هنرآنلاین: آیین معنوى گرامیداشت هفتمین شب شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان ظهر سه‌شنبه 26 شهریورماه در موسسه توسعه هنرهاى معاصر برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در این مراسم با اشاره به جایگاه امام حسین (ع) در میان مسلمانان گفت:  امام حسین (ع) فرزند سلطه‌دار دعای کمیل و مناجات دل‌انگیز شعبانیه است. این امیرالمؤمنین است که می‌گوید گیرم به آتش جهنم بسازم و تحمل کنم ولی فراقت را تحمل نمی‌کنم. خداوند فرمود: "عظم الخالق فی أنفسهم فصغر ما دونه فی أعینهم". آدم برای فراقی که بین او و محبوب پیش آمده گریه می‌کرد. همچنان که امیرالمؤمنین (ع) سوز فراق را از مسئله جهنم جان‌گدازتر و مصیبت‌بار مطرح می‌کند.

امام‌جمعه تهران ادامه داد: کار، مرام، هندسه و نقشه و راهی که امام حسین (ع) برای نجات ترسیم کرده است و کلاس‌هایی که تشکیل داده و با خون زیبایش برای هر کلاس آموزه‌های خاص آن را مطرح فرموده است و از مدینه تا مکه و از کعبه تا کربلا، مرتب تابلو نصب کرد و خط را مشخص کرده و آدرس داده است تا برای همیشه بشر سفره‌گستر باشد و برای هر گروهی به‌تناسب خودش تغذیه کند، هم از نظر معنوی و روحی و هم از نظر سیاسی و اجتماعی و هم از نظر اخلاقی. حضرت ام‌سلمه در مدینه منوره می‌گوید حسین جان بر حسب خبری که جد شما داده است، شما را در عراق می‌کشند. حضرت سیدالشهدا فرمودند که مادر می‌خواهی مسلخ و قربانگاه من را ببینی؟ عرض کردند آری. سیدالشهدا تصرفی کردند و ام‌سلمه یک عارفی شد و پرده‌ها از جلوی جانش کنار رفت و خودش را همراه امام حسین (ع) در کربلا دید. امام حسین (ع) آن گودالی که وجود نازنینشان می‌افتد را نشان دادند و از خاک آنجا برداشتند و به ام‌سلمه دادند. پس از آن تک‌تک عزیزانی که خونشان در آنجا ریخته می‌شود را به ام‌سلمه نشان دادند. این هم یک حرکت کاملاً آگاهانه و مهندسی شده است.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به موضوع ولایت مداری بیان کرد: حضرت در مکه و صحبت با محمد حنیفه هم مطالبی را گفتند که خط را نشان می‌دهد. در دفاع از قبر پیغمبر مطالبی را نشان دادند و هدفی را نیز مشخص کردند. محمد حنفیه وقتی متوجه شد که رفتن امام حسین (ع) قطعی شده است، خودش را به مکه رساند و گفت شما از اینجا نروید. حضرت فرمودند که ملاحظه می‌کنم. گاهی محبت نمی‌گذارد آدم خودش را با واقعیات تطبیق بدهد و آنچه باید بشود را از آدم می‌گیرد. محمد حنیفه گرفتار احساس بود و به امامش اصرار می‌کرد که نرود. امام حسین (ع)، قرآن ناطق است. مگر می‌شود به او بگوییم برود یا نرود. هر چه ایشان بگویند باید بگوییم تسلیم هستیم. آیه قرآن می‌فرماید که قسم به پروردگارت، ایمان این‌ها ایمان نیست، مگر وقتی رهبری آسمانی مطلبی را گفت، بر آن مطلب هم تسلیم باشند و اجرا کنند و هم در دلشان احساس بدی نداشته باشند. چنین چیزی جز با عشق درست نمی‌شود. این عشق لطیفی است که متکی به عقل است و تا کسی محبتش به درجه‌ای نرسد که معشوق را ببیند و جز معشوق هیچ نداشته باشد. لذا مکتب شیعه، مکتب عشق و محبت است. همه ما سختی‌های زیادی در زندگی دیده‌ایم ولی چه کسی است که بارها در مصیبت امام حسین (ع) گریه نکرده باشد. خدا یک سوز به شیعه داده که نسبت به امام حسین (ع) شعله آتش است و این حرارت خاموشی ندارد.

امام‌جمعه تهران به موضوع تبلیغ دین در میان مردم بیان کرد: این دنیا زود می‌گذرد. خداوند به ما یک مأموریت داده است که ما باید دغدغه اجرای دستورات خدا را داشته باشیم، وگرنه ریاست‌ها، هنرمندی‌ها و سخنوری‌های ما کاملاً یک رؤیا است. باید دید تکلیف الهی ما چیست و چه مسئله‌ای اهمیت دارد. ما باید دغدغه ابدیت داشته باشیم. هیچ‌کدام از گریه‌ها و فریادهای حضرت زینب (س) در کربلا انفعالی نبود و همه آن‌ها از موضع قدرت و عزت بود و همه جا فرمان خدا را همراه داشت و رضای خدا را در آن کار می‌دید. جریان کربلا یک نقش کلی برای جریان خلقت و هدایت بشر بود که خون پاک امام حسین‌ (ع) را می‌طلبید. یک عده‌ای باید عاشقانه به قربانگاه می‌رفتند و یک عده هم باید این خون را در مجاری تزریق می‌کردند تا این انقلاب به وجود بیاید.

حجت‌الاسلام صدیقی در پایان گفت: آقای افضلی همه ساله این جمع باصفا متشکل از شخصیت‌های زحمت‌کش در اداره کشور و هنرمندان را جمع می‌کنند. تک تک شما هنرمندان برای ما سرمایه و مایه دلگرمی هستید. جریان کربلا یک فیلمی است که اگر عالمیان آن را ببینند عاشق می‌شوند. امام حسین (ع) از کنار خیمه یک خانواده مسیحی عبور می‌کنند و آن خانواده به لشکر امام حسین (ع) می‌پیوندند. اگر بتوانید جریان آن خانواده که شامل مادر، عروس و پسر می‌شد را به تصویر بکشید عالمیان عاشق این اتفاق می‌شوند. حُر چطور شد که از سرکردگی هزار سواره صرف نظر کرد؟ امام حسین چه نگاهی به زهیری که آن همه امکانات داشت انداخت که زهیر احساس شرمندگی می‌کرد؟ امروز مدافعین حرم و خصوصاً شهید محسن حججی در دل من نفوذ کرده‌اند. از آن وقت همیشه در برابر این شهید احساس حقارت می‌کنم. من خودم برای بزرگداشت این شهید به نجف‌آباد رفتم. امام جماعت آن شهر به من می‌گفت من خودم دیده‌ام که مریض آورده‌اند اینجا شفا گرفته است. این چه اکسیری است که هم بیماری‌های جسمی را شفا می‌دهد و هم جان را دگرگون می‌کند؟

در این مراسم چهره‌هاى شاخص هنرى و فرهنگى متعددى حضور داشتند که می‌توان به حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام‌جمعه تهران، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام‌جمعه موقت تهران، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، سید محمدباقر پیش‌نمازی ریاست ستاد نماز جمعه تهران، حجه الاسلام مهدی شیخ نماینده مجلس شورای اسلامی، محسن مومنی‌ شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، حمید شاه‌آبادی معاون صدا سازمان صداوسیما، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، محمد حسنی مدیر موسسه اوج، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و هنرمندانی چون؛ فریدون شهبازیان، هوشنگ توکلی، حسن ریاحی، بهزاد فراهانی، محمد سریر، محمود عزیزی، قطب‌الدین صادقی، سیاوش تهمورث، اسماعیل خلج، اسماعیل آذر، محمد رحمانیان، حمیدرضا نوربخش، اصغر همت، داود فتحعلی‌بیگی، حسین پارسایی، رضا یزدانی، حسین مسافر آستانه، هادی مرزبان، حمیدرضا آذرنگ، شهرام گیل‌آبادی، اردشیر صالح‌پور، محمد  برسوزیان، مهرداد رایانی‌مخصوص، عزت‌الله مهرآوران، بردیا کیارس، محمد دشتگلی، قادر آشنا، قاسم زارع، مهدی شفیعی، محمود فرهنگ، حمید ابراهیمی، محسن علی‌اکبری، حمیدرضا نیلی، علی اوجی، جلیل فرجاد، محمد حیدری، اتابک نادری، سیروس همتی، مهرداد کوروش‌نیا، محسن میرزاعلی، خیرالله تقیانی‌پور و.... اشاره کرد.