و با توجه به رشد و سیر و سلوکی که در مسیر هنر پیدا می‌کنم، نقاشی‌های خود را نیز در همان مسیر پیش می‌برم. قطعاً نشانه‌هایی از کارهای قبلی در کارهای جدید خواهد بود اما خود را به یک شیوه یا حالت محدود نمی‌کنم. هدف دیگری که در این کارها داشتم این بود که بین طراحی و نقاشی هیچ محدودیتی قائل نباشم. در تمام سال‌های فعالیت خود هدفم این بوده که مرز بین طراحی و نقاشی را از بین ببرم و هیچ محدودیتی در کار خود قائل نباشم.

نمایشگاه نقاشی مریم عیوضی تا 27 شهریور در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.