به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، از جمعه 30 تیر فعالیت خود را آغاز کرده و این بخش توسط مرکز هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برنامه ریزی و پیش بینی شده است.

در این بخش نمایشگاه‌هایی در رشته‌های نقاشی، پوستر و تصویرسازی، خوشنویسی و تذهیب در فضایی بالغ بر 500 مترمربع به نمایش درآمده و آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه از طریق اعلام فراخوان گردآوری و در دو سطح اساتید و هنرجویان ارائه شده است.

در میان آثار ارائه شده نام چند تن از استادان نقاشی از جمله همایون سلیمی،احمد وکیلی، رضوان صادق زاده، عبدالحمید پازوکی و احمد خلیلی فرد نیز دیده می شود.

آثار گرد آوری شده عمدتا مضمون های دینی و عرفانی دارند و هنرمندان با شیوه ها و نگاه های مختلفی این آثار را خلق کرده اند. حضور آثاری با تکنیک های مختلف چون رنگ روغن، آکریلیک و کولاژ در این مجموعه چشمگیر است و تنوع تکنیکی خوبی را در آن شاهد هستیم.

نقاشی‌های نمایشگاه تنها محدود به هنرمندان تهرانی نیست و آثاری از گیلان، کرمان، فارس و خوزستان هم به نمایش درآمده است.

آثار خوشنویسی استادان، بخش دیگر نمایشگاه را تشکیل می دهد. بیشترین آثار عرضه شده در این بخش آثاری است که هنرمندان به صورت نستعلیق، نسخ و ثلث آیات قرآنی را خوشنویسی کرده اند.

آثار تذهیب که بخش جدایی ناپذیر قرآن و متون مذهبی است هم در کنار آثار خوشنویسی خودنمایی می کنند. ترنج، مرصع، سرلوح و حاشیه قالب‌های عمده این آثار را تشکیل می دهند.

پوستر و تصویرسازی با مضمون‌های دینی از دیگر آثار ارائه شده در بیستمین نمایشگاه قرآن کریم است. پوسترهای به نمایش درآمده با عناصری چون اسماء و آیات قرآنی شکل گرفته اند و با حال و هوای کلی نمایشگاه تناسب نزدیکی دارند.

کارگاه‌های حضوری فعالیت دیگری است که در این نمایشگاه شاهد آن هستیم. این کارگاه‌ها همه روزه در سه بخش نقاشی، خوشنویسی و تذهیب برگزار می شود و استادانی چون احمد خلیلی فرد، بهروز خانی و عسگر محمدی تبار در رشته های نقاشی و خوشنویسی کارگاه ها را مدیریت می کنند.

در این کارگاه‌ها استادان و هنرجویان به خلق آثاری با موضوع های دینی می پردازند و بازدید کنندگان از نمایشگاه هم شاهد این هستند که آثار هنری چگونه و طی چه مراحلی توسط هنرمندان شکل می گیرند.

همچنین در رشته های نگارگری، کارگاه تذهیب و جلد سازی قرآن با حضور سلیمان سعیدآبادی، خوشنویسی لاتین توسط مجتبی کرمی، منبت و معرق توسط مهران هوشیار، کمال میرطیبی و محسن کاوه همه روزه از ساعت 18برگزار می شود و تا پایان شب ادامه دارد.

مجموعه فعالیت های بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، حال و هوای ویژه ای را ایجاد کرده و بازدید کنندگان و به خصوص علاقمندان به کارهای هنری را به سوی خود جلب کرده است. خصوصا کارگاه های هنری که امکان حضور رو در روی مخاطبین را با استادان و فعالیت حرفه ای آنان فراهم می کند، شور و حال دلپذیری را به این فضا بخشیده است.

انتهای پیام/31/35