به گزارش هنرآنلاین، دو اثر نمایشی منتخب "دوره نهم تئاتر صاحبدلان" از روز سه شنبه 26 شهریور ماه اجراهای خود را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کنند.

"آنکس که نیامده می‌داند" عنوان اثر نمایشی جدیدی به نویسندگی زهره غلامی و کارگردانی ژاله کاظمی است که از روز سه شنبه 26 شهریور ماه ساعت 17 به مدت زمان 40 دقیقه با بازی زهرا غلامی، سمیه انصاری و مریم رادپور در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان نمایش "آنکس که نیامده می داند" آمده است: "این نمایش داستان دختران مامون عباسی را روایت می‌کند که یکی از آنها همسر امام رضا (ع) است و دیگری نیز به نکاح امام جواد (ع) در آمده است. این نمایش در واقع روایت‌گر تفاوت دیدگاه این دو خواهر است...".

نمایش"باد که می‌نویسد" هم عنوان نمایش تازه دیگری به نویسندگی آرش عباسی است که از روز سه شنبه 26 شهریور ماه به کارگردانی سیاوش جامع در کارگاه نمایش میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

در این نمایش که از تاریخ یاد شده ساعت 18:15 به مدت زمان 60 دقیقه روی صحنه می‌رود، هدی نوری زاده، میثم جهانگیری و امین اکبری نسب به عنوان بازیگر حضور دارند.

در خلاصه داستان نمایش "باد که می‌نویسد" آمده است: "یک نهاد فرهنگی مرتبط با نشر ارزش‌های دفاع مقدس  با نامه‌هایی روبه‌رو می‌شود که متعلق به یکی از فرماندهانی که بیست سال قبل طی عملیاتی شهید شده، اما این نامه در حال حاضر نوشته شده و این موضوع باعث پیچیدگی موضوع و ایجاد شبهاتی می‌شود که خود آغاز ماجرایی دیگر است.. "

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com و کانال تلگرام Tehran_city_theater@ مراجعه کنید.

 

"هاملت با سالاد فصل" در لس آنجلس خوانده می‌شود

نمایشنامه‌خوانی "هاملت با سالاد فصل" نوشته مرحوم اکبر رادی به کارگردانی حسین فرخی یکشنبه بیست و دوم سپتامبر این هفته در سالن کتابخانه وست لس آنجلس از ساعت 2 تا 4:30 بعدازظهر برگزار می‌شود.

در این نمایشنامه‌خوانی بازیگران به ترتیب ورود:  آسیه ضیایی، فرامرز قره گوزلو، ایلیا سعادتی، صادق خاموشی، شراره شهبازی، حسین فرخی و علی خامنه‌ای پور هستند.

مهسا شفیعی چهره‌پرداز، نیما افشار عکاس، آزاده فرخی طراح برنوشت و دیوارکوب این نمایشنامه‌خوانی هستند.

اجرای نمایشنامه‌خوانی کاملاً رایگان است.

نشانی محل اجرا:

West Los Angeles Library

11360 Santa Monica Blvd.

Westwood, Ca 90025

حامیان این اثر فرهنگی، کتابخانه غرب لس آنجلس، مجله جوانان، تلویزیون Royal Time، مجله تهران، دانشگاه هنر ایران و بنیاد فرهنگی اکبر رادی هستند.

 

"خورشید کاروان" به برج میلاد رسید

نمایش "خورشید کاروان" در بیست و نهمین سال اجرای خود، از ۱۷ تا ۲۶ مهرماه سال جاری در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد به صحنه می‌رود.

"خورشید کاروان" که توسط مهدی متوسلی و براساس نمایشنامه "هیهات" اثر زنده‌یاد ابوباسم حیادار نوشته شده، در بیست و نهمین سال اجرای خود، با کارگردانی محمود فرهنگ در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد روی صحنه می‌رود.

این نمایش از ۱۷ تا ۲۶ مهرماه سال جاری اجرا می‌شود.

"خورشید کاروان" اولین بار در سال ۱۳۷۱ و با کارگردانی حسین نورایی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۲۰۰ اجرا در تهران و شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهای هلند، انگلستان و امارات اجرا شده است.

"خورشید کاروان" محصول مؤسسه فرهنگی فدک است.

به زودی گروه بازیگران و عوامل این نمایش که با تغییراتی نسبت به اجراهای گذشته همراه است، معرفی می‌شوند.

 

نمایش "بهار شکنی" در مولوی روی صحنه می‌رود

 

نمایش "بهار شکنی" به نویسندگی محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی در تالار مولوی (سالن اصلی) اجرا می‌شود.

مونا احمدی، احسان بهلولی، نوید فیاض، پرستو قربانی بازیگران این نمایش هستند که بعد از ارائه این نمایش در بخش تمرین- اجرای سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به اجرای عمومی رسیده است. 

در خلاصه داستان این نمایش می‌خوانیم: "بهار در تلاش است که خاطره‌ی خود را درون ذهن مردی که در حال سقوط در لایه‌های تاریک و عمیق فراموشی‌ست، نگه دارد."

این اجرا، جدیدترین اثر نمایشی گروه تئاتر بوهمی است که سال گذشته "نقاشی اشر" را در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا کرد و پرفروش‌ترین نمایش سال ۹۷ این سالن شد. "لانه خرگوش"، "دینید اینچ" و "سرزمین‌های شمالی" از دیگر اجراهای این گروه به شمار می‌روند.  

سایر عوامل این اجرا عبارتند از: مدیر پروژه: ثمین مهاجرانی، دستیار کارگردان: سهیلا ساطع، طراح لباس: نسرین خرمی، طراح صدا و آهنگساز: کسرا پاشایی، طراح گرافیک و تصویرساز: پرناز کریمی، طراح ویدئو: آرمان مقدم، طراح نور: عابس خلقی، عکاس: گلدیس نمازیان، گروه ایده‌پردازی و ساخت تبلیغات: سهند کبیری، محمدباقر کشاورز، پرناز کریمی و محمدرضا مقیمی، مشاور رسانه‌ای: مهسا همتی و دستیار صحنه: درسا خلف‌پور.

 

نایب رییس کمیسیون فرهنگی به تماشای "رگ" نشست

ورود هنر به موضوع دفاع از وطن آن را ماندگار و هدفمند می‌کند.

دور جدید اجراهای نمایش "رگ" به کارگردانی ایوب آقاخانی در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر که پس از تعطیلات مجموعه تئاتر شهر در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در حالی آغاز شده که همچنان این اثر نمایشی که رویکردی در بسط و توسعه معنای "دفاع مقدس" دارد، مورد استقبال مردمی و توجه هنرمندان، مدیران هنری و فرهنگی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

تا به امروز افرادی همچون احمد مازنی، طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، فرید موسوی، اصغر مسعودی و محمد اسماعیل سعیدی از نمایندگان مجلس و مهدی افضلی، مهدی شفیعی، محمد رحمانیان، گلاب آدینه، افشین هاشمی، حمیدرضا نعیمی، شیرین یزدان بخش، ارمغان بهداروند، لیلا بوشهری، مونا فرجاد، المیرا دهقانی، مهرداد خوشبخت، الهام نامی، کیهان ملکی، هادی عطایی، علی میلانی، عباس اقسامی، روزبه حصاری، شهاب الدین مجدی و ... به تماشای آن نشسته‌اند.

تازه‌ترین اثر ایوب آقاخانی که نگاه به واقعه‌ای مستند در تاریخ ایران دارد‌، داستان سه مرزبان در منطقه مرزی ارس را در شهریور ۱۳۲۰ روایت می‌کند که در برابر لشکر چهل و هشتم شوروی علیرغم فرمان پایتخت می‌ایستند.

با نمایش‌هایی همچون "رگ" می‌توانیم گذشته افتخارآمیز خود را زنده کنیم

اصغر مسعودی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پس از تماشای نمایش "رگ" گفت: در طول تاریخ ایران بزرگ، جنگ‌های زیادی رخ داده و تاریخ این سرزمین پر از فراز و نشیب و درس عبرت و مملو از داستان‌های مربوط به سرداران و سربازانی است که تا پای جان با بیگانگان ستیز کرده و برای دفاع از خاک میهن جان دادند.

وی افزود: موضوع مقاومت و دفاع از وطن زمانی که پا به عرصه هنر می‌گذارد، می‌تواند ماندگار و هدفمند شود زیرا در طول تاریخ این سرزمین اسطوره‌ها و الگوهایی وجود دارند که هر کدام از آنها می‌توانند الگو و درسی برای مقاومت، افتخار و سرافرازی ایران باشند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: نمایش "رگ" که روایت مقاومت و ایستادگی چهار سرباز جلوی یک ارتش تا دندان مسلح است، روح مقاومت و افتخار را به مخاطبان منتقل می‌کند؛ بنابراین باید این سابقه، افتخارات و رشادت‌ها تبیین شود.

مسعودی با بیان اینکه هنر تئاتر می‌تواند الگوهایی برای جوانان امروز ترسیم کند، گفت: سوژه‌ها و موارد زیادی وجود دارد که نسل امروز ما از آن غافل است و با نمایش‌هایی همچون "رگ" می‌توانیم گذشته افتخارآمیز خود را زنده کنیم.

برزو ارجمند، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، الهه شه پرست، محسن بهرامی، بهناز بستان دوست و هلن بهرامی در "رگ" نقش آفرینی می‌کنند.

همچنین در جدیدترین نمایش آقاخانی طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح لباس ماهرخ سلیمانی پور، طراح چهره پردازی الهام صالحی، طراح گرافیک محمد صادق زرجویان، طراح نور رضا خضرایی، طراح صدا علی مست علی، آهنگساز محمد ملکی، مشاور رسانه‌ای هانیه خاکپور، مدیر تولید ساناز قراملکی و مجری طرح امین آذریان و محمد مهدی مومن زاده هستند.

 

 

--