سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شاتر شیطان" به نویسندگی و کارگردانی مریم برزگر از 24 شهریورماه ساعت 19:45 در سالن شماره 2 عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی شکیب شجره، فرزانه سهیلی و همایون حیدرزاده هستند.

مریم برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "شاتر شیطان" گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی من تاکنون شناخت درونیات انسان است و این شناخت موجب آن شده تا به بررسی و پردازش بسترهای درونی انسان بپردازم. نمایش "شاتر شیطان" سومین بخش از یک سه گانه شخصی و درونی من است که اولین آن نمایش "مارا ساد" و سپس نمایش "تهوع" بوده. در نمایش "شاتر شیطان" به لحاظ دغدغه‌های شخصی‌ام یک تکمیل‌کنندگی برایم وجود دارد.

او در ادامه افزود: به اعتقاد من هر انسانی باید در خویشتن خویش به معنایِ واقعی کلمه جستجو کند که به چه منظور وجود دارد، از کجا آمده و قرار است به کجا برود و هر چیزی که به این محدوده مرتبط باشد و به شناخت خودش منجر شود به نظرم اتفاق مهمی است. سوال مهمی در نمایشنامه‌ها و آثار نمایشی من وجود دارد و آن این است که "واقعاً من کیستم؟" روند شکل‌گیری این نمایش از همه این دغدغه‌ها شروع شد و به این سوال بنیادین نزدیک می‌شود.

برزگر همچنین اضافه کرد: برخی از جلسات تمرین این نمایش به صورت کارگاهی و تجربی با بخش زیادی تحقیق و پژوهش در زمینه روانشناسی، جامعه شناسی و فلسفه شرق شروع شد و سپس به مرحله تمرینات کارگاهی و عملی رسید.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: "شاتر" به معنای همان قطعه دوربین عکاسی و آن چیزی است که حدفاصل نور و عبور نور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دغدغه اصلی من بحث ذهنیت انسان است و معتقدم انسان با تاثیراتی که از ذهن خود می‌گیرد به سمت هدفی گام بر می‌دارد و هر اقدامی که در راستای آن هدف انجام می‌دهد توسط ذهن انسان کنترل می‌شود. به نظرم نود درصد اقداماتی که ما در راستای رسیدن به هدف‌مان انجام می‌دهیم، توسط ذهن‌مان کنترل می‌شود و اغلب این ذهنیت منفی است. اما لایه دیگری در این اثر وجود دارد  و آن این است که هر انسانی در درونش ذهن قدرتمندی به نام شیطان دارد که انسان را در جهت اهدافش سوق می‌دهد. "شاتر شیطان" خیلی به این مقوله نگاه کرده که هر کاراکتری در این نمایش از زاویه دید ذهنی خود وارد جهان خودش می‌شود و با آن دید، جهان را نگاه می‌کند و در نتیجه نسبت به همان دید ذهنی خودش، دست به عمل می‌زند و این ذهنیت همان شیطانی است که در واقع در این نمایش پویاست و فعالیت می‌کند. من در این نمایش ذهنیت را در قالب شیطان خلق کردم.  

کارگردان نمایش "مارا ساد" خلاصه داستان نمایش "شاتر شیطان" را اینگونه توضیح داد: تسواف به همراه خدمتکارش واگنر در برزخ ذهنی خود گرفتار شده است و این برزخ پیامد شکنجه و عشقی مریض‌گونه به دختری ۱۸ ساله به نام تیرگرام است. غافل از اینکه خدمتکارش واگنر حاصل همان عشق نافرجام و در پی فرصتی جهت انتقام مادرش از تسواف است.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 5 ماه به طول انجامید، گفت: تمرینات این نمایش با شکیب شجره زودتر از دیگر بازیگران آغاز شد چراکه که او در این نمایش دو نقش را ایفا می‌کند.

برزگر درباره سبک و فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: ژانر این اثر نمایشی تراژدی است و فضای نمایش، سورئالیستی است چراکه در این نمایش فضای ذهنی کاراکتر تسواف و واگنر را داریم و شیطان نیز حضورش و جهانی که می‌سازد به این فضای سورئالیستی دامن می‌زند اما غالب نگارشی متن کاملاً تراژدی است.

او درباره طراحی صحنه نمایش "شاتر شیطان" تصریح کرد: طراحی صحنه این نمایش بسیار مختصر و مفید است. من به اتمسفرسازی و فضای اجرا بسیار معتقد هستم به این دلیل که من به واسطه میزانسن‌ها، بازی‌ها، موسیقی و تاثیرات نور، فضای نمایشی را ایجاد می‌کنم و صرفاً از دکور به این منظور استفاده نمی‌کنم و معمولاً در برخی از اجراها متوجه کاربرد حجم و ساختار دکور نمی‌شوم. در این نمایش میزانسن‌های بازیگران حجم زیادی از دکور صحنه را تشکیل می‌دهد یعنی جنس میزانسن‌ها به صورتی است که شاید نیازی به طراحی صحنه خاصی احساس نشود. در صحنه تنها تعدادی گلبرگ ساده روی زمین وجود دارد و یک فرغون، یک میز و دو جام در صحنه دیده می‌شود.

مریم برزگر ضمن اشاره به اینکه موسیقی در این اثر بیشتر آمبیانس است، عنوان کرد: موسیقی نیز مانند صحنه بیشتر فضاساز است. موسیقی بستر مناسبی به وجود آورده و به اندازه‌ای که این اجرا می‌طلبید مورد استفاده قرار گرفته است.  

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش گفت: به منظور آماده‌سازی این نمایش بسیار زحمت کشیده شده است. دو کاراکتر شیطان و تسواف را شکیب شجره ایفا می‌کند که بسیار خاص و ویژه است. این دو کاراکتر ویژگی‌های خاص و منحصربه فردی دارند که به نظرم جذابیت اجرا را بیشتر می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: محمد خرم، دستیار کارگردان: محمد عماد کرمی، طراح پوستر: امیر رجبی، طراح لباس: پارمیس امانت، طراح صدا و موسیقی: امید دولت‌خواه و روابط عمومی: نداکاوندی و مهران عشریه.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.