سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی با نام "ماه صورتی" در گالری سیحون، نمایشگاه مجسمه مانی رامهرمزی با نام "غریبگی مشترکات" در گالری آ، نمایشگاه سرامیک درسا اسدی با نام "داستان بدون فراز و نشیب ال و بل" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه نقاشی گریگور یعقوبی در فرهنگسرای نیاوران سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

شهر و زن

نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی با نام "ماه صورتی" در گالری سیحون برپاست. آثار این نمایشگاه فضایی مشابه را نمایش می‌دهند و دو عنصر زن و شهر در همه آنها به چشم می‌آید. در همه تابلوها زمینه تصویر با فضایی بافت‌دار و رنگین پوشیده شده و سوژه اصلی را در خلاء قرار می‌دهد. در عین‌حال این پس‌زمینه باعث می‌شود سوژه بیشتر به چشم بیاید و حواس مخاطب بدون اینکه به اطراف جلب شود، بر روی بخشی از کادر متمرکز شود.

آنچه نقاش در این تصاویر مورد توجه قرار داده است، زنانی هستند که پیوندی عمیق با شهر دارند. فیگورهای زنانه مانند کادری هستند که شهرها و روستاها را در بر گرفته‌اند و گویی مرز شهر را شکل می‌دهند. زنان با چشمانی بسته دیده می‌شوند و هیچ توجهی به محیط اطراف خود ندارند، گویی با وجود ارتباط ظاهری با فضای پیرامون، از نظر روحی و حسی هیچ پیوندی با آن ندارند.

 نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی در گالری سیحون

خانه‌هایی که در وجود زنان دیده می‌شود اغلب فرسوده و روبه ویرانی هستند و به نظر می‌رسد مدت‌هاست بدون استفاده مانده‌اند. هیچ نشانی از انسان در آنها دیده نمی‌شود و این شهرها به جای آنکه نمایانگر زندگی اجتماعی باشند، تنهایی انسان و دورافتادگی آدم‌ها از یکدیگر را نمایش می‌دهند.

ایرانی بودن سوژه و نقاشی‌ها در تصاویر کاملا آشکار است. علاوه بر عواملی مانند بافت شهری و روستایی یا گنبدها و مناره‌ها و پوشش زنان، نوع ترسیم فیگورها و قلم‌گیری اطراف آنها یادآور نگارگری ایرانی است و نقاش از تخت بودن رنگ‌ها و عدم رعایت پرسپکتیو که در مینیاتور وجود دارد در آثار خود وام گرفته است.

 نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی تا 3 مهر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.

 

دگردیسی جمعی

نمایشگاه مجسمه مانی رامهرمزی با نام "غریبگی مشترکات" در گالری آ برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از موجودات عجیب و غیر واقعی دیده می‌شود که در عین غیر طبیعی بودن یادآور موجوداتی واقعی و آشنا هستند و مخاطب با تماشای آن‌ها احساس می‌کند قبلا این موجودات را به شکل و حالتی دیگر دیده است.

موجوداتی که در این فضا دیده می‌شوند حاصل یک دگردیسی گروهی هستند. فیگورهای انسانی که دفرمه شده و از ریخت افتاده‌اند، با سرهایی شبیه پرنده یا حتی یک فرم استوانه‌ای بی‌شکل و دست‌هایی مانند بال یا لوله‌ای بدون انگشت، بسیار دور از آن چیزی هستند که به عنوان انسان می‌شناسیم. این به هم ریختگی ظاهر، می‌تواند به هم ریختگی عقل و احساس را نیز در پی داشته باشد و به این ترتیب دیگر نمی‌توانیم تصور کنیم با یک انسان مواجه هستیم. اما این تغییرات منحصر به آدم‌ها نیست و عناصر دیگری مانند حیوانات و حتی گیاهان نیز دچار دگرگونی شده‌اند.

نمایشگاه آثار مانی رامهرمزی در گالری آ

این موجودات هر کدام تک و تنها در گوشه‌ای قرار گرفته و به نظر می‌رسد از محیط اطراف خود بی خبر هستند. آنها گاه رو به دیوار دارند تا آگاهانه از مواجهه با اطرافیان اجتناب کنند و اگر هم در میانه محیط قرار داشته باشند، قدرت برقراری ارتباط با دیگر موجودات را ندارند. آنها تداعی‌کننده دنیایی آخرالزمانی هستند که همه‌چیز در آن به سوی نابودی می‌رود.

نمایشگاه مجسمه مانی رامهرمزی تا 1 مهر ماه در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برقرار است.

 

دنیای شاد خیالی 

نمایشگاه سرامیک درسا اسدی با نام "داستان بدون فراز و نشیب ال و بل" در گالری طراحان آزاد برپاست. مجسمه‌هایی که در این مجموعه به نمایش درآمده است با توجه به متریال خاصی که با آن ساخته‌شده‌اند، ظاهری جذاب و رنگارنگ دارند. سرامیک با قابلیت‌های فراوانی که در اختیار مجسمه‌ساز قرار می‌دهد، توسط اسدی به کار رفته است تا دنیایی خیالی را به وجود آورد.

حجم‌هایی که در کنار هم قرار گرفته است اگرچه هر کدام حضور و هویت مستقلی دارند، اما در کنار یکدیگر جهانی برآمده از ذهن هنرمند را نمایان می‌کنند. در این دنیای خیالی افرادی را می‌بینیم که در ارتباط نزدیک با طبیعت هستند و از حضور در آن لذت می‌برند. این مجموعه را می‌توان روایتی از زندگی و گذران روزها برای دو شخصیتی دانست که توسط هنرمند خلق شده و در محیط قرار گرفته‌اند. آن‌ها با تمام اجزای طبیعت ارتباط برقرار می‌کنند، اما هیچ‌چیز به جز آن در زندگی آنها وجود ندارد و در واقع هیچ فعالیتی که برآمده از تمدن و زندگی اجتماعی باشد در این فضا به چشم نمی‌آید.

نمایشگاه سرامیک درسا اسدی در گالری طراحان آزاد

برکه‌های آب، جنگل‌ها و تپه‌ها هر کدام به ساده‌ترین شکل ساخته شده و با وجود ظاهر ساده خود برای مخاطب کاملا قابل درک هستند. حیواناتی که در گوشه و کنار دیده می‌شوند موجوداتی نیمه خیالی هستند که نقش و نگار تزیینی بر بدن آن‌ها دیده می‌شود و گیاهان ظاهری عجیب دارند که در دنیای واقعی کمتر دیده می‌شوند. این جهان فانتزی اگرچه در نگاه اول جذاب و زیبا به نظر می‌رسد، اما درعین‌حال مانند چرخه‌ای است که آدم‌ها در آن گیر کرده و امکان رهایی ندارند.

نمایشگاه سرامیک درسا اسدی تا 27 شهریورماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.

 

نگاهی به ادیان و فرهنگ‌ها

نمایشگاه نقاشی گریگور یعقوبی در فرهنگسرای نیاوران برپاست. این هنرمند ارمنی مجموعه‌ای گسترده از تجربیات گوناگون خود در زمینه نقاشی را به نمایش گذاشته است که در هر کدام رویکرد متفاوتی دیده می‌شود. او در تعدادی از آثار خود به شهرها و نمادهای خاص آنها پرداخته است و فرهنگ‌ها و ادیان متفاوت را در آنها نشان داده است. مساجد ایرانی یا تزیینات داخل کلیساها، هر کدام سوژه بعضی از تابلوها شده‌اند.

تعداد دیگری از آثار او بیان سمبلیک دارند و نشانه‌های گوناگون به نوعی در کنار هم قرار گرفته که مفهوم مورد نظر نقاش را نمایش دهد. این آثار به شکل غیر مستقیم موضوع کشتار ارامنه و مشکلاتی که در طول سال‌ها برای آنها به وجود آمده است را نمایش می‌دهد.

نمایشگاه گریگور یعقوبی در گالری فرهنگسرای نیاوران

اما بخش دیگری از آثار یعقوبی نقاشی‌های انتزاعی هستند که از کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها و خطوط به وجود آمده‌اند. گاه لکه‌های بزرگ رنگ، مانند سطوحی غیر هندسی کنار هم قرار گرفته و فضای کادر را پر کرده‌اند و گاه در هم تنیدن خطوط منحنی یا موازی، یک ترکیب‌بندی متعادل را در کادر ایجاد کرده است.

نمایشگاه نقاشی گریگور یعقوبی تا ۳۰ شهریور در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‎توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی انتهای خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران،  فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.